9 tips om behoedzaam te ondernemen in risicovolle tijden

Leestijd 4 minuten | Geschreven door Anne de Geus | 15 december, 2020

Online retailers en bezorgdiensten beleven gouden tijden, maar veel andere bedrijven hebben het vandaag zwaar. De markt verandert zo ingrijpend en zo abrupt dat zakendoen barstensvol risico is. Ook je vaste leverancier of trouwe klanten kunnen morgen in zwaar weer verkeren. Deze onzekere tijden verlangen een meer bedachtzame manier van ondernemen. In dit artikel geven we je negen praktische tips.

9 tips om behoedzaam te ondernemen in risicovolle tijden

Tip 1: Wees alert

Hou economisch nieuws goed in de gaten, zowel van de internationale, landelijke als lokale economie. Volg vooral wat er in je eigen sector gebeurt en bij de business van je klanten. Hoe eerder je iets weet, hoe sneller je kunt anticiperen.

Tip 2: Voer strakke administratie

Normaal lever je het product of dienst waarna de klant vrijwel altijd de betaling in orde maakt. Vandaag kun je daar niet zomaar op vertrouwen. Sommige klanten hebben het nu zwaar en betalen later. Dat kan jou in problemen brengen. En waar je vroeger snel een tijdelijk kaskrediet bij een bank kon krijgen, zijn ze daar vandaag minder makkelijk in. Deze problemen kun je voorkomen door een nog strakkere administratie te voeren, zodat je ziet aankomen welke klant solide betaalt en welke niet. Dan kun je tijdig actie ondernemen.

Tip 3: Open dialoog met klanten

Signaleer je dat een klant niet tijdig betaalt, ga dan vooral de dialoog aan. Het is geen makkelijk onderwerp, maar biedt jullie allebei perspectief. Krijg je in die dialoog vertrouwen dat de klant zich economisch herstelt, dan kun je coulant zijn en een betalingsregeling overeenkomen. Veel klanten waarderen dat enorm. Krijg je dat vertrouwen niet, dan kun je je zakelijker opstellen. Bij een volgende order kun je bijvoorbeeld verlangen dat de klant vooraf betaalt, alvorens jij levert.

Tip 4: Bouw reserves op

Grote kans dat je afgelopen tijd hebt ingeboet op je financiële reserves. Het is van belang die reserves zo snel mogelijk weer aan te vullen, hoewel dat vandaag natuurlijk meer moeite kost dan in economisch goede tijden. Hoe meer reserves je nu weet aan te leggen, hoe beter je een volgende tegenvaller kunt opvangen.

Tip 5: Versterk relatie met leveranciers

Voor veel kleine of middelgrote ondernemingen is de 30 dagen trade credit van de leverancier onmisbaar, juist in deze tijden. Maar ook voor hen zijn dit pittige tijden. De hele toeleveringsketen is verstoord en sommige producten zijn schaars. Alleen al daarom is het goed om proactief het gesprek aan te gaan. Spreek je waardering voor jullie samenwerking uit. Het siert je als je bovendien jouw eigen en – met respect – hun financiële positie bespreekbaar maakt. Staan ze wankel, dan kun je hen steunen door de rekening strak op tijd te voldoen. Staan ze sterk, dan kunnen ze jou wellicht helpen. Zo versterk je jullie onderlinge band.

Tip 6: Nieuwe klanten beoordelen

In deze tijden is het lastig klanten vinden. Wanneer een nieuwe klant zich toch aandient, is dat prachtig. Maar wees kritisch: hoe komt het dat deze klant op de markt is? Wellicht is hij elders afgewezen. Beoordeel de financiële situatie goed alvorens zaken te doen. Mogelijk wil je niet direct zakendoen op krediet, maar spreek je eerst een periode af waarin je voorzichtiger begint aan jullie kersverse samenwerking.

Tip 7: Klantportfolio beoordelen

Het zijn voor iedereen onzekere tijden, ook voor je bestaande en vaste klanten. Wellicht staan al je klanten er uitstekend voor, wellicht balanceren er toch een aantal op het randje van faillissement. Analyseer je klantportfolio en je weet welk risico je loopt.

Tip 8: Voorkom erger

Het virus is nog niet weg, continu is er de dreiging dat landelijke maatregelen worden aangescherpt. Sommige ondernemingen mogen weliswaar openblijven, maar is dat wel rendabel? Soms zijn de kosten hoger dan de opbrengsten. Kijk daarom kritisch naar je business en wees eerlijk tegen jezelf: verwacht je goede business te draaien of liggen er nog meer barre tijden in het vooruitzicht? In dat laatste geval kun je beter vandaag al stoppen. Anders dreigt straks een zakelijk of persoonlijk faillissement.

Tip 9: Onderneem!

De markt is volop in beweging. De ene markt stort in, de ander komt op. Business is booming voor onder meer online shops en voor diverse lokale ondernemers. Zulke dynamiek biedt kansen voor ondernemers. Juist nu kun je noodlijdende concurrenten uitkopen – bijvoorbeeld dat slecht gerunde café op die fantastische locatie. Of begin in een compleet nieuwe markt. Dit is hét moment om te reflecteren op jouw expertise en om jouw commerciële mogelijkheden breed te verkennen. Zie je nieuwe kansen?

Conclusie: Blijf alert en goed geïnformeerd

Zorg allereerst dat je de eigen bedrijfsvoering op orde hebt. Met een waterdichte administratie en opgebouwde reserves, ben je beter bestand tegen veranderende situaties en tegenvallers. Daarnaast is het contact met je relaties zeer belangrijk, houd de dialoog op gang en spreek je waardering voor de samenwerking uit.

Er zijn signalen waaraan je kunt herkennen of je risico verhoogd wordt. Dit geld zowel voor nieuwe als bestaande klanten. Als de klant eenmaal het onboarding proces heeft doorlopen, is het belangrijk dat je deze blijft monitoren. Zorg dat je een vinger aan de pols houdt. Zoek uit wat er precies aan de hand is als je een verandering ziet in het betaalgedrag, de kredietwaardigheid of het bestuur van de klant. Download onze whitepaper “Laatbetalers en wanbetalers voorkomen.” boordevol tips om ervoor te zorgen dat je verzekerd bent van een (snelle) betaling.

Deel via social media

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Anne de Geus

Marketing Campaign Officer

Whitepaper

Credit Monitoring

Kansen voor jouw organisatie in beeld

Een kredietcheck bij klantacceptatie is waardevol, maar ook meteen verouderd. Het échte kredietrisico begint eigenlijk juist pas nadat je een klant hebt geaccepteerd. De oplossing: monitor de financiële gezondheid van je klanten real-time.

Pdf van 16 pagina’s, 0,4 MB
Credit Monitoring

Wil je meer lezen over creditmanagement en compliance?

2021 © - All rights reserved - Dun & Bradstreet B.V.
Legal      Privacy Policy

Je keuze voor

quizz outcome