Risico minimaliseren met behulp van real-time data

Het bedrijf brengt sinds jaar en dag de kredietwaardigheid van klanten in kaart. Tot vijf jaar geleden deden ze dit door het opvragen van losse kredietrapporten. Maar daar kwam verandering in. Het opvragen van losse rapporten paste niet meer in de digitale tijd, zo vond Julius Lurvink.

Carel Lurvink

125

Jaar ervaring

1993

Hofleverancier sinds 1993

4

generaties

Wat als ik geen data had en leverde aan de klant die nu failliet is? Het is niet in cijfers uit te drukken wat deze succesvolle samenwerking met Altares Dun & Bradstreet ons heeft opgeleverd."

Julius Lurvink
Julius Lurvink
Directeur

1.    De uitdaging

Snel reageren in een digitale tijd

“De losse rapporten waren onhandig en slechts één keer bruikbaar want een kredietscore kan een week later alweer anders zijn.’

Carel Lurvink B.V. mag sinds 1993 de titel ‘Bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier’ voeren. Een predicaat voor familiebedrijven die minimaal 100 jaar bestaan. Met meer dan 12.500 m2 magazijnruimte en meer dan 80 merken in het assortiment, is Carel Lurvink B.V. al 125 jaar een constante factor in de markt van veiligheids-, schoonmaakartikelen en schilderbenodigdheden. Met inmiddels de vierde generatie aan het roer groeit het bedrijf steeds verder.

Het bedrijf brengt sinds jaar en dag de kredietwaardigheid van klanten in kaart. Tot vijf jaar geleden deden ze dit door het opvragen van losse kredietrapporten. Maar daar kwam verandering in. Het opvragen van losse rapporten paste niet meer in de digitale tijd, zo vond Julius Lurvink, directeur bij Carel Lurvink B.V: “De losse rapporten waren onhandig en slechts één keer bruikbaar want een kredietscore kan een week later alweer anders zijn. We leveren klanten op rekening en daar komt veel vertrouwen bij kijken. We willen dus weten of een klant solide is. Niet alleen vandaag, maar ook morgen, overmorgen en volgende week. Snelheid is in dit proces essentieel.”

2    De oplossing

Real time inzicht in de kredietwaardigheid van klanten in ons ERP-systeem

“We nodigden de drie grootste datapartijen in Nederland uit om in gesprek te gaan over realtime data en een integratie in ons ERP-systeem. Als familiebedrijf is vertrouwen in onze partners heel belangrijk, dit moeten we voelen. En daar raakte Altares Dun & Bradstreet ons. Ze waren helder over hoe de koppeling tussen hun database met ons ERP-systeem in een Microsoft Dynamics-omgeving gerealiseerd kon worden en dat stelde ons enorm gerust. Ook de prijs was overtuigend en zo is de samenwerking geboren.”

125

jaar ervaring

1993

hofleverancier sinds

4

generaties

Prospects en bestaande klanten

“Bij nieuwe klanten kijken we altijd naar de faillissement- en betalingsscore. Samen met een bezoek aan de potentiële klant geeft dit een totaalplaatje en stellen we onszelf de vraag of we met deze klant in zee willen. Bij de binnendienst gaat er een belletje rinkelen als er iets verandert in de scores van bestaande klanten. Laatst zagen we bijvoorbeeld opeens de score van een bestaande klant achteruit gaan. We namen contact met hem op en het bleek dat zijn boekhouder de jaarcijfers nog niet had ingeleverd. Hij was ontzettend blij dat we hem wezen op de score. Kortom: door in gesprek te gaan versterken we de klantrelatie.”

3.    Het resultaat

Waardevolle samenwerking

Wat als… “Met deze succesvolle samenwerking denk ik weleens ‘wat als ik geen data had en had geleverd aan de klant die nu failliet is?’. Het is niet in cijfers uit te drukken wat de samenwerking met Altares Dun & Bradstreet ons heeft opgeleverd, maar ik weet wel dat de rust die het ons brengt heel waardevol is. We weten dat we de juiste cijfers hebben en daarmee gedegen beslissingen kunnen nemen. Het vertrouwen dat we 5 jaar geleden aan Altares Dun & Bradstreet hebben gegeven is beloond met een waardevolle samenwerking waarin we dicht op de data zitten.”

Wat andere klanten zeggen

Een bedrijf of D-U-N-S nummer opzoeken?

Een artikel of onderwerp opzoeken?

Suggesties

Je keuze voor

quizz outcome