Kwart Nederlandse ondernemers betaalde rekeningen in 2022 niet op tijd

Leestijd 5 minuten | Geschreven door Michiel Scheepens | 22 juni 2023

Persberichten

Rotterdam, 22 juni 2023 – 25% van de Nederlandse ondernemingen betaalden zijn facturen in 2022 niet op tijd. Dat blijkt uit cijfers van bedrijfsdataexpert Altares Dun & Bradstreet. In West-Europa betaalden alleen Deense bedrijven méér rekeningen binnen de overeengekomen betaaltermijn. Daar werden maar liefst 92% van de rekeningen op tijd betaald.

Nederlandse bedrijven veranderden hun betaalgedrag amper in 2022. Een jaar eerder betaalde 74% van de ondernemers ook al netjes op tijd. Er is wel een verschil zichtbaar met 2019: toen betaalden ondernemers nog maar 69% van de rekeningen binnen de afgesproken termijn.

Grote ondernemers betalen later

Altares Dun & Bradstreet bekeek in zijn analyse ook of de grootte van een onderneming invloed had op het betaalbedrag. De data laten zien dat grote bedrijven in het laatste kwartaal van 2022 slechts 35.5% van de facturen op tijd betaalden. De kleinste ondernemingen (77.8% op tijd), kleine (67%) en middelgrote ondernemingen (49.3%) deden het stuk voor stuk beter.

Landbouw en retail op orde

Betaaltrends verschilden ook per sector. Landbouw en visserijbedrijven betaalden hun rekeningen in 82% van de gevallen op tijd. In de retail lag het percentage nog hoger: handelaars voerden transacties voor 83% van de rekeningen op tijd uit.

Betalingen in de maakindustrie (61.3%) en transport (62.4%) verliepen minder vlot. In de bouw zagen leveranciers de betaaltermijn ook oplopen. Betaalde een bouwbedrijf zijn rekeningen in 2021 nog op tijd in 75.6% van de gevallen, een jaar later was dat 72.2%.

Barry de Goeij, Data Scientist bij Altares Dun & Bradstreet: “Vanaf 1 juli verandert de wetgeving met betrekking tot het op tijd betalen van facturen. Ook grote bedrijven komen dan niet meer onder de wettelijke betaaltermijn van 30, of in sommige gevallen 60, dagen heen. Veel bedrijven betalen nu al op tijd. Tegelijkertijd laten onze cijfers zien dat er voor veel bedrijven nog werk aan de winkel is. Macro- en micro-economische factoren hebben altijd invloed op het betaalgedrag bij ondernemers. Het is goed om te zien dat Nederlandse bedrijven, in ieder geval in Europese context, hun zaken op orde lijken te hebben.”

Download hier de volledige studie.

Deel via social media

Michiel Scheepens

Marketing Leader Benelux

Whitepaper

Credit Monitoring

Kansen voor jouw organisatie in beeld

Een kredietcheck bij klantacceptatie is waardevol, maar ook meteen verouderd. Het échte kredietrisico begint eigenlijk juist pas nadat je een klant hebt geaccepteerd. De oplossing: monitor de financiële gezondheid van je klanten real-time.

Pdf van 16 pagina’s, 0,4 MB
Credit Monitoring

Een free trial van één van onze producten? Zo geregeld!

Een bedrijf of D-U-N-S nummer opzoeken?

Een artikel of onderwerp opzoeken?

Suggesties

Je keuze voor

quizz outcome