De uitdagingen van een ESG-strategie

Henrica Westhoeve
6 juli 2022 - Leestijd 9 minuten

Het is onmogelijk geworden om de uitdagingen op het gebied van milieu, maatschappij en goed bestuur (Environmental, Social and Governance – ESG) te negeren. Hoewel veel ESG-regelgeving zich nog in de kinderschoenen bevindt, staan bedrijven nu al onder druk om hun ESG-beleid te formuleren en de bijbehorende doelstellingen te halen. Daar bovenop proberen ze ook nog zo snel mogelijk operationele en financiële risico’s te identificeren.

vier windmolens in landschap

Maar diezelfde bedrijven worden ook geconfronteerd met een aantal problemen op het gebied van ESG-data. Denk aan een gebrek aan beschikbaarheid, kwaliteit en geloofwaardigheid om er maar een paar te noemen. Nu bedrijven te maken krijgen met nieuwe ESG-gerelateerde rapportage-eisen en transparantie regels, en ook nog te maken krijgen met druk vanuit klanten, leveranciers en werknemers, worden ESG-gegevens van hoge kwaliteit een steeds belangrijker bezit.

Dun & Bradstreet gaf Forrester Consulting in het eerste kwartaal van 2022 de opdracht om de huidige stand van zaken op het gebied van ESG te evalueren. Forrester heeft gekeken naar ESG-gegevens en analytische strategieën en gekeken hoe de ESG-maturity van een bedrijf van invloed is op de prestaties. Bevindingen tonen aan dat de voordelen van investeren in ESG-strategie veel verder gaan dan alleen het willen vermijden van boetes. ESG blijkt namelijk een groeiende kracht die winst genereert door innovatie en verbeterd risicobeheer.

Uitdagingen van ESG

Toch worstelen veel bedrijven met de vraag hoe ESG in hun bedrijfsstrategie past. Zo zijn veel bedrijven bezig met het achterhalen of zij wel over de juiste gegevens beschikken om over ESG te rapporteren. Weer anderen proberen te begrijpen wat ESG inhoudt, waar ze moeten beginnen en wat ze moeten doen om hun achterstand in te halen. Uit het onderzoek bleek dat 74% van de respondenten behoefte heeft aan een oplossing die hen in staat stelt zichzelf beter te begrijpen en te bepalen waar ze kunnen verbeteren. 72% heeft behoefte aan gestandaardiseerde maatstaven en benchmarks en 71% aangeeft hulp nodig te hebben bij het automatiseren van ESG-data om de rapportage te stroomlijnen. Deze statistieken laten zien dat betrouwbare ESG-data bedrijven kan helpen duidelijkheid te krijgen over hoe ze kunnen verbeteren zowel nu als in de toekomst.

Eén op de vijf respondenten vertelde ons dat ESG-data drie jaar geleden “zeer belangrijk” was voor hun bedrijf. Dat aantal verdubbelde voor bedrijven die denken dat het vandaag de dag “zeer belangrijk” is en springt zelfs naar 90% van de ondervraagden die zeggen dat ESG over drie jaar “zeer belangrijk” zal zijn.

Volgens de bevindingen zijn dit enkele uitdagingen waarmee veel bedrijven worden geconfronteerd. Daarnaast worden ook manieren genoemd waarop ESG-strategieën effectief zijn gebleken en welke kunnen helpen bij het opbouwen van de business case voor het investeren in een sterke ESG Data Driven Strategy.

Download het gehele rapport

Effectieve ESG-strategie zorgt voor meer winst en minder kosten

Ondanks vele uitdagingen zien bedrijven toch voordelen van het implementeren van ESG-strategieën die leiden tot een breed scala aan positieve bedrijfsresultaten in de hele organisatie. 75% van de respondenten gaf aan dat ESG-gerelateerde kostenverlaging positief was, 72% gaf aan dat het de prestaties van hun beleggingsportefeuille verbeterde en 79% gaf aan dat ESG-gerelateerde inzichten hun bedrijf in staat stellen om nieuwe groeikansen eerder te identificeren.

Onvoldoende ESG-data is de grootste uitdaging om ESG-doelstellingen te halen

Volgens de antwoorden die Forrester Consulting via de ESG-enquête ontving, verklaarde bijna de helft (46%) van de respondenten dat ESG-gerelateerde data management een kritische pijler van succes is. Ook meldde ze een andere uitdaging: bedrijven willen zich wel graag aanpassen aan het veranderende ESG-landschap, maar hebben vaak niet de juiste inzichten in gegevens om dit te bewerkstelligen.

Inadequate interne ESG-data houdt de meeste bedrijven tegen

Verder worden ESG gerelateerde problemen vaak veroorzaakt door de inadequate technologie die veel bedrijven gebruiken om ESG-gegevens te beheren, analyseren en rapporteren. Zeven van de tien respondenten zeiden dat hun bedrijven vertrouwen op klassieke kantoortechnologie, zoals spreadsheets en e-mail. Ontoereikende praktijken op het gebied van gegevensverzameling, -beheer en -analyse beperken het vermogen van een onderneming om volledig inzicht te verkrijgen. Hierdoor kunnen ESG-analyses niet op grote schaal worden toegepast, waardoor de vooruitgang en de snelheid waarmee ESG-maturity kan worden bereikt, wordt beperkt.

Het vinden van een betrouwbare bron van ESG-data die automatisch kan worden geïntegreerd met de eigen gegevens kan het inzicht in het ESG-risicobeheer enorm vergroten. Bedrijven die investeren in geautomatiseerde, geavanceerde ESG-gegevens en -analyses plukken daar de vruchten van.

Als bedrijven er niet in slagen de ESG-doelstellingen te halen, lopen ze grotere risico’s

De meest voorkomende consequentie die bedrijven ondervinden van het niet halen van hun ESG-doelstellingen zijn verhoogde niveaus van operationele en financiële risico’s. Hoe meer bedrijven en hun toeleveringsketens worstelen om de ESG-doelstellingen te halen, hoe meer risico’s ze lopen.

79% van de respondenten vertelde ons dat hun bedrijven ESG-gegevens gebruiken om veerkrachtigere supply chains te creëren en ESG-gerelateerde bedrijfsstrategierisico’s te beperken, en driekwart van de respondenten gaf aan dat ESG-gegevens een belangrijk instrument zijn dat wordt gebruikt om zowel ESG-gerelateerde investeringsrisico’s (76%) als operationele risico’s (75%) te beperken.

reflectie van bomen in ramen

Investeren in ESG levert grote voordelen op

Veel bedrijven in de sector denken nog steeds dat ze moeten vertrouwen op “hoe” ze hun producten altijd hebben gemaakt of geleverd om winstgevend te blijven en vinden het misschien moeilijk om de overstap naar een nieuw ESG-vriendelijk bedrijfskader te rechtvaardigen als niet duidelijk is of dit slechts een consumentbewuste “trend” is of dat ESG inderdaad een veelzijdige methode is om risico’s op te sporen en te beheren.

Toch meldt 97% van de respondenten van bedrijven met een hoog ESG-maturity niveau dat de implementatie van hun ESG-strategie tot een aanzienlijke kostenverlaging heeft geleid. Bovendien rapporteert 77% van de bedrijven met een hoog maturity niveau eerder een aanzienlijke toename in klantenwerving als gevolg van hun ESG-strategie. Bewuste consumenten die meer geïnteresseerd zijn in waar hun voedsel vandaan komt, hoe producten worden gemaakt, waar hun geld naartoe gaat en hoe mensen worden behandeld, willen ongetwijfeld milieuvriendelijke bedrijven steunen.

Kortom, aandacht voor ESG-prestaties leidt tot efficiëntieverbeteringen, product- en diensteninnovatie, aantrekkelijke financieringsmogelijkheden en nieuwe samenwerkingsverbanden.

Download het volledige rapport om meer te weten te komen over de voordelen van investeren in een ESG-strategie, de valkuilen die je kunt vermijden door over de juiste gegevens te beschikken, en de voorspellingen die aantonen hoe belangrijk ESG-naleving is geworden.

Interesse gewekt?

Deel via social media

Interesse gewekt?

Vul je gegevens in of bel ons direct.
We nemen binnen één werkdag contact met je op.
Of bel ons direct
Nederland (afdeling verkoop) +31 (0)10 322 03 04 België +32 (0)2 765 00 21

Whitepaper

Credit Monitoring

Kansen voor jouw organisatie in beeld

Een kredietcheck bij klantacceptatie is waardevol, maar ook meteen verouderd. Het échte kredietrisico begint eigenlijk juist pas nadat je een klant hebt geaccepteerd. De oplossing: monitor de financiële gezondheid van je klanten real-time.

Pdf van 16 pagina’s, 0,4 MB
Credit Monitoring

Wil je meer lezen over creditmanagement en compliance?

Een bedrijf of D-U-N-S nummer opzoeken?

Een artikel of onderwerp opzoeken?

Suggesties

Schrijf je nu in!

Ja, ik wil elke maand op de hoogte worden gebracht van trends & ontwikkeling rondom Credit Risk, Compliance, Master Data, Supply Chain en Sales & Marketing.

Je keuze voor

quizz outcome