Aantal faillissementen scheepvaart stijgt exponentieel

Leestijd 5 minuten | Geschreven door Anne de Geus

Persberichten

Het aantal faillissementen binnen de transportsector loopt hard op. In de eerste drie kwartalen van 2012 gingen 67 procent meer transportbedrijven failliet dan in dezelfde periode vorig jaar. Binnen de scheepvaart was de stijging in verhouding het grootst.

Aantal faillissementen scheepvaart stijgt exponentieel

In de eerste drie kwartalen van 2012 werden 321 faillissementen in de transportsector uitgesproken. Dat is een stijging van 67 procent ten opzichte van 2011. In de scheepvaart was de stijging naar verhouding het grootst, gevolgd door de post- en koerierssector. Kwartaal drie was ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2011 het slechtste kwartaal voor de sector. Jan Willem de Vries, algemeen directeur van Dun & Bradstreet: ‘Door het verder teruglopen van het aantal opdrachten en de verwachte accijnsverhoging op brandstof verwachten we dat ook de laatste maanden van 2012 en de eerste helft van 2013 zwaar zullen zijn voor de transportsector.’

Neerwaartse spiraal

Dun & Bradstreet onderzocht ook het betaalgedrag van Nederlandse transportbedrijven. De Vries: ‘Transportbedrijven zijn altijd stipte betalers geweest en zijn dat in deze tijd nog.’ Dun & Bradstreet adviseert ondernemers om rekeningen altijd op tijd te betalen. ‘Door rekeningen op tijd te betalen, help je leveranciers en hun crediteuren ook om het hoofd boven water te houden. Wanneer je dit niet doet, kan dit voor cashflow problemen zorgen. En uiteindelijk belanden deze bedrijven dan in een neerwaartse spiraal,’ aldus De Vries.

Deel via social media

Anne de Geus

Marketing Campaign Officer

Whitepaper

Credit Monitoring

Kansen voor jouw organisatie in beeld

Een kredietcheck bij klantacceptatie is waardevol, maar ook meteen verouderd. Het échte kredietrisico begint eigenlijk juist pas nadat je een klant hebt geaccepteerd. De oplossing: monitor de financiële gezondheid van je klanten real-time.

Pdf van 16 pagina’s, 0,4 MB
Credit Monitoring

Wilt u meer lezen over creditmanagement en compliance?

Een bedrijf of D-U-N-S nummer opzoeken?

Een artikel of onderwerp opzoeken?

Suggesties

Schrijf je nu in!

Ja, ik wil elke maand op de hoogte worden gebracht van trends & ontwikkeling rondom Credit Risk, Compliance, Master Data, Supply Chain en Sales & Marketing.

Je keuze voor

quizz outcome