Dalende trend voor de nationale handel in tweede kwartaal 2022

Leestijd 3 minuten | Geschreven door Michiel Scheepens | 22 juli, 2022

Persberichten

Rotterdam, 22 juli 2022 – De opleving van de handelsintensiteit sinds begin 2022 heeft in Nederland plaats gemaakt voor een dalende trend. April liet nog een mooie stijging van de handelsintensiteit zien in veel sectoren, maar in mei en juni daalde de index weer. De totale daling in juni bedroeg 10 procent, waardoor voor eind juni 2022 de laagste stand (80.1) wordt genoteerd sinds oktober 2021. Dit blijkt uit de driemaandelijkse analyse van de handelsintensiteitsindex door Altares Dun & Bradstreet. Deze index verzamelt en verwerkt maandelijks bedrijfs- en factuurgegevens van de Nederlandse markt. Het referentiepunt is januari 2020 (=100%).

Voor de laatste meting maakte Altares Dun & Bradstreet gebruik van de betaalcijfers van zo’n 250.000 bedrijven in Nederland. Door het aantal verstuurde facturen en andere (anonieme) financiële gegevens door te lichten ziet de bedrijfsdataspecialist verschillende branches enorme inhaalslagen maken. Een hoger aantal verstuurde en geïnde facturen wijst in deze sectoren (meestal) op economisch herstel en toenemend vertrouwen in de economie.

Tegenover de algemene dalende trend die veel sectoren laten zien in juni 2022, laten de horecasector en retailsector een licht stijgende trend zien. Al deze sectoren hadden in de maand mei een terugval, maar lieten in juni weer een stijging zien, vermoedelijk door het aanhoudende mooie weer. Alle andere sectoren vormen geen uitzondering op de forse daling als gevolg van diverse macro-economische factoren: aanhoudende inflatie, de oorlog in Oekraïne, de energiecrisis, enz.

Horeca- en retailsector krabbelen weer op

In maart 2022 stond de index voor restaurants en café’s nog op 100.7, inmiddels is dat 93.9. Dat wil zeggen dat deze branche aan het begin van Q2 méér handel bedreef dan vóór de coronacrisis, maar dat dit inmiddels weer wat is gezakt omdat de sector na het opheven van de lockdown een opleving kreeg. Er wordt verwacht dat de licht stijgende trend in de door het aanhoudende mooie weer blijven doorzetten.

Voor de retailsector stond de index in maart 2022 nog op 94.6, welke inmiddels is gedaald naar 91.6, wel met een lichte stijging in juni t.o.v. mei. Voor de retailsector geldt dat de consument het voorlopig nog niet helemaal lijkt af te weten, al is het wel de vraag hoe lang deze trend zich voortzet. Het CBS rapporteerde onlangs namelijk weer een daling van het consumentenvertrouwen voor de maand juni, welke zich naar verwachting ook zal doorvertalen in een lichte daling van de handelsintensiteitsindex voor de komende periode.

Een omkeerpunt voor de bouwsector

De bouwsector is één van de sectoren die de afgelopen jaren de hardste klappen te verduren kreeg. De sector liet in Q1 een zichtbaar herstel zien, waarbij de index van 74.0 in december 2021 steeg naar 80.3 in maart 2022. Na een lichte stijging in April tot 84.9 kwam er een omkeerpunt voor de sector, waarna deze index in juni 2022 terug zakt naar 77.2. Met een index van 77.2 heeft de bouw nog meer dan 20 procentpunten te gaan voor hij weer op het niveau van vóór corona is. De daling in Q2 is mede te verklaren door de prijsstijging van brand- en grondstoffen, wat de bouwsector enorm raakt.

Joris Peeters, Chief Data Scientist Benelux bij Altares Dun & Bradstreet: “Deze daling van de handel komt voor ons niet als een verrassing. De politieke en economische instellingen maken zich zorgen over de inflatie. Volgens het CBS is de inflatie in juni 8,6%. Deze hoge inflatie heeft negatieve gevolgen voor de huishoudens, die koopkracht verliezen, en dus voor de economie in het algemeen. De autoriteiten nemen daarom maatregelen, zoals het verhogen van de rente, om de economische activiteit tot bedaren te brengen en terug te keren naar beter beheersbare inflatiepercentages”.

Lees hier het hele rapport.

Deel via social media

Michiel Scheepens

Marketing Leader Benelux

Whitepaper

Credit Monitoring

Kansen voor jouw organisatie in beeld

Een kredietcheck bij klantacceptatie is waardevol, maar ook meteen verouderd. Het échte kredietrisico begint eigenlijk juist pas nadat je een klant hebt geaccepteerd. De oplossing: monitor de financiële gezondheid van je klanten real-time.

Pdf van 16 pagina’s, 0,4 MB
Credit Monitoring

Wilt u meer lezen over creditmanagement en compliance?

Een bedrijf of D-U-N-S nummer opzoeken?

Een artikel of onderwerp opzoeken?

Suggesties

Schrijf je nu in!

Ja, ik wil elke maand op de hoogte worden gebracht van trends & ontwikkeling rondom Credit Risk, Compliance, Master Data, Supply Chain en Sales & Marketing.

Je keuze voor

quizz outcome