Data is de smeerolie van de digitale transformatie bij SHV Energy
SHV Energy staat voor de taak de digitale transformatie wereldwijd vorm en inhoud te geven. Het concern kwam tot de conclusie dat het data management hierbij een cruciale factor is. Samen met Altares Dun & Bradstreet startte SHV Energy een omvangrijk project om master data management in het mondiale inkoopbeleid te optimaliseren.
SHV Energy
30M
Klanten wereldwijd
17.000
Medewerkers
25
landen actief
We weten dat we kunnen terugvallen op de kennis en expertise van Altares Dun & Bradstreet, die wij als strategisch partner aan onze zijde hebben. Ik ben heel tevreden met de samenwerking met Altares Dun & Bradstreet. Zij snappen de data en de business. Samen gaan we stappen zetten richting de duurzame toekomst.ā
1. De uitdaging
Enorme transitie
āIedere business unit is verantwoordelijk voor zijn eigen inkoop afdeling. Omdat we wereldwijd met veel verschillende ERP-systemen werken, waren we niet in staat data adequaat op te schonen en hadden we geen beleid en governance geformuleerd omtrent master data.ā
Met al deze verschillende en sterk verspreide energiebedrijven voorziet SHV Energy in de behoeften van meer dan 30 miljoen klanten op vier continenten. Zij gebruiken uiteenlopende vormen van energie voor honderden toepassingen. SHV Energy blijft zich verder ontwikkelen en heeft stevige ambities gesteld. Het bedrijf verwacht een verdubbeling van de wereldwijde energieconsumptie de komende 30 jaar. Tegelijkertijd is het doel gesteld om in 2040 volledig te zijn overgestapt op duurzame energie. Dit betekent dat SHV Energy een enorme transitie moet doormaken waarbij het andere producten moet gaan leveren en nieuwe duurzame bronnen moet aanboren. Deze ontwikkeling staat niet op zichzelf, uiteraard. De gehele internationale energiemarkt verandert heel snel en in dat krachtenveld zal de van oorsprong Nederlandse onderneming zijn vooraanstaande positie moeten zien vast te houden en uit te breiden.
Om de geschetste uitdagingen het hoofd te bieden is SHV Energy enkele jaren geleden gestart met een digitale transformatie. Deze digitalisering is in de eerste plaats ingezet om het concern met alle verspreide locaties beter te laten samenwerken en activiteiten te centraliseren. Een van de eerste initiatieven in dit kader was de oprichting van een centraal team voor Procurement (Inkoop). Jagoda Leszczynska, Global Master Data Manager bij SHV Energy, schetst de uitdagingen. āIedere business unit is verantwoordelijk voor zijn eigen inkoop afdeling. Omdat we wereldwijd met veel verschillende ERP-systemen werken, waren we niet in staat data adequaat op te schonen en hadden we geen beleid en governance geformuleerd omtrent master data. Dit leidde er onder andere toe dat het lastig was om op een gestandaardiseerde manier te rapporteren over onze verschillende KPIās en dat beslissingen in hoge mate werden genomen op basis van gevoel, in plaats van op feiten. Daar komt bij dat het lastig was om in kaart te brengen welke van onze leveranciers tot hetzelfde concern behoren. Kortom, de technologische infrastructuur en onze datahuishouding moesten zo worden ingericht dat we in staat zouden zijn meer inzicht te krijgen in onze leveranciers.ā
Het komt er volgens Leszczynska op neer dat SHV Energy:
- Een strategie moet kunnen definiƫren voor category management op basis van betrouwbare data.
- Bedrijfskritische leveranciers op een proactieve manier moet kunnen managen.
- Meer inzicht moet krijgen in de resultaten van de verschillende business units en in de KPIās.
- Dezelfde leveranciers binnen de diverse databases kunnen identificeren.
2 De oplossing
Extra service bij self-service
Het Master Data Management project wordt ondersteund door de oplossingen van Altares Dun & Bradstreet. Het D-U-N-S-nummer van Altares Dun & Bradstreet speelt hierbij een centrale rol als essentieel onderdeel van de reeks oplossingen op het gebied van Procurement. Deze oplossingen maken het mogelijk:
- Kosten te verlagen gedurende het inkoopproces.
- De prestaties van leveranciers te verbeteren.
- Het vermijden of verzachten van de gevolgen van eventuele onderbrekingen van de leveranties.
- Het beschermen van de reputatie; niet presteren van leveranciers straalt af op de eigen onderneming.
- Het identificeren van dezelfde leveranciers over meerdere databases.
30M
klanten wereldwijd
17.000
medewerkers
25
landen actief
Dit zijn exact de redenen waarom SHV Energy voor Altares Dun & Bradstreet heeft gekozen. āAan de hand van het D-U-N-S-nummer komen we alles te weten over de betreffende leveranciers. Het nummer is immers uniek en wijst dus onomstotelijk naar Ć©Ć©n moedermaatschappij, dochteronderneming, hoofdvestiging of filiaal. We zijn begonnen met het in kaart brengen van de structuur van deze ondernemingen zodat we leveranciers die met elkaar verbonden zijn konden identificeren. Verder hebben we de profielen van deze leveranciers verrijkt en aangevuld met gegevens die wij nog niet hadden.
Tegelijkertijd hebben we duplicaten en inactieve entiteiten van leveranciers verwijderd. Zo hebben we een begin gemaakt met het opschonen van onze databaseā, vertelt Leszczynska. āDe volgende stap ā de API integratie ā was erop gericht om ons bestaande Source to Contract inkoopsysteem te koppelen aan de Altares Dun & Bradstreet database. Met deze realtime verbinding krijgen we automatische updates over veranderingen in het profiel en de bedrijfsstructuur van onze leveranciers. Deze koppeling maakt het tevens mogelijk het D-U-N-S-nummer in te zetten in het supplier onboarding proces van SHV Energy.ā
3. Het resultaat
Duurzame toekomst
Leszczynska is als Master Data Management expert zeer tevreden over de manier waarop SHV Energy nu kan beschikken over accurate, complete, unieke en actuele gegevens op basis waarvan leveranciers āgescoordā kunnen worden. āDoor de consistentie en kwaliteit van data hebben we nu meer inzicht in ons leveranciersnetwerk en wie dus onze belangrijkste leveranciers zijn.ā Hier kunnen we nu proactief op handelen; we hebben veel meer dan ooit de regie in handen. Tegelijkertijd hebben we nu de data beschikbaar waarmee inkopers betere contracten kunnen onderhandelen. We weten nu namelijk veel nauwkeuriger dat verschillende van onze leveranciers tot hetzelfde concern behoren.ā
Leszczynska benadrukt dat SHV Energy grote stappen heeft gezet met master data management in het inkoopsegment. De resultaten spreken voor zich:
Voordelen
Leszczynska benadrukt dat SHV Energy grote stappen heeft gezet met master data management in het inkoopsegment. De resultaten spreken voor zich:
- De risicoās zijn sterk gereduceerd. Bedrijfskritische leveranciers kunnen nu financieel gescoord worden op basis van data. Dit komt de business continuĆÆteit ten goede.
- Category management krijgt een impuls nu SHV Energy de hiĆ«rarchie tussen verschillende leveranciers inzichtelijk heeft gemaakt. Tegelijkertijd wordt er nu structureel gerapporteerd aan de hand van standaard KPIās, waardoor business intelligence betrouwbaarder wordt.
- SHV Energy kan verschillende procesoptimalisaties uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan purchase to pay en aan het delen van data over verschillende IT-systemen heen. Ook het leverancier onboarding proces krijgt een impuls, nu duplicaten uit de database zijn verdwenen. Het gaat sneller en zonder fouten.