Sinterklaasje kom maar binnen met je data

Anne de Geus
14 november, 2022 - Leestijd 4 minuten

Zodra de Sint in Nederland aankomt begint de voorbereiding voor pakjesavond al. Verlanglijstjes verzamelen, strooigoed uitdelen en lezen in het Grote Boek welke kinderen dit jaar extra braaf zijn geweest. Maar het Grote Boek bevat zo veel informatie, ‘kan dat niet makkelijker?’ dacht de Sint. En zo besloot hij bij ons aan te kloppen om het Grote Boek uit te lenen. Wij waren allemaal verheugd om een kijkje te nemen in het Grote Boek. Zo veel kindernamen, zo veel gegevens!

De data die Sinterklaas nodig heeft voor pakjesavond is gigantisch. Zijn boek wordt elk jaar dikker en dikker. Er komen broertjes en zusjes bij, kindjes verhuizen en er zijn steeds meer kinderen met dezelfde naam. Miljoenen wensen komen op tal van manieren bij Sinterklaas binnen: verlanglijstjes in de schoen, per post, per email, en zelfs via Instagram. Allemaal bewaard op minstens zoveel manieren. ‘Wordt het niet eens tijd om te moderniseren?” stelde onze consultant de vraag.

Het Grote Boek van Sinterklaas 2.0

Wij adviseerde de Sint om alle beschikbare datastromen en -elementen in kaart te brengen. Doordat hij met zoveel hulppieten samenwerkt werd er per regio en per afdeling anders omgegaan met het invoeren van de gegevens. Het resultaat: tegenstrijdige rapportages en het ontbreken van één hoofdsysteem. Onze conclusie: Sinterklaas had een gigantisch master data-probleem!

Als we Sinterklaas niet snel zouden helpen, zou 5 december een groot logistiek issue kunnen worden. De oplossing van zijn probleem was een Master Data Management platform. Zie het als een soort gemeenschappelijke taal voor je hele organisatie. Hiermee worden de meest cruciale gegevens vanuit verschillende systemen en processen samengebracht tot één gestructureerde bron aan informatie. Zo schep je structuur in de chaos en sla je een brug tussen afdelingen en hun informatiebronnen.

Van wensen tot bezorgen

De jaarlijkse hamvraag: hoe maak je iedereen blij met het door hem / haar gekozen cadeau? We staan er vaak niet bij stil, maar met meer dan 2 miljoen kinderen in ons land is het een enorme opgave om de juistheid hiervan te garanderen en teleurgestelde gezichtjes te voorkomen. Neem een voorbeeld: Jeroen Peters (6) jaar uit Apeldoorn heeft een brief en een verlanglijstje in zijn schoen gedaan. Deze is door piet meegenomen in de zak en in het Grote Boek geplakt. Hij zou graag een afstandbestuurbare auto willen. De Sint heeft nu slechts een paar dagen te tijd om zijn inkopen te doen.

Bij welke leverancier is dit product op voorraad, binnen welke termijn wordt het geleverd en voor welke prijs? Om een effectief transport te garanderen, moet het vervolgens gecombineerd worden met de cadeautjes voor zijn zusje. Er blijken nog 3 Jeroen Peters’ te zijn, waarvan nóg 1 in Apeldoorn. Welke Jeroen is de juiste? En klopt het adres nog wel? Want Jeroen is pas verhuisd. Hij woont nu in een appartement en heeft ook geen schoorsteen meer. De cadeautjes moeten dus via het raam naar binnen of anders voor de deur gezet worden deze keer. En Sint’s paard moet even beneden blijven staan. Je kunt je voorstellen dat niet één van bovenstaande activiteiten de mist in mag gaan.

Voordelen van complete data

Nu alle data compleet is en op één plek bewaard, kunnen alle pieten-afdelingen direct profiteren van deze voordelen:

  1. Volledige(re) adresgegevens en aanvullende info bijv. op welke adressen wél of geen schoorsteen is;
  2. Eén betrouwbaar beeld van alle kinderen en hun wensen;
  3. Geen verlanglijstjes die blijven hangen op andere afdelingen;
  4. Betere samenwerking tussen afdelingen;
  5. Accuratere rapportages realtime beschikbaar.

Een échte boost voor de Sint

Sinterklaas heeft natuurlijk geen winstoogmerk. Maar alle afdelingen kunnen nu al een aantal jaren profiteren van accurate, volledige en up-to-date data. Dat scheelt een hoop werk! De Sint is al wat ouder, maar door de efficiency slag die Altares Dun & Bradstreet hem heeft kunnen bieden, heeft hij een enorme boost gekregen en kan hij er weer heel wat jaren tegenaan. Wij laten deze goedheiligman natuurlijk niet in de kou staan.

We hebben de Sint aangeboden om voor volgend jaar te kijken naar een uitbreiding met een hoop concrete toepassingen. Bijvoorbeeld op het vlak van kredietwaardigheid van (toe)leveranciers, schaalvoordeel binnen de family tree, debiteurenbeheer en supply chain management. Wij hopen de Sint nog veel jaren als klant te kunnen behouden en zorgen ervoor dat hij altijd op ons kan vertrouwen.

Deze drukke feestmaand ook op zoek naar een efficiëntere manier van werken? Neem contact op met een van onze consultants.

Interesse gewekt?
Deel via social media

Interesse gewekt?

Vul je gegevens in of bel ons direct.
We nemen binnen één werkdag contact met je op.
Of bel ons direct
Nederland (afdeling verkoop) +31 (0)10 322 03 04 België +32 (0)2 765 00 21

Whitepaper

Data Detox

Raak je overtollige data kilo’s kwijt

Dirty Data kost bedrijven wereldwijd klauwen met geld. Bovendien lopen zij winst mis doordat ze concurrenten niet kunnen bijbenen die slimmer zijn met data en analytics. Met deze whitepaper stomen we je klaar voor efficient data management.

Pdf van 29 pagina’s, 0,4 MB
Data Detox

Wil je meer lezen over creditmanagement en compliance?

Een bedrijf of D-U-N-S nummer opzoeken?

Een artikel of onderwerp opzoeken?

Suggesties

Schrijf je nu in!

Ja, ik wil elke maand op de hoogte worden gebracht van trends & ontwikkeling rondom Credit Risk, Compliance, Master Data, Supply Chain en Sales & Marketing.

Je keuze voor

quizz outcome