4 Redenen waarom automatiseren jouw werk alleen maar leuker maakt

Henrica Westhoeve
15 mei 2023 - Leestijd 3 minuten

Wat zou jij doen in de tijd die je bespaart met het automatiseren van kredietacceptatie? Tal van creditmanagers zullen met je eens zijn dat  constant hetzelfde handmatige werk doen uiteindelijk gaat vervelen. De oplossing? Automatiseren. Het automatiseren van bepaalde processen maakt je werk diverser en bovenal veel leuker. We geven je 4 redenen waarom automatiseren je werk alleen maar leuker maakt.

Tijdswinst

Een handmatig kredietacceptatieproces bevat veel stappen, van het identificeren en het verifiëren van de juiste identiteit tot aan het opvragen van kredietgegevens. Een kredietacceptatieproces kan met zo’n 80% versneld worden door automatisering. Dit betekent dat je veel minder tijd kwijt bent aan handmatig werk, en je de meeste standaard gevallen volledig kunt automatiseren. Deze tijdwinst zorgt daarnaast ook nog voor een verlaging in de werkdruk van de afdeling.

Tijd voor complexiteit

Er zijn altijd uitzonderingen op de regel. Door de tijdswinst die je krijgt met automatisering, kun je meer aandacht besteden aan complexere gevallen. Uiteindelijk wil je de klant zo snel mogelijk kunnen bedienen, wanneer je sneller uitsluitsel kunt krijgen verhoog je hiermee de klanttevredenheid.

Automatische monitoring

Kredietwaardigheid van bedrijven fluctueert. Om een helder beeld te houden van je klanten is het verstandig om ze te blijven monitoren. Bij een handmatig proces moet je dit periodiek blijven bijhouden, waardoor je klanten weer volledig door de molen moet halen. Bij automatisering worden je klanten 24/7 gemonitord en krijg je een melding als iets veranderd. Hierdoor heb je weinig omkijken naar je huidige klanten en kun je je focussen op nieuwe klanten, of je bestaande klanten die net even wat meer aandacht nodig hebben.

Lees ook: Whitepaper Credit Monitoring: kansen voor jouw organisatie in beeld

Consistent compliant

Automatische kredietchecks zorgen ook voor compliance. Bij gebruik van een credit automation oplossing wordt er een audit trail bijgehouden die de legal/compliance afdeling weer kan gebruiken. De kans op handmatige fouten worden daarnaast geminimaliseerd én false positive management wordt ook nog voor je gedaan. Ook hoef je dankzij credit automation geen ingewikkelde rapporten meer samen te stellen, de tool doet dit voor je.

Hoe automatiseerde één van de grootste leasemaatschappijen van Nederland?

Van Mossel, de grootste autogroep van Nederland, had de wens de vele kredietchecks van nieuwe lease aanvragen te automatiseren om sneller en nauwkeuriger te kunnen werken in Nederland, Luxemburg en Duitsland. De internationale accurate data zorgt voor een helder beeld bij nieuwe klanten. ‘Automatisering bespaart tijd die we vervolgens kunnen besteden aan kwalitatief maatwerk. We willen klanten zo goed mogelijk helpen’ aldus de financieel directeur.

Meer weten?

Wil je meer weten over hoe credit automation voor jouw situatie kan helpen? Bekijk hier hoe oplossingen van Altares Dun & Bradstreet jouw werk leuker kunnen maken, of plan vrijblijvend een gesprek in.

Interesse gewekt?

Deel via social media

Interesse gewekt?

Vul je gegevens in of bel ons direct.
We nemen binnen één werkdag contact met je op.
Of bel ons direct
Nederland (afdeling verkoop) +31 (0)10 322 03 04 België +32 (0)2 765 00 21

Whitepaper

Credit Monitoring

Kansen voor jouw organisatie in beeld

Een kredietcheck bij klantacceptatie is waardevol, maar ook meteen verouderd. Het échte kredietrisico begint eigenlijk juist pas nadat je een klant hebt geaccepteerd. De oplossing: monitor de financiële gezondheid van je klanten real-time.

Pdf van 16 pagina’s, 0,4 MB
Credit Monitoring

Wil je meer lezen over creditmanagement en compliance?

Een bedrijf of D-U-N-S nummer opzoeken?

Een artikel of onderwerp opzoeken?

Suggesties

Schrijf je nu in!

Ja, ik wil elke maand op de hoogte worden gebracht van trends & ontwikkeling rondom Credit Risk, Compliance, Master Data, Supply Chain en Sales & Marketing.

Je keuze voor

quizz outcome