Niels van Nieuwenhuijzen werkt inmiddels ruim tien jaar bij Altares Dun & Bradstreet, waarvan de laatste twee jaar met een duidelijke focus op partners en het partnernetwerk. Vanuit zijn rol als Partner Manager zoekt hij continu naar manieren om samen met partners oplossingen te ontwikkelen die klanten direct voordeel opleveren. Zijn nieuwsgierigheid naar nieuwe toepassingen van data en zijn brede blik op de verschillende werelden waar data een rol speelt, drijven hem elke dag.

Je werkt al een flinke tijd bij Altares Dun & Bradstreet. Waar ben je in je carriรจre het meest trots op en wat drijft jou in dit speelveld?
Ik vind het vooral leuk om samen nieuwe dingen te ontwikkelen. Het combineren van oplossingen waar iets nieuws uitkomt dat daadwerkelijk verschil maakt voor de klant, dat geeft mij energie. In dit speelveld leer je continu van partners en ontdek je nieuwe vakgebieden en oplossingen. Ik ben nieuwsgierig van aard en ontdek elke week weer nieuwe toepassingen van data. In de tien jaar dat ik hier werk, en met name de laatste twee jaar in mijn focus op partners, heb ik gezien hoeveel impact die samenwerking kan hebben.
Hoe zie jij de rol van Altares Dun & Bradstreet in het partnerlandschap? Waar maken jullie รฉcht het verschil?
Ons bestaansrecht is met 185 jaar geschiedenis wel bewezen. Virtueel hebben we toegang tot alle bedrijven ter wereld en dat maakt ons uniek. Voor partners betekent dit dat ze via ons wereldwijd schaalbare integraties kunnen opzetten. Het Dun & Bradstreet-merk fungeert bovendien als een kwaliteitslabel: softwarepartijen verbinden zich graag aan een gevestigde naam als de onze. Ik denk dat we ons daar vaker van bewust mogen zijn en dat we hier nog meer waarde uit kunnen halen.
Hoe zou jij de kracht van het wereldwijde Dun & Bradstreet merk met de lokale Altares Dun & Bradstreet focus?
We zijn exclusief licentiehouder van D&B data en oplossingen voor Benelux en Frankrijk. Dat geeft ons toegang tot het volledige wereldwijde aanbod van Dun & Bradstreet, terwijl we lokaal de focus en expertise hebben om partners en klanten รฉcht te bedienen. Je ziet dat partner marketing bij ons een strategische keuze is. Door actief plannen en zichtbaarheid met partners te creรซren, bijvoorbeeld in podcasts en webinars, vergroten we onze slagkracht. Dat begint zich nu uit te betalen.
Hoe veranderen dataintegraties de manier waarop B2B-bedrijven uitdagingen aanpakken?
Integraties zorgen voor veel meer gebruiksgemak en een geรฏntegreerde manier van werken. Bedrijven kunnen interne data verrijken met externe data en zo hun workflows automatiseren. Maar dan moet de datakwaliteit wel goed zijn. Slechte data ondermijnt elke automatisering en vergroot risicoโs, niet alleen richting klanten maar ook richting toezichthouders. Als aanbieder zien wij de vraag naar hoogwaardige data steeds toenemen, bijvoorbeeld rond ESG-data. Een voorbeeld van een propositie die steeds volwassener aan het worden is, maar wetgeving die telkens verschuift maakt het uitdagend voor bedrijven om bij te blijven. Dan moeten ook wij terug naar de tekentafel. Onze rol is om de juiste datasets te verzamelen, ruis van waarde te scheiden en waardevolle inzichten te leveren. Daarmee zijn wij in feite het filter waar onze partners en klanten op vertrouwen.
โProcurement is allang geen puur operationeel proces meer; het staat in de top van de mondiale risicolijst. Integraties die supply chains inzichtelijk maken, leveren daardoor nu de meeste waarde voor onze klanten.โ
โ Niels van Nieuwenhuijzen, Partner Manager, Altares Dun & Bradstreet
Welke soorten integraties leveren op dit moment de meeste waarde voor klanten?
Traditioneel kennen veel organisaties ons van credit risk, maar juist procurement is een domein waar vrijwel al onze data relevant is: van het vinden van nieuwe leveranciers en risk assessments tot supply chain-alternatieven, compliance en reputatiebescherming. Tijdens de recente Climate Council benadrukten CPOโs opnieuw hoe essentieel data is in procurement. Bedrijven ervaren dat de risicoโs en mogelijke boetes groot zijn als er iets misgaat in de keten, en dat kwetsbaarheden vaak pas zichtbaar worden tijdens crises zoals Covid of geopolitieke spanningen.
Die observatie sluit aan bij het recente Global Risk Management Survey van onze partner Aon, uitgevoerd onder meer dan 3.000 risicomanagers wereldwijd. Daaruit blijkt dat naast cyber en bedrijfsstilstand juist ketengerelateerde risicoโs, variรซrend van geopolitieke blokkades tot klimaatverstoring, de tweede, derde en vierde plek in de top tien innemen. Dit bevestigt dat procurement niet alleen een operationeel vraagstuk is, maar een strategisch risico- en compliance-thema. Voor ons en onze partners betekent dit dat integraties die end-to-end inzicht in de supply chain geven, de meeste waarde creรซren: ze helpen organisaties risicoโs te kwantificeren, te voldoen aan wetgeving zoals CSRD en veerkrachtiger te worden in een onvoorspelbaar risicolandschap.
Lees ook: Procurement-transformatie: waar CPOโs echt tegenaan lopen
AI is hรฉt buzzwoord van nu. Waar trek jij de grens tussen (agentic) AI en slimme automatisering?
AI is voor ons geen nรญeuw onderwerp. We gebruiken al decennialang modellen gebaseerd op neurale netwerken in onze scoring. Het verschil is dat het nu veel bekender is bij een breed publiek. AI wordt vaak verward met automatisering. Rule-based systemen en RPA bestaan al heel lang, maar dat is geen AI. Waar ik de grootste impact zie, is in het toepassen van AI op onze data in samenwerking met partners. Denk aan maatwerk scoringsmodellen die specifiek op een klantportfolio zijn toegesneden en veel sneller en schaalbaarder inzetbaar zijn. Het combineren van historische data met externe bronnen maakt zulke modellen bijzonder krachtig. In de podcast Agentic AI & Data worden deze use cases ook onder de loep genomen.
Welke trends gaan onze klanten volgens jou op korte termijn รฉcht raken?
Disrupties in transport, tarieven of leveringsketens kunnen enorme impact hebben. De wereld verandert razendsnel en bedrijven moeten veel wendbaarder worden. In 24 uur tijd kan er zo veel veranderen. Het risicobewustzijn groeit daardoor, maar mag van mij nog sterker worden. Uiteindelijk is het simpel: als je je data en inzichten niet op orde hebt, loop je het risico dat je bedrijf niet meer bestaat.
Wat is jouw grootste ambitie voor het partnernetwerk van Altares Dun & Bradstreet?
Mijn persoonlijke ambitie in deze rol is het bouwen van een ecosysteem waarin software, consultancy en data elkaar versterken. Elk met hun eigen domein, autonomie en expertise, maar samen gericht op het schaalbaar en actiegericht maken van klantinzichten. Software kan niet zonder data en interne klantdata heeft pas waarde als je die combineert met externe databronnen. Als we die driehoek verder ontwikkelen, kunnen we nog veel meer waarde halen uit ons partnerecosysteem.
Ontdek de kracht van samenwerking
Benieuwd hoe Altares Dun & Bradstreet samenwerkt met partners om data om te zetten in waardevolle inzichten? Lees hier meer over onze partnerprogramma.