Tyco: Maatwerkoplossing verscherpt business oriëntatie

Interview met Roy Kuipers – Credit Manager EMEA bij Tyco Fire Protection Products

Tyco Fire Protection Products is een gerenommeerde, wereldwijd opererende brandpreventie onderneming. Tyco ontwikkelt producten, systemen en mechanische bouwconstructies op het gebied van brandbeveiliging en branddetectie voor commerciële, industriële, institutionele en overheidsopdrachtgevers en voor de woningbouw. Altares Dun & Bradstreet heeft speciaal voor Tyco een innovatief kredietbeoordelingsplatform ontwikkeld.

Tyco: Maatwerkoplossing verscherpt business oriëntatie

Interview met Roy Kuipers – Credit Manager EMEA bij Tyco Fire Protection Products

Tyco Fire Protection Products is een gerenommeerde, wereldwijd opererende brandpreventie onderneming. Tyco ontwikkelt producten, systemen en mechanische bouwconstructies op het gebied van brandbeveiliging en branddetectie voor commerciële, industriële, institutionele en overheidsopdrachtgevers en voor de woningbouw. Altares Dun & Bradstreet heeft speciaal voor Tyco een innovatief kredietbeoordelingsplatform ontwikkeld.

1. De uitdaging

Professionele tak van sport

Tyco levert wereldwijd producten en systemen aan heel veel verschillende soorten opdrachtgevers. Dat maakt het inschatten en omgaan met betalingsrisico’s voor Tyco een complexe zaak. Roy Kuipers kent het bedrijf van haver tot gort. Begon op de werkvloer, ontwikkelde en professionaliseerde het credit management binnen de faciliteit in Enschede en heeft dit EMEA-wijd uitgerold. In zijn huidige functie van EMEA Credit Manager is Kuipers nu verantwoordelijk voor de afdeling Credit Management EMEA. “Wij communiceren rechtstreeks met de klant als er betalingsachterstand is. Dan moet je wel klantgericht denken en met de verschillende culturen om kunnen gaan. Wij doen dat en inmiddels werken Sales en Credit Management ook echt als team samen”, aldus Kuipers.

Tyco werkt met een enorme verscheidenheid aan klanten in tal van landen met ieder weer eigen culturen. Dan moet Credit Management echt een professionele tak van sport zijn en dat is het bij ons ook geworden”

2. De oplossing

Uniek systeem

Vanaf 2003 werkt Tyco samen met Altares Dun & Bradstreet. In het begin was dat vooral in de vorm van kredietrapporten maar Roy Kuipers wilde het hele systeem van credit management innoveren. Kuipers vertelt: “ik wilde af van omslachtige bureaucratische processen waarbij het uiteindelijk alleen ging om een handtekening van mij zonder dat iemand zich echt verantwoordelijk voelde voor het samenspel tussen klantbelang, bedrijfsbelang en risicobeheersing. Altares Dun & Bradstreet heeft toen een innovatieve tool voor ons ontwikkeld; TDM (Tyco Decision Making tool)”.

EMEA regio

TDM is in relatief korte tijd van de grond af aan gebouwd op basis van de specifieke wensen en eisen van Tyco. Altares Dun & Bradstreet gebruikt hiervoor innovatieve ontwikkelsoftware waarmee snel en eenvoudig applicaties gebouwd, getest en uitgerold kunnen worden. In TDM wordt bijvoorbeeld ingevoerd om welke productgroep het gaat, de historische en verwachte omzet van de klant, marge, betaalgedrag etc. Daarnaast werkt TDM op speciaal voor Tyco ontwikkelde maatwerk scorecards om de kredietlimiet te bepalen. Volgens Roy Kuipers hebben die scorecards alleen zin als je ze specifiek maakt, dat wil zeggen toepasbaar op de cultuur van de regio waarin de klant zit. Kuipers: “in een EMEA structuur bestaat geen one size fits all. Dat is wat we leerden toen we historische data van een aantal voorafgaande jaren in het systeem stopten.

Eerst vermoedden we dat we 5 of 6 verschillende scorecards voor de gehele EMEA regio zouden moeten ontwikkelen, maar het zijn er uiteindelijk 13 geworden. Op zichzelf een behoorlijk klus, maar als je het doet moet je het wel echt goed doen”, aldus Roy Kuipers.

Ons proces van credit assessment gaat niet alleen sneller, we hebben meer kwalitatief inzicht, het is universeel bruikbaar en het maakt optimale samenwerking tussen credit management en sales mogelijk. Daarmee is het meer dan een systeem om kredietrisico’s en limieten vast te stellen. Het versterkt echt onze business oriëntatie.”

3. Het resultaat

Foutloos proces

Het TDM bestaat uit een overzichtelijk dashboard met ‘stoplichten’. Alle data en communicatie die relevant zijn, zitten in het systeem opgeslagen en de hele procesvoortgang is geautomatiseerd. Het wordt stap voor stap automatisch geleid naar de juiste persoon of work flow voor accordering. Het is voor iedereen zichtbaar en volledig compliance proof. Inmiddels draait het systeem voluit en naar volle tevredenheid. Kuipers: “we hebben een aanzienlijke toename gezien in het toekennen van limieten, maar weloverwogen. Dat is goed voor onze business. Bij al onze Credit Controllers maar ook bij sales is er nu inzicht in de samenhang tussen commercie en krediethonorering. Dat vind ik ontzettend belangrijk want het verbetert de besluitvorming en het draagvlak voor beslissingen”.

Prima samenwerking

Roy Kuipers complimenteert iedereen die betrokken was bij het TDM project. Hij noemt om te beginnen zijn Tyco-collega Gaby Sein- Bergsma die als project administrator alles in het project documenteerde en bijhield. Maar hij is ook zeer te spreken over de samenwerking met D&B. “Ze hadden aan een half woord genoeg. Van J. Peeters, Scoring Specialist bij D&B konden we echt heel veel leren. Het hele proces van voorbereiden en implementeren is eigenlijk foutloos gegaan. Maar innoveren blijft belangrijk dus ik kijk alweer naar volgende integratiemogelijkheden. Dat is de essentie. Geen eilandjes maar 1 team in dienst van de business”, aldus Roy Kuipers.

Van Joris Peeters, Scoring Specialist bij D&B konden we echt heel veel leren. Het hele proces van voorbereiden en implementeren is eigenlijk foutloos gegaan. Maar innoveren blijft belangrijk dus ik kijk alweer naar volgende integratiemogelijkheden.”

Uitdagingen

Waarmee kunnen wij helpen?

Wil je ook zoiets?

Spreekt de case van Tyco je aan? Wil je advies over hoe je onze data in kunt zetten voor de doelstellingen van je bedrijf? Of heb je een vraag? Vul dan rechts het formulier in. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.