Het korte antwoord op deze vraag is: nee. Maar het lange antwoord op deze vraag is: het zou wel kunnen en moeten. Een CRM (Customer Relationship Management) tool zoals Salesforce, Hubspot en Microsoft Dynamics is gemaakt om allerlei afdelingen binnen je organisatie te ondersteunen en om datagedreven beslissingen te kunnen maken. We kunnen dus wel zeggen dat je CRM essentieel is voor een succesvolle bedrijfsvoering, maar stiekem kun je niet vertrouwen op je data binnen je CRM.
Verouderd of verkeerd?
Jaarlijks verouderd minimaal 40% van je interne data. Dat lijkt misschien overdreven, maar hieronder staan enkele voorbeelden van data die je gebruikt die snel verouderd:
- Emailadressen – Mensen treden in/uit functie
- Adres – Bedrijven verhuizen
- Actieve bedrijven – Bedrijven gaan failliet, fuseren of worden overgenomen
- Financiรซle gezondheid – Dit kan zelfs wekelijks veranderen
En dan hebben we nog data die incorrect is en waar je (misschien) niet eens op de hoogte bent. Vaak is sales namelijk verantwoordelijk voor het invoeren van de data in het CRM, en laat dat nu precies iets zijn waar sales geen noodzaak in ziet. Dat zorgt voor menselijke fouten, en vervuilt onnodig je CRM.
Een data cleanse
Zie het als een soort data detox, een sapkuur voor je interne data. Door alle interne data op een veilige manier door een externe partij te laten โcleansenโ zorg je er voor dat alle verouderde, verkeerde en zelfs dubbele data wordt verwijderd en wordt vervangen voor de juiste data.
Dit periodiek blijven herhalen is natuurlijk een optie, maar dan sta je een jaar later precies weer op dezelfde plek als waar je nu staat. Een automatische datacleanse voorkomt dit probleem. Zoโn automatische cleanse kan zelfs administratie voor sales verminderen, en voorkomt foutieve invoer in de toekomst.
Lees ook: Whitepaper – Data Detox
Extra data toevoegen
Nu je data schoon is, kun al meer vertrouwen op de data die in je CRM systeem zit. Maar er zullen ongetwijfeld ook stukken data zijn waar je zelf minder goed aan kunt komen, maar die wel van groots belang kunnen zijn. Denk aan kredietwaardigheid, tekenbevoegdheid en hoeveel bedrijven er in de familiestructuur zitten.
Bekijk ook: dataxess: Informatie over alle bedrijven wereldwijd in real-time in je CRM
Extra data kan sales helpen om cross- en upsell kansen in kaart te brengen, kredietwaardigheid kan finance helpen bij het inschatten van risicoโs, en informatie over sancties kan de legal afdeling veel aan hebben.
Externe data kan daarnaast ook helpen om meerdere soorten dashboards op basis van bijvoorbeeld industriecodes te bouwen. Kortom, het bezitten van externe data levert een goudmijn aan nieuwe inzichten op, voor alle afdelingen.
Kunnen vertrouwen op de ruggengraat van je bedrijfsvoering, je CRM, is essentieel. Maar je bent nergens zonder de juiste data. Schoon je data op en voeg er externe data aan toe voor een betrouwbaar CRM, met een berg aan nieuwe inzichten.