GRATIS ESG Ranking Analyse - Zie in één oogopslag de impact van ESG-inzichten

Datacultuur is doorslaggevend voor datawaarheid

Leestijd 10 minuten | Geschreven door Anne de Geus | 14 april 2022

Heb jij een single source of truth (SSOT) voor data nodig? Ja. Voor een datagedreven onderneming is een SSOT onmisbaar om nauwkeurige inzichten te verschaffen voor weloverwogen besluitvorming. Volgens recent onderzoek van Dun & Bradstreet is 69% procent van de CFO’s het ermee eens dat een SSOT noodzakelijk is om een onderneming te runnen. Maar waar begin je? We bespreken hieronder vijf stappen die je kunt doorlopen om success te behalen met een single source of truth voor data. Door deze te identificeren, zal je je al snel realiseren dat een SSOT niet het doel is, maar het resultaat van een goed uitgevoerd data traject en cultuur.

single source of truth (SSOT) voor data

Wat is een SSOT en wat is de link met fine dining?

Traditioneel is “SSOT” een IT-term die verwijst naar een aanpak van dataopslag waarbij gegevens van één enkele locatie worden verkregen. Dit is echter veel meer dan een technologisch praatje. Voordat je een SSOT-strategie kunt ontwerpen, zijn er een aantal noodzakelijke stappen die moeten worden genomen.

Laten we koken als voorbeeld nemen. Het maken van een luxe fine dining waardige maaltijd is een proces. Je moet over bepaalde vaardigheden beschikken, de beste ingrediënten selecteren, een specifieke bereidingsmethode volgen, eventuele receptaanpassingen doorvoeren, en natuurlijk een verrukkelijke manier vinden om het resultaat te presenteren. Werken met data is niet anders. Voordat je de data aan je organisatie kunt presenteren als de “enige bron van waarheid”, moet er veel worden overwogen. Zo moet je bijvoorbeeld begrijpen dat de waarheid voortkomt uit een een verzameling van data artefacten die zelf weer uit meerdere bronnen afkomstig zijn.

Vijf stappen naar SSOT-succes

Er zijn vijf belangrijke stappen die je moet overwegen bij het creëren van een datacultuur die mogelijk wordt gemaakt door een SSOT.

1. Curatie van databronnen

Het onthullen van je databronnen is de eerste stap. Dit gebeurt meestal in de vorm van een workshop met verschillende stakeholders, data- en technologieleaders. Het idee is om alle gegevensbronnen in scope binnen het initiatief naar voren te brengen en hun oorsprong te onderzoeken. Het doel van deze stap is niet alleen alle datapunten te identificeren, maar ook hun ware bronnen. Door middel van een workshop krijgen de gebruikers grip op het proces achter de gegevens en op welk punt die gegevens klaar zijn voor consumptie. Discussies kunnen de duurzaamheid van deze bronnen aan het licht brengen en gebruikers kunnen collectief beslissen om de bron te verbeteren of helemaal te laten vallen.

2. Identificatie van data-eigenaars

Er is behoefte aan het identificeren van “officieel erkende gegevens” die het bedrijf met vertrouwen kan gebruiken. Bepaalde groepen met autoriteit moeten verantwoordelijk zijn voor de gegevens. Deze entiteiten zijn groepen van data-eigenaars of deskundigen in de organisatie die data ontwikkelen of beheren voor een specifiek bedrijfsdoel. De gegevens kunnen intern of extern worden gecreëerd; ze worden allemaal gevalideerd op kwaliteit en nauwkeurigheid. Antwoorden op vragen als “Op welk moment zijn de gegevens klaar voor zakelijke consumptie?”, “Zijn er data-eigenaars die verantwoordelijk zijn voor de gegevens zoals ze nu zijn en hoe ze in de toekomst zullen zijn?” zijn belangrijk om inzicht te krijgen in welke data moet worden beschouwd als gezaghebbende bronnen voor de SSOT. Deze aandachtspunten kunnen betekenen dat de eigenaars, makers en verstrekkers van gegevens hun databeleid en -processen moeten herzien om deze bron(nen) gezaghebbend te verklaren.

3. Toezicht en onderhoud

Gegevens en gegevensbronnen moeten doorgaans worden voorbereid, onder meer door ze te verrijken, te standaardiseren en te valideren. Zodra gezaghebbende gegevensbronnen zijn geïdentificeerd, zijn leden of een centrale groep verantwoordelijk voor de invoer en het onderhoud van deze databronnen.

4. Identificeer een betrouwbare databron

Dit is een uitgever van gegevens, mogelijk afkomstig van meerdere gezaghebbende bronnen. Het kan gaan om een interne organisatie of externe leveranciers wier proces voor het samenstellen of aggregeren van gegevens is doorgelicht door de gebruikers van de gegevens – hun sterke punten, beperkingen en nut zijn bekend en transparant. Een voorbeeld is Dataxess, onze beveiligde, cloud-gebaseerde master data oplossing voor jouw CRM of ERP omgeving.

5. Ontwerp en uitvoering van data-architectuur

Uit de vier bovenvermelde fasen moet duidelijk zijn dat het concept van een SSOT niet alleen een technologische implementatie is. Er zijn cruciale ingrediënten voor deze spreekwoordelijke gastronomische maaltijd. Dit zijn de gegevens, de kwalificaties, de processen, de gedefinieerde regels, en de partijen die betrokken zijn bij de totstandkoming en het onderhoud ervan. Al deze zaken moeten worden uitgezocht voordat een systeem wordt ontworpen of geselecteerd. Het doel hier is de bovenstaande fasen te schalen en het mogelijk te maken dat de betrouwbare gegevens worden gekweekt in een capabele, veilige en toegankelijke omgeving die de SSOT zal worden. De afbakening van de gegevensstroom, de distributie en de toegang zijn belangrijke aspecten van dit stadium.

Conclusie: SSOT gaat verder dan technologie

Traditioneel is SSOT een IT-begrip met een overheersende focus op technologie. Technologie is zeker een belangrijk onderdeel van dit traject, maar de data, stakeholders, bedrijfslogica, planning en governance zijn even belangrijk om de SSOT van jouw organisatie met succes te implementeren. In een notendop: De single source of truth is slechts een resultaat van een goed ontworpen en uitgevoerde datastrategie. Het doel is om data te kunnen leveren die organisatiebreed bruikbaar, betrouwbaar en accuraat zijn.

Deel via social media

Anne de Geus

Marketing Campaign Officer

Whitepaper

Data Detox

Raak je overtollige data kilo’s kwijt

Dirty Data kost bedrijven wereldwijd klauwen met geld. Bovendien lopen zij winst mis doordat ze concurrenten niet kunnen bijbenen die slimmer zijn met data en analytics. Met deze whitepaper stomen we je klaar voor efficient data management.

Pdf van 29 pagina’s, 0,4 MB
Data Detox

Wil je meer lezen over creditmanagement en compliance?

Schrijf je nu in!

Ja, ik wil elke maand op de hoogte worden gebracht van trends & ontwikkeling rondom Credit Risk, Compliance, Master Data, Supply Chain en Sales & Marketing.

Je keuze voor

quizz outcome