Beginnen met master data management: 5 uitdagingen waar je rekening mee moet houden

Henrica Westhoeve
2 januari 2024 - Leestijd 4 minuten

Als datagedreven organisatie is master data essentieel om verder te groeien, maar het kan nog een grote uitdaging zijn om dit op de juiste manier door te voeren in je hele organisatie. Maar, net als met alles dat nieuw is in een organisatie, gaat het invoeren vaak ook gepaard met uitdagingen. We zetten vijf uitdagingen op een rijtje, en helpen je verder met het succesvol implementeren van een master data management strategie.

1. Te veel focus op de tools

Er zijn honderden, zo niet duizenden tools die je zouden moeten helpen in het effectief uitvoeren van je master data strategie. Je ziet snel door de bomen het bos niet meer en verdrinkt in openstaande tabbladen, vergelijkingssites en meer. Eigenlijk is dat zonde van je tijd. Tools zijn inderdaad erg belangrijk, maar een boormachine kopen zorgt er helaas niet voor dat je opeens goed kan boren. Tools en vaardigheden gaan hand in hand. Zo ook je data en je tools. Je datakwaliteit moet je eerste focus zijn om master data management tot een succes te brengen.

2. Te weinig focus op de bedrijfsdoelen

Als het goed is, is het hebben van master data management niet je uiteindelijke doel, althans, niet van het bedrijf. Vraag jezelf af waarom je bent begonnen met master data management, en wat je hier uiteindelijk uit hoopt te halen. Als je er geen duidelijk antwoord op kan geven, probeer deze dan alsnog te achterhalen.

Dit is nodig om de hele organisatie mee te krijgen in master data management. Iedereen heeft er immers mee te maken. Als je goed kunt vertellen waarom master data management een positieve bijdrage levert aan het behalen van de bedrijfsdoelen krijg je sneller mensen mee. Hierdoor stijgt ook de bereidheid om processen aan te passen.

3. Streven naar perfectie

Het streven naar perfectie is op zich prima, maar vaak zorgt het er voordat je geen voortgang kan maken op andere gebieden die misschien belangrijker zijn. Helaas is, hoe graag je het ook zou willen, je data nooit perfect, ook niet met het implementeren van master data management. Ook processen zullen nooit perfect zijn. Daarom wil je focussen op up-to-date data en blijven reflecteren op processen. Voortgang boek je door het steeds beter te doen, niet door het perfect te willen doen.

Lees ook: Data done right: 3 tips om optimaal gebruik te maken van je (externe) data

4. Focusen op het ‘gouden record’

Het ‘gouden record’ is de enige, betrouwbare versie van een data entry binnen een organisatie, waarbij duplicaten en inconsistenties worden geëlimineerd. Het is de ultieme bron van waarheid voor gegevensanalyse, rapportage en operationele processen. Deze nauwkeurige weergave is essentieel voor verbeterd klantrelatiebeheer, marketingcampagnes, financiële rapportage en geoptimaliseerde bedrijfsactiviteiten.

Maar hoe ziet dit er dan uit? Daar verschillen alle afdelingen over van mening. Elke afdeling ziet andere datavelden als ‘goud’. Het echten gouden record bestaat dus eigenlijk niet. Je moet er voor zorgen dat elk record de belangrijkste velden heeft voor elke afdeling. Ga na welke velden onmisbaar zijn, en zorg dat deze terugkomen in je CRM.

5. De oceaan willen koken

Op het moment dat je begint met het implementeren van master data management wil je het liefst alles in één keer aanpakken. Dit noemen we het willen koken van de oceaan. Dit willen doen zorgt voor één groot monsterproject waar nooit een eind aan komt. Je moet tussentijdse ‘milestones’ hebben zodat je successen kunt vieren, en de finish mijlen ver weg voelt. Knip het grote project op in kleinere stukken, zoals het eerst focussen op het opschonen van de huidige data. Ga vervolgens verder met de huidige velden analyseren en zo kun je stap voor stap vooruitgang boeken.

Er zijn nog meer uitdagingen. Deze kun je lezen in de whitepaper: De grootste data bottlenecks voor je organisatie. Hier vertellen we over meer uitdagingen, en hoe je met deze om kunt gaan.  Bij het implementeren van master data management kom je bovenstaande vijf uitdagingen vaak tegen. Focus op kwalitatieve data, behoud aandacht voor bedrijfsdoelen, vermijd perfectionisme, breng diversiteit in het ‘gouden record’ en knip het project op om de valkuil van ‘koken van de oceaan’ te vermijden. Door stapsgewijs aan te pakken, bereik je succes in de implementatie van master data management.

Interesse gewekt?
Deel via social media

Interesse gewekt?

Vul je gegevens in of bel ons direct.
We nemen binnen één werkdag contact met je op.
Of bel ons direct
Nederland (afdeling verkoop) +31 (0)10 322 03 04 België +32 (0)2 765 00 21

Whitepaper

Data Detox

Raak je overtollige data kilo’s kwijt

Dirty Data kost bedrijven wereldwijd klauwen met geld. Bovendien lopen zij winst mis doordat ze concurrenten niet kunnen bijbenen die slimmer zijn met data en analytics. Met deze whitepaper stomen we je klaar voor efficient data management.

Pdf van 29 pagina’s, 0,4 MB
Data Detox

Wil je meer lezen over creditmanagement en compliance?

Een bedrijf of D-U-N-S nummer opzoeken?

Een artikel of onderwerp opzoeken?

Suggesties

Schrijf je nu in!

Ja, ik wil elke maand op de hoogte worden gebracht van trends & ontwikkeling rondom Credit Risk, Compliance, Master Data, Supply Chain en Sales & Marketing.

Je keuze voor

quizz outcome