Aantal faillissementen in 2012 stijgt met 20 procent

Leestijd 8 minuten | Geschreven door Anne de Geus | 21 december 2012

Persberichten

Het aantal bedrijven dat in Nederland failliet ging, is ten opzichte van vorig jaar flink gestegen. In de eerste helft van 2012 was de stijging het grootst. Het totaal aantal faillissementen komt op 8350, een stijging van 20 procent ten opzichte van 2011. Flevoland en Zuid Holland zijn de enige provincies waarin de stijging onder de 10 procent is gebleven.

Aantal faillissementen in 2012 stijgt met 20 procent

Het aantal faillissementen piekte dit jaar in oktober met 818 faillissementen. December wordt naar verwachting de minst slechte maand met 518 faillissementen. Jan Willem de Vries, algemeen directeur van Dun & Bradstreet: ‘In de eerste drie kwartalen steeg het aantal faillissementen met meer dan 20 procent. In het vierde kwartaal is de stijging met 7 procent wat minder sterk, maar gezien de economische vooruitzichten ligt een verdere verbetering in 2013 niet in lijn der verwachtingen.’

Kinderopvang zwaar getroffen

Van alle sectoren is de sector Zorg en Welzijn in het afgelopen jaar het hardst getroffen; hier gingen 107 procent meer ondernemingen over de kop ten opzichte van het jaar daarvoor. Het hoge aantal faillissementen in deze sector is deels te verklaren door de slechte tijden in de kinderopvangbranche. De Vries: ‘De kinderopvang heeft het zwaar te verduren doordat de overheid flink gekort heeft op de kinderopvangtoeslag. 27 procent van de instellingen in de sector zorg & welzijn die over de kop gingen bevinden zich in de kinderopvang. Ook 2013 zal een zwaar jaar worden voor deze sector’. In de sector Zakelijke dienstverlening was de groei van het aantal faillissementen met plus 8 procent ten opzichte van 2011 het kleinst.

Stijging faillissementen in alle provincies

In alle provincies is een stijging in het aantal faillissementen zichtbaar. Friesland heeft de sterkste toename van het aantal faillissementen (60 procent), gevolgd door Gelderland (47 procent) en Drenthe (31 procent). Kijkend naar absolute aantallen zijn in Zuid-Holland de meeste bedrijven over de kop gegaan in 2012 (1540 faillissementen).

Overzicht van de ontwikkeling per provincie in 2012, ten opzichte van 2011:

1. Friesland (+60 procent)
2. Gelderland (+47 procent)
3. Drenthe (+31 procent)
4. Overijssel (+28 procent)
5. Utrecht (+26 procent
6. Limburg (+18 procent)
7. Noord-Brabant (+18 procent)
8. Groningen (+17 procent)
9. Noord-Holland (+10 procent)
10. Zeeland (+10 procent)
11. Zuid-Holland (+7 procent)
12. Flevoland (+2 procent)

Deel via social media

Anne de Geus

Marketing Campaign Officer

Whitepaper

Credit Monitoring

Kansen voor jouw organisatie in beeld

Een kredietcheck bij klantacceptatie is waardevol, maar ook meteen verouderd. Het échte kredietrisico begint eigenlijk juist pas nadat je een klant hebt geaccepteerd. De oplossing: monitor de financiële gezondheid van je klanten real-time.

Pdf van 16 pagina’s, 0,4 MB
Credit Monitoring

Wilt u meer lezen over creditmanagement en compliance?

Een bedrijf of D-U-N-S nummer opzoeken?

Een artikel of onderwerp opzoeken?

Suggesties

Schrijf je nu in!

Ja, ik wil elke maand op de hoogte worden gebracht van trends & ontwikkeling rondom Credit Risk, Compliance, Master Data, Supply Chain en Sales & Marketing.

Je keuze voor

quizz outcome