Implementatiewet ter voorkoming van witwassen en terrorismefinanciering

De volgende stap in Europees AML-beleid
Bjรถrn van Raak
30 oktober 2025 - Leestijd 3 minuten

In juli 2025 startte de overheid de consultatie over de Implementatiewet ter voorkoming van witwassen en terrorismefinanciering (IWT). Deze wet vormt de Nederlandse invulling van de zesde antiโ€‘witwasrichtlijn (AMLD6) en de nieuwe Antiโ€‘Money Laundering Regulation (AMLR). De IWT markeert het einde van de huidige WWFT en luidt een nieuw tijdperk in van Europese harmonisatie, centraal toezicht en datagedreven compliance.

Met meer dan veertig reacties van marktpartijen, waaronder de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB), accountantsorganisaties en juridische beroepsgroepen, is duidelijk dat deze wet grote impact zal hebben op de dagelijkse praktijk van WWFTโ€‘plichtige instellingen.

Een nieuw fundament voor de strijd tegen witwassen

De IWT implementeert niet alleen AMLD6, maar sluit ook aan op de oprichting van de nieuwe Europese toezichthouder AMLA en het bredere AMLโ€‘pakket. Belangrijke wijzigingen zijn onder meer:

  • Uitbreiding van de bevoegdheden van de Financial Intelligence Unit (FIU), waaronder het tijdelijk opschorten van transacties of klantrelaties.
  • Een ruimere definitie van hogere leidinggevenden (Senior Managing Officials), die verder reikt dan de huidige WWFTโ€‘bepaling.
  • Directe toegang van de FIU tot financiรซle en administratieve gegevens.
  • Een aangescherpt kader voor het UBOโ€‘register en discrepantiemeldingen.
  • En, niet onbelangrijk, de officiรซle vervanging van de WWFT door een volledig Europees raamwerk.

Wat zeggen de marktpartijen?

De reacties op de consultatie laten een duidelijk rode draad zien: brede steun voor harmonisatie, maar ook zorgen over uitvoerbaarheid en proportionaliteit. De NVB wijst onder meer op:

  • Onvoldoende duidelijkheid over de praktische toepassing van FIU-bevoegdheden, bijvoorbeeld bij het opschorten van transacties in het tijdperk van instant payments.
  • Onduidelijkheid over de juridische status van FIUโ€‘attenderingen en de verplichtingen van banken om daarop te reageren.
  • Twijfels over de rol en capaciteit van de Kamer van Koophandel bij het beheer van het UBO-register, zoals discrepantiemeldingen, toegang voor buitenlandse instellingen en kosten
  • De ruimere SMOโ€‘definitie, die kan leiden tot een forse uitbreiding van te identificeren personen en daarmee een hogere administratieve last.
  • Het risico op toenemende regeldruk door het behoud van nationale regels naast het Europese AML-pakket, en de behoefte aan duidelijke afbakening tussen AMLA, FIU en nationale toezichthouders

De rode draad: datakwaliteit, samenwerking en harmonisatie

Uit zowel consultatiereacties als Europese beleidsdocumenten blijkt dat de toekomst van antiโ€‘witwasbeleid staat of valt met data. Zonder betrouwbare, actuele en interoperabele gegevens is risico gebaseerd toezicht onuitvoerbaar.

De uitbreiding van FIUโ€‘bevoegdheden en complexere UBOโ€‘verplichtingen versterken de noodzaak van centrale, gestandaardiseerde data-infrastructuren. Daarmee verschuift de focus van reactieve naleving naar proactieve risicobeheersing.

Lees ook: Welke data heb je nodig voor een effectief complianceproces?

Wat betekent dit voor WWFT-plichtige ondernemingen?

  • Versnelde automatisering van KYCโ€‘ en CDDโ€‘processen om gelijke tred te houden met Europese AMLโ€‘standaarden.
  • Datakwaliteit en monitoring als toetsstenen voor effectieve risicobeheersing.
  • Transparante governance rond datagebruik en informatieโ€‘uitwisseling (privacyโ€‘byโ€‘design, auditโ€‘trails).
  • Meer publiekโ€‘private samenwerking en sterkere feedbackloops tussen FIU, toezichthouders en instellingen.

Lees ook: Waarom compliance en KYC uitbesteden slim is voor mkbโ€™ersย 

De datagedreven weg vooruit

De consultatie over de Implementatiewet benadrukt een belangrijke transitie: van naleving naar vertrouwen. Waar regelgeving vroeger draaide om vinkjes en verplichtingen, draait compliance in de toekomst om inzicht, proportionaliteit en samenwerking.

Altares Dun & Bradstreet helpt organisaties om die omslag te maken. Met betrouwbare bedrijfsdata, intelligente risicobeoordeling en continue monitoring ondersteunen wij poortwachters bij het versterken van hun AML/CFTโ€‘framework.

Voorkomen begint bij inzicht, en inzicht begint bij data.

Interesse gewekt?

Deel via social media

Interesse gewekt?

Vul je gegevens in of bel ons direct.
We nemen binnen รฉรฉn werkdag contact met je op.
Of bel ons direct
Nederland (afdeling verkoop) +31 (0)10 322 03 04 Belgiรซ +32 (0)2 765 00 21

Whitepaper

UBO monitoring

Uitdagingen en praktische overwegingen

Inzicht verwerven in UBOโ€™s is een fundamentele eis van de anti-witwasrichtlijn van de EU. In deze whitepaper verkennen we manieren om problemen rond het verifiรซren en monitoren van UBOโ€™s uit de weg te ruimen.

Pdf van 28 paginaโ€™s, 0,3 MB
visual

Een free trial van รฉรฉn van onze producten? Zo geregeld!

Een bedrijf of D-U-N-S nummer opzoeken?

Een artikel of onderwerp opzoeken?

Suggesties

Je keuze voor

quizz outcome