Geodis Wilson: Geïntegreerd goedkeuringsproces op maat

Interview met Fariba Moghadam – Corporate Credit Manager van Geodis Wilson

Geodis is een van ’s werelds grootste transportbedrijven. De ruggengraat van Geodis Wilson is een onafhankelijk netwerk van filialen en knooppunten via lucht- en zeeverbindingen in 61 landen, met een sterke aanwezigheid in Europa, Amerika en de APAC-regio. Geodis Wilson beschikt ook over kantoren in het Midden-Oosten en Afrika. Altares Dun & Bradstreet heeft een oplossing op maat ontwikkeld met technologie van Mendix. Het eindproduct, de Geodis Decision Maker, heeft de kredietgoedkeuring naar een hoger niveau getild en de kredietwaardigheid beoordeling verder geprofessionaliseerd.

Geodis: Geïntegreerd goedkeuringsproces op maat

Interview met Fariba Moghadam – Corporate Credit Manager van Geodis Wilson

Geodis is een van ’s werelds grootste transportbedrijven. De ruggengraat van Geodis Wilson is een onafhankelijk netwerk van filialen en knooppunten via lucht- en zeeverbindingen in 61 landen, met een sterke aanwezigheid in Europa, Amerika en de APAC-regio. Geodis Wilson beschikt ook over kantoren in het Midden-Oosten en Afrika. Altares Dun & Bradstreet heeft een oplossing op maat ontwikkeld met technologie van Mendix. Het eindproduct, de Geodis Decision Maker, heeft de kredietgoedkeuring naar een hoger niveau getild en de kredietwaardigheid beoordeling verder geprofessionaliseerd.

1. De uitdaging

Wereldwijde dekking

Voor de samenwerking met Altares Dun & Bradstreet werkten alle landen binnen de Geodis Wilson-groep onafhankelijk met hun eigen kredietinformatieleverancier. Het hoofdkantoor besefte dat een consequentere aanpak de documentatie en analyse van risicobeoordeling opmerkelijk zou verbeteren. Door te kiezen voor het wereldwijde D&B-netwerk creëerde zij een uniform proces voor de verschillende landen. Met 40 landen die één wereldwijde leverancier gebruiken, ontstond de uitdaging om gebruikers binnen de verschillende landen aan te sluiten op één systeem en om daarmee uniform in één workflow verschillende land specifieke goedkeuringsprocessen te gebruiken.

Alles-in-een

Na de door Altares Dun & Bradstreet aangeboden standaardoplossingen bekeken te hebben, kwam Geodis tot de conclusie dat een workflow tool nodig was voor o.a.: geïntegreerde data, onlinetoegang, geïntegreerde goedkeuringsprocedure, kredietlimieten vooraf berekenen, email en meldingsfunctionaliteiten.

Samen met een technische consultant van Altares Dun & Bradstreet is er besloten dat het Mendix-platform die behoeften prima kon invullen. Het combineert D&B-data met een geïntegreerde goedkeuring workflow op maat van Geodis Wilson, volgens de interne controlerichtlijnen.

Ik beschik in GDM over een totaalbeeld van de standaarddrempelwaarden per land. Dat ik in GDM de drempelwaarde kan veranderen van een standaard naar een aangepast systeem getuigt van een grote flexibiliteit. Daarnaast kan ik ook rapporten per land opvragen om het gebruik te traceren en op te volgen”

2. De oplossing

Geodis Decision Maker systeem (GDM) gemaakt op basis van het Mendix-platform

Het Geodis Decision Maker systeem (GDM) gemaakt op basis van het Mendix-platform beschikt over alle vereiste functies voor workflow management en goedkeuringsdrempels. Een constante audit voor kredietgoedkeuringen was gegarandeerd van het laagste inputniveau tot het hoogste bevoegdheidsniveau.

Het berekenen van het kredietlimietniveau op basis van de netto verkoop en de betalingstermijnen (en douanekosten of invoerrechten) is ook geïntegreerd in de workflow. Tijdens de verschillende processen in dit goedkeuringsproces kan elke goedkeurder opmerkingen toevoegen of relevante informatie uploaden om de beslissing van de kredietlimiet te ondersteunen. Het ontwerp van de gebruikersrapporten is eenvoudig en overzichtelijk maar levert voldoende informatie om een duidelijk beeld te geven van de opgevraagde klant.

Implementatie per fase

Na het ontwerp van het systeem werden de werking en gebruikersinterface meer dan 6 weken getest met een van de grotere units voordat er live werd gegaan en de uitrol naar alle andere landen door te voeren.

De volgende ontwikkelingsfases: Nu de initiële goedkeuring van (nieuwe) klanten goed is geïntegreerd, wil Geodis bestaande klanten monitoren met deze tool aan de hand van informatie van Altares Dun & Bradstreet en Mendix-technologie.

Het Geodis Decision Maker systeem (GDM) gemaakt op basis van het Mendix-platform beschikt over alle vereiste functies voor workflow management en goedkeuringsdrempels. Een constante audit voor kredietgoedkeuringen was gegarandeerd van het laagste inputniveau tot het hoogste bevoegdheidsniveau.”

3. Het resultaat

Efficientie, tijdsbesparing en iedereen aan boord

Voor een multinational als Geodis Wilson, die met verschillende bevoegdheidsniveaus werkt, bood deze workflowtool wereldwijde kennis van (nieuwe) klanten op hoofdkantoorniveau. Daarnaast heeft het ook de verschillende landen geholpen om onnodige manuele input bij de bron te elimineren. De online D&B-connectie is tijdbesparend omdat het met een paar clicks de gewenste identificatie-informatie levert. De communicatie is algemeen in het hele kredietgoedkeuringskanaal verbeterd.

De online D&B-connectie is tijdbesparend omdat het met een paar clicks de gewenste identificatie-informatie levert. De communicatie is algemeen in het hele kredietgoedkeuringskanaal verbeterd.”

Uitdagingen

Waarmee kunnen wij helpen?

Wil je ook zoiets?

Spreekt de case van Geodis Wilson je aan? Wil je advies over hoe je onze data in kunt zetten voor de doelstellingen van je bedrijf? Of heb je een vraag? Vul dan rechts het formulier in. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.