Afdeling debiteuren van Adecco als proactieve poortwachter

Interview met Rico den Uil – Team Lead Debiteuren & Incasso bij Adecco

Wie op zoek is naar een baan, ziet ongetwijfeld de naam Adecco voorbijkomen. De wereldwijde leider in HR-solutions detacheert in Nederland ruim 15.000 uitzendkrachten en 700 professionals. Van finance tot horeca of logistiek: Adecco heeft de juiste persoon voor de juiste plek. Om goede, nieuwe werkplekken aan te kunnen bieden, is het belangrijk dat de salesafdeling direct weet met welke opdrachtgever zij in zee gaat en of bestaande klanten betrouwbaar blijven. Het klantacceptatieproces is daarbij essentieel, waarin een sleutelrol is weggelegd voor de debiteurenafdeling. Zij zorgen ervoor dat de salesafdeling gemakkelijk inzicht heeft in actuele kredietinformatie. Met behulp van een op maat gemaakte D&B Credit-oplossing heeft de debiteurenafdeling de broodnodige informatie in handen om realtime kredietadvies te kunnen geven.

Afdeling debiteuren van Adecco als proactieve poortwachter

Interview met Rico den Uil – Team Lead Debiteuren & Incasso bij Adecco

Wie op zoek is naar een baan, ziet ongetwijfeld de naam Adecco voorbijkomen. De wereldwijde leider in HR-solutions detacheert in Nederland ruim 15.000 uitzendkrachten en 700 professionals. Van finance tot horeca of logistiek: Adecco heeft de juiste persoon voor de juiste plek. Om goede, nieuwe werkplekken aan te kunnen bieden, is het belangrijk dat de salesafdeling direct weet met welke opdrachtgever zij in zee gaat en of bestaande klanten betrouwbaar blijven. Het klantacceptatieproces is daarbij essentieel, waarin een sleutelrol is weggelegd voor de debiteurenafdeling. Zij zorgen ervoor dat de salesafdeling gemakkelijk inzicht heeft in actuele kredietinformatie. Met behulp van een op maat gemaakte D&B Credit-oplossing heeft de debiteurenafdeling de broodnodige informatie in handen om realtime kredietadvies te kunnen geven.

1. De uitdaging

Actuele klantmonitoring

De kredietwaardigheid van potentiële nieuwe klanten is van groot belang voor de salesafdeling. Dit bepaalt immers het risico dat zij mogelijk met zich meebrengen. Rico vertelt: “Mijn team krijgt jaarlijks ruim tienduizend aanvragen binnen over mogelijke klanten. Dit is een grotendeels geautomatiseerd proces, maar we zien alles. Alleen uitzonderlijke gevallen volgen we op.” Naast het checken van potentiële klanten, zijn de bestaande klanten minstens zo belangrijk. De grootste uitdaging lag daarom ook in het monitoren van het klantbestand van Adecco. Hier ontbrak actuele monitoring. Regelmatige updates over wijzigingen op het gebied van faillisementsrisico’s en bedrijfsstructuren evenals de deponering van aansprakelijkheidsverzekeringen zijn essentieel om goed advies uit te kunnen brengen. Rico vult aan: “Daarnaast was er een stijging merkbaar in de vraag naar rapporten over buitenlandse organisaties. Dat was een apart proces, wat ook geïntegreerd moest worden.”

Toen ik D&B Credit voor het eerst uitprobeerde, was ik direct enthousiast. Ik hou van gebruiksvriendelijkheid, overzicht en een moderne interface. Binnen een paar klikken ben ik waar ik moet zijn, ook als ik een nieuw klantenbestand wil uploaden.

2. De oplossing

Innoveren en adviseren

Om Rico’s team te voorzien van effectieve monitoring is D&B Credit voorgesteld. D&B Credit geeft actueel inzicht in de bedrijfsperformance van (internationale) zakelijke relaties en het risico dat zij mogelijk met zich meebrengen. Rico: “Toen ik D&B Credit voor het eerst uitprobeerde, was ik direct enthousiast. Ik hou van gebruiksvriendelijkheid, overzicht en een moderne interface. Binnen een paar klikken ben ik waar ik moet zijn, ook als ik een nieuw klantenbestand wil uploaden.”

Om goed aan te sluiten op Rico’s behoeften is een maatwerkoplossing ontworpen. Aanvullende wensen zoals bijvoorbeeld een BTW-nummer of facturatiedetails kan Rico direct opvragen via een koppeling tussen de eigen kredietmanagementsoftware en de database van Altares Dun & Bradstreet. Ook ontvangt hij pushberichten over bijvoorbeeld bestuurswijzigingen en verhoogde faillissementsrisico’s. Op deze manier kan de debiteurenafdeling nu een proactief beheer voeren en haar collega’s tijdig informeren. De begrijpelijkheid van de creditchecks is ook verhoogd, waardoor een salesmedewerker niet per se een financiële achtergrond nodig heeft om de kredietinformatie te snappen. Rico lacht: “Alles is wel mogelijk bij Altares Dun & Bradstreet, tenzij het niet bestaat. En dan nog doen ze er alles aan om te innoveren.”

“Alles is wel mogelijk bij Altares Dun & Bradstreet, tenzij het niet bestaat. En dan nog doen ze er alles aan om te innoveren.”

3. Het resultaat

De debiteurenafdeling beslist

Het is noodzakelijk voor Adecco’s business model om al in een vroeg stadium zoveel mogelijk informatie te hebben over klanten en om gelijk creditchecks uit te voeren. Rico: “Het is heel simpel, zonder goede creditcheck geen klant, zonder klant geen contract en zonder contract geen uitzendkracht.” De debiteurenafdeling heeft hier een poortwachtersrol in. Ze geven advies, maar als het moet, doen zij ook de deur dicht. Rico: “We krijgen betrouwbare informatie binnen die direct bij de bron is opgevraagd. Deze informatie helpt ons bij het inventariseren van risico’s die we als Adecco lopen. Door betere informatie aan de voorkant en door de actuele monitoring van het klantenbestand kunnen we de risico’s nu beter controleren. Dat hadden we 2-3 jaar geleden niet. Ook kunnen we meer tijd besteden aan het adviseren van onze collega’s van de salesafdeling. Mijn team functioneert daardoor steeds meer als spil van de organisatie.”

Adecco maakt nu gebruik van de geautomatiseerde monitoringsoptie van D&B Credit. Ze zijn nog bezig met het finetunen van de oplossing. Dan zal ook de output van alle aanvragen uniform worden. Rico: “We werken rustig samen verder aan deze complete oplossing. Ik lever liever goed werk dan half werk. Onze accountmanager van Altares Dun & Bradstreet heeft veel kennis van onze processen, waardoor we inhoudelijk goed kunnen sparren. Het serviceniveau is hoog. Waar ik bijvoorbeeld ook nog heil in zie, is een verdere optimalisatie van de output van de creditchecks. Kunnen we op basis van bepaalde parameters gestandaardiseerde adviezen geven? Hier ben ik zelf nog wat terughoudend in, omdat het advies wel authentiek moet zijn. Het kan niet zo zijn dat een salesmedewerker net zo lang cijfers intikt totdat hij wel groen licht krijgt voor een potentiële klant. Risicomijding blijft met stip op nummer één staan.”

We krijgen betrouwbare informatie binnen die direct bij de bron is opgevraagd. Door betere informatie aan de voorkant en door de actuele monitoring van het klantenbestand kunnen we de risico’s nu beter controleren. Dat hadden we 2-3 jaar geleden niet.

Wil je ook zoiets?

Spreekt de case van Adecco je aan? Wil je advies over hoe je onze data in kunt zetten voor de doelstellingen van je bedrijf? Of heb je een vraag? Vul dan rechts het formulier in. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.