Belden: Mede door Portfolio Manager schrijven wij nagenoeg niets af aan slechte debiteuren

Interview met Wilma Arends – Credit Risk Manager bij Belden EMEA

Belden begon ruim honderd jaar geleden in Amerika met de productie van elektriciteitskabels, waarna het zich na verloop van tijd ook toelegde op andere toepassingen voor onder meer broadcast en bouw. Zo maken wij HDMI-kabels, is de hoogste toren in Dubai voorzien van honderden kilometers kabel van ons en leverden wij de bekabeling voor de Olympische Spelen. Eind vorige eeuw opende Belden EMEA in Venlo de deuren. Portfolio Manager heeft deze internationale speler het juiste platform geboden om met het minste risico over de grens zaken te doen. Prospects worden in een vroeg traject al gecheckt wat voor tijdbesparing en efficiëntie heeft gezorgd.

Belden: Mede door Portfolio Manager schrijven wij nagenoeg niets af aan slechte debiteuren

Interview met Wilma Arends – Credit Risk Manager bij Belden EMEA

Belden begon ruim honderd jaar geleden in Amerika met de productie van elektriciteitskabels, waarna het zich na verloop van tijd ook toelegde op andere toepassingen voor onder meer broadcast en bouw. Zo maken wij HDMI-kabels, is de hoogste toren in Dubai voorzien van honderden kilometers kabel van ons en leverden wij de bekabeling voor de Olympische Spelen. Eind vorige eeuw opende Belden EMEA in Venlo de deuren. Portfolio Manager heeft deze internationale speler het juiste platform geboden om met het minste risico over de grens zaken te doen. Prospects worden in een vroeg traject al gecheckt wat voor tijdbesparing en efficiëntie heeft gezorgd.

1. De uitdaging

Klantbeheer

Hoe kenmerkt de markt zich? Welke wetten en regels gelden er? Wie is je klant? Hoe staat hij ervoor? Kan hij betalen? Allemaal vragen waar Wilma Arends, credit risk manager bij Belden EMEA en in maart 2011 uitgeroepen tot creditmanager van het jaar, snel een antwoord op wil. “Altares Dun & Bradstreet levert accuraat internationaal zakelijke informatie waar we blind op kunnen vertrouwen bij het beperken van onze kredietrisico’s.”

“Wij betreden veel onbekende markten met elk andere wetten en regels, waar we aan moeten voldoen. Ook moeten we weten in welke landen welke betalingstermijnen gebruikelijk zijn, welke inkoopvoorwaarden gelden en of er politieke issues spelen. Daarnaast willen wij van elke (potentiële) klant weten hoe kredietwaardig hij is en welke limiet we maximaal hanteren. Om dat per (potentiële) markt en klant te kunnen beoordelen, moeten wij snel over actuele en diepgaande informatie beschikken. Op mijn afdeling beheren we met vijf mensen ruim 5000 klanten. Als vanzelfsprekend vergen de grote(re) klanten de meeste aandacht. Bij de kleine(re) klanten tot een bepaalde limiet is snelheid geboden. Daar moet zo weinig mogelijk werk in zitten. Aangezien informatie voor mijn afdeling het belangrijkste goed is, moeten we er blind op kunnen varen over correcte gegevens te beschikken.”

Altares Dun & Bradstreet is marktleider en net als wij vertegenwoordigd in veel landen. Daardoor kunnen wij ons voor het inwinnen van betrouwbare informatie wenden tot één leverancier en hebben we niet met meerdere partijen te maken om over gedetailleerde lokale informatie te beschikken.”

2. De oplossing

DUNS nummer als leidraad

“De relatie met Altares Dun & Bradstreet bestaat al geruime tijd. De kwaliteit van de informatie die we ontvangen is hoogwaardig en door ons eenvoudig aan te wenden voor het inschatten van risico’s, het monitoren van ontwikkelingen in de klantportfolio en het afstemmen van het kredietbeleid daarop. En wat ook niet onbelangrijk is, is hoe meer we afnemen, hoe lager het tarief is.”

“Op aanraden van Altares Dun & Bradstreet maken wij gebruik van Portfolio Manager. Dat verschaft inzicht in onder meer jaarcijfers en kredietwaardigheid. Bovendien hechten wij waarde aan de beoordeling van een klant door Altares Dun & Bradstreet. Sterker nog, voor de kleinere klanten vertrouwen we volledig op de expertise van Altares Dun & Bradstreet. Grotere klanten onderwerpen we ook nog zelf aan een grondige analyse. Ideaal is dat Altares Dun & Bradstreet gebruikmaakt van dunsnummers voor elke afzonderlijke entiteit, zodat we al voorafgaand aan een project kunnen beoordelen of we met een bepaalde klant zaken willen doen.”

Voor creditmanagement geldt: voorkomen is beter dan genezen. De samenwerking met Altares Dun & Bradstreet draagt daar aan bij.”

3. Het resultaat

Weten met wie je zaken doet

Het outsourcen van het inwinnen van zakelijke informatie bespaart ons veel tijd, geld en energie. We hoeven het én niet zelf te doen én we kunnen er snel conclusies aan verbinden. Natuurlijk is het ook voor Altares Dun & Bradstreet wel eens moeilijk om diepgaande informatie te verkrijgen van bedrijven in bijvoorbeeld Kazachstan, Wit-Rusland en het Midden-Oosten. Maar over het algemeen lukt dat uitstekend. Zo hebben wij tijdens de kredietcrisis minder dan een handvol faillissementen gezien onder klanten en dat waren ook nog eens kleine bedragen. Mede door Portfolio Manager schrijven wij nagenoeg niets af aan slechte debiteuren.”

Ondersteuning en persoonlijk contact

Doordat wij gebruik maken van Portfolio Manager weten we altijd met wie we zaken doen. Dat beperkt ons risico, omdat foutieve besluiten worden voorkomen. Wat ik enorm waardeer is dat Altares Dun & Bradstreet, ondanks de grootte en het internationale karakter, persoonlijk contact met ons onderhoudt. De accountmanager van Altares Dun & Bradstreet brengt ons geregeld een bezoek. Bij hem kan ik altijd terecht als er iets speelt. Hij is altijd bereid om met ons mee te denken. Zo willen wij toe naar een geautomatiseerde integratie van de gegevens van Altares Dun & Bradstreet in onze eigen systemen, zoals ons ERP, zodat snel een compleet overzicht ontstaat van actualiteit en historie. Altares Dun & Bradstreet ondersteunt ons volledig in dat proces van business intelligence.”

Wat ik enorm waardeer is dat Altares Dun & Bradstreet, ondanks de grootte en het internationale karakter, persoonlijk contact met ons onderhoudt. De accountmanager van Altares Dun & Bradstreet brengt ons geregeld een bezoek. Bij hem kan ik altijd terecht als er iets speelt. Hij is altijd bereid om met ons mee te denken.”

Uitdagingen

Waarmee kunnen wij helpen?

Wil je ook zoiets?

Spreekt de case van Belden je aan? Wil je advies over hoe je onze data in kunt zetten voor de doelstellingen van je bedrijf? Of heb je een vraag? Vul dan rechts het formulier in. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.