Expertinterview: ‘Door de digitale transformatie kunnen we straks 80% van de compliance-beslissingen automatiseren’

Leestijd 4 minuten | Geschreven door Anne de Geus | 4 december, 2019

Business Development & Partnership Manager Mike van Kessel schetst hoe natural language processing, text mining, fuzzy matching en machine learning de ‘happy flow’ gaan realiseren. Van Kessel: ‘In combinatie met enorme bergen transactionele data zorgen deze technologieën ervoor dat organisaties straks 80 procent van hun compliance-beslissingen kunnen automatiseren. En daar staat iedereen om te springen.’

Expertinterview: ‘Door de digitale transformatie kunnen we straks 80% van de compliance-beslissingen automatiseren’

‘Organisaties zien compliance vaak als een check in the box’, signaleert Mike van Kessel, die als Business Development & Partnerships Manager bij Altares – Dun & Bradstreet verantwoordelijk is voor nieuwe oplossingen die met partners gerealiseerd worden. ‘Het zou de primaire doelstelling, namelijk bedrijfsgroei, te veel in de weg staan’ Terwijl organisaties met een proactieve compliance-benadering juist in staat zijn om vroegtijdig te anticiperen op risico’s en tegelijkertijdgroei van het bedrijf weten te faciliteren.’

Voor zo’n proactieve benadering, zo stelt Van Kessel, is een framework met zes componenten nodig: data, technologie, mensen, cultuur, governance en beleid. Op het vlak van technologie zien we de laatste jaren spectaculaire ontwikkelingen, die volgens hem de komende jaren nog verder in een stroomversnelling komen.

Enorme hoeveelheden extra data

‘Tegenwoordig, in de vierde industriële revolutie, doen we bijna alles in de zakelijke wereld digitaal. Die bergen transactionele data worden bovendien vaak meteen gedeeld’, aldus Van Kessel. Bovenop deze basisgegevens kunnen dataproviders zoals Altares – Dun & Bradstreet door technologieën als natural language processing, text mining en fuzzy matching enorme hoeveelheden extra data verzamelen en aanbieden.

Van Kessel: ‘Vroeger stuurden we bijvoorbeeld iemand in het buitenland naar een archief om daar alles over te schrijven en later in te voeren op de computer. Nu neemt die persoon een foto en worden de gegevens meteen herkend en verwerkt, ongeacht de taal en de vraag of het handgeschreven is.’

Op deze manier worden bijvoorbeeld bedrijfsgegevens, nieuwsberichten, vonnissen en gegevens over Uiteindelijk Belanghebbenden (UBO’s) verzameld. Alles bij elkaar helpt dit soort data om een compleet beeld te vormen van een bedrijf of natuurlijke persoon. En dat is waardevol voor verschillende stappen in het compliance-proces, zoals het kennen en screenen van je klant en het signaleren van false positives.

Toe naar de happy flow

‘80 procent van de compliance-beslissingen is nu handwerk en 20 procent geautomatiseerd. Door die dataverzameltechnologieën in combinatie met machine learning, gaan we binnenkort toe naar de happy flow. Dat wil zeggen: 80 procent geautomatiseerd en 20 procent handmatig’, stelt Van Kessel.

Is dat geen wishful thinking? ‘Nee hoor. Bij kredietrisicobeslissingen is dit bijvoorbeeld al de praktijk. Maar ik moet toegeven dat we nog een redelijk lange weg hebben te gaan.’

Naast nóg meer big data zijn hiervoor ook slimme kunstmatige intelligentie-modellen nodig, die aan de hand van patronen in eerste instantie zullen adviseren maar later zelfs autonoom gaan beslissen. Van Kessel: ‘Bij Altares – Dun & Bradstreet zetten we nu volop in op dit soort modellen. Iedereen staat erom te springen. Onder meer omdat er een schreeuwend tekort is aan goede compliance-medewerkers.’

Een proactieve compliance-cultuur

Van Kessel: ‘Stel je voor. Alle data wordt automatisch uit de juiste bronnen opgehaald en geverifieerd, waarna een score wordt opgemaakt en een beslissing wordt genomen. Zo neem je betere besluiten waardoor je risico’s mijdt. En je kunt klanten sneller onboarden, met als gevolg dat je eerder omzet genereert en je klanttevredenheid verbetert.’

Plus, mogelijk het belangrijkste volgens Van Kessel: ‘Je bespaart enorm veel tijd vergeleken met handmatige beslissingen. Als compliance officer zul je dus meer tijd hebben om te focussen op een proactieve compliance-cultuur. Want alleen als compliance in het DNA van je hele organisatie zit, kun je vroegtijdig anticiperen op risico’s en tegelijkertijd bedrijfsgroei faciliteren.’

Meer weten?

Wil je meer weten over onze compliance-oplossingen? Ga dan naar altares.nl/compliance.

Deel via social media

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Anne de Geus

Marketing Campaign Officer

Whitepaper

UBO monitoring

Uitdagingen en praktische overwegingen

Inzicht verwerven in UBO’s is een fundamentele eis van de anti-witwasrichtlijn van de EU. In deze whitepaper verkennen we manieren om problemen rond het verifiëren en monitoren van UBO’s uit de weg te ruimen.

Pdf van 28 pagina’s, 0,3 MB
visual

Wil je meer lezen over creditmanagement en compliance?

2021 © - All rights reserved - Dun & Bradstreet B.V.
Legal      Privacy Policy

Je keuze voor

quizz outcome