Big Data is een veel nieuwer begrip. Ik neig er naar om te denken dat het een nieuwe naam is voor iets dat mensen al lang doen: data analyseren om waardevolle inzichten te creรซren.
De kenmerken van data-analyse zijn veranderd met de ontwikkeling van informatie, we zien exponentiรซle groei in het volume, we zien verscheidenheid, de snelheid en veranderingen in de waarheid van de gegevens;
De zogenaamde โFour Vโs of Big Dataโ (volume, variety, velocity, veracity). Hetzelfde fenomeen geldt ook voor Credit Management.
Je vindt tegenwoordig altijd wel iemand die voor bijna niets iets kan voorspellen. Het voorspellen van faillietsementen van potentiรซle klanten en leveranciers. Maar vergis je niet, kwalitatieve voorspellende inzichten (predictive scores/insights) zijn geen commodity.
Hoe kan je de kwaliteit van deze voorspellende scores beoordelen? Er bestaan โโgeen harde criteria, behalve wachten en uiteindelijk een analyse doen of de voorspellingen daadwerkelijk kloppen. Dit is geen optie, want je wilt toch geen onnodige risicoโs lopen met de winst en verlies van jouw onderneming?
Mijn antwoord is: net als overal in het leven, er zijn geen gratis maaltijden. Kwaliteit heeft een een prijs, de kosten van data collectie zijn een lange termijn investering, een investering in data kwaliteit (tijdigheid, volledigheid, juistheid, โฆ) en in het creรซren van inzichten. Omdat voorspellende inzichten die zijn gebaseerd op onvolledige gegevens, onjuiste gegevens, ontijdige data of gegevens die om welke reden dan ook van lage kwaliteit zijn, zijn te duur: ze leiden niet alleen tot het niet voorspellen van echte faillietsementen, maar ook tot te veel โfalse positivesโ: u zult weerhouden worden van de juiste keuzes omdat een onbekwame partij een faillietsement voorspelt van (en waardoor er geen zaken gedaan worden met) bedrijven die financieel gezond zijn.
Dit is mijn advies ook voor credit management: data kwaliteit is de sleutel tot succes, voorspellende inzichten om uw kredietrisico beheren zijn van hoge waarde. Wiens data kwaliteit vertrouw jij het meest?