Zoeken

De top 5 datatrends voor marketing managers

Leestijd 6 minuten | Geschreven door Henrica Westhoeve | 11 mei 2023

Digitalisering en de groei van de hoeveelheid data hebben de marketingwereld enorm veranderd. Het verzamelen van data alleen is niet genoeg, er moet ook iets mee gedaan worden om waardevolle inzichten te verkrijgen. In dit blog bespreken we de top 5 datatrends die elke marketing manager wilt kennen.

1. De opkomst van de Data & Tool marketeers

Digitalisering heeft ons de afgelopen jaren een hele hoop moois opgeleverd: bergen data waar we uit kunnen putten om conversies en advertenties te optimaliseren. Digitalisering heeft ons ook geleerd dat deze data alleen waardevol is als we er daadwerkelijk iets mee doen. Duizenden bedrijven spelen hier slim op in door een legio van tools en integraties aan te bieden, en de marketeer wordt gedwongen deze oplossingen ook te beheersen. Je kunt de data wel begrijpen, maar als je er vervolgens niets mee doet verlies je een hoop geld. Hierdoor zie je dat de ‘data marketeer’ of ‘data gedreven marketeer’ als rol opkomt of als vereiste wordt beschouwd binnen de marketingafdeling. 

2. Marketing als gatekeeper voor sales

Nu we zien hoe belangrijk data is, komen we er ook achter dat de kwaliteit van deze data net zo belangrijk is. Laat sales nu net de afdeling zijn die daar iets minder om geeft. Deze afdeling is vaak veel drukker met het binnenhalen van deals dan met hun administratie bijhouden en dat is begrijpelijk, daar zit voor hun immers het geld. Echter ben jij als marketing manager vervolgens uren bezig met dashboards schoonhouden en kun je niet meer verklaren waarom je de ene week een betere week hebt gehad dan de andere week.

Een marketing manager kan het niet vaak genoeg zeggen: de samenwerking tussen sales en marketing is er één van essentieel belang binnen een organisatie. Maar vaak liggen de prioriteiten anders. Daarom is het belangrijk dat je je opstelt als gatekeeper en er alles aan doet om te voorkomen dat sales jouw data door de war gooit. Dit kan je relatief eenvoudig bereiken met automatiseren van bepaalde data-invoer door bijvoorbeeld gebruik van (ja daar is trend nummer 1 weer) een integratie (zie: dataxess voor jouw CRM). Deze integratie helpt handmatige invoer te verminderen (maakt sales blij) en foutieve/incomplete invoer te voorkomen (kloppende dashboards).

3. Privacy en Data

Dataprivacy is een lastig onderwerp wanneer je graag data gedreven werkt. Omdat data zo’n grote rol speelt in het dagelijks leven, is men voorzichtiger geworden met het delen van deze data. Ook zijn autoriteiten strenger geworden rondom het gebruik van data. Zo hebben we de AVG en GDPR die er voor moeten zorgen dat persoonsgegevens goed beschermd worden. We weten inmiddels ook dat de ‘cookieless era’ er aan zit te komen en dat third-party data gaat verdwijnen. Investeringen rondom privacy en data zullen de komende jaren alleen maar toenemen, ook bij de marketingafdeling.

4. Customer Data Platform

Wat doe je met alle data die je verzameld over je klanten? Het beste is om deze op één centrale plek te bewaren. Een plek waar je alle klantdata uit alle databronnen – website, CRM, advertentiekanalen – kunt opslaan: een Customer Data Platform (CDP). Met een CDP creëer je een 360-graden beeld van je klant, én hoef je je geen zorgen te maken over de kwaliteit en betrouwbaarheid van je data. Misschien denk je nu: maar ik heb een data management platform die dit ook doet. Een CDP gaat veel verder dan een DMP. Waar een DMP stopt na het retargeten van prospects, gaat een CDP verder tot zelfs het benaderen van klanten voordat zij mogelijk churnen. Het personaliseren van de customer journey wordt door een CDP ook een stuk makkelijker. Daarnaast is een CDP meteen future-proof, omdat je hierdoor niet meer afhankelijk bent van third-party data.

Bekijk ook: D&B Market Insight is je persoonlijke datawetenschapper voor marktonderzoek

5. De rol van AI

Dankzij de groeiende populariteit van Chat-GPT en Microsoft 365 Copilot kon AI niet ontbreken uit de lijst met datatrends. AI groeit met de dag en er duiken steeds meer tools op die je ondersteunen in je dagelijkse werkzaamheden. We schreven een whitepaper over de potentie van marketing intelligence en AI voor B2B-marketeers. Hoe koppel je data en AI goed aan elkaar? Download de whitepaper De potentie van marketing intelligence: tooling, data & AI voor b2b marketeers.

Als marketing manager weet je als geen ander dat het belangrijk is om op de hoogte te blijven van de nieuwste datatrends en de waarde ervan voor je organisatie te begrijpen. Van de opkomst van de data marketeer tot het gebruik van AI, de wereld van data en marketing ontwikkelt zich in een rap tempo. Door het implementeren van de juiste tools en samenwerking met sales kan je als marketing manager een stap vooruit maken in het efficiënt en effectief benutten van de beschikbare data.

Deel via social media

Henrica Westhoeve

Marketing Content Officer

Whitepaper

Credit Monitoring

Kansen voor jouw organisatie in beeld

Een kredietcheck bij klantacceptatie is waardevol, maar ook meteen verouderd. Het échte kredietrisico begint eigenlijk juist pas nadat je een klant hebt geaccepteerd. De oplossing: monitor de financiële gezondheid van je klanten real-time.

Pdf van 16 pagina’s, 0,4 MB
Credit Monitoring

Wil je meer lezen over creditmanagement en compliance?

Een bedrijf of D-U-N-S nummer opzoeken?

Een artikel of onderwerp opzoeken?

Suggesties

Schrijf je nu in!

Ja, ik wil elke maand op de hoogte worden gebracht van trends & ontwikkeling rondom Credit Risk, Compliance, Master Data, Supply Chain en Sales & Marketing.

Je keuze voor

quizz outcome