Expertinterview: hoe je als creditmanager kunt focussen op de werkelijke gevaren in je portefeuille

Leestijd 6 minuten | Geschreven door Anne de Geus | 7 oktober, 2019

Veel bedrijven gebruiken alleen kredietrisico-informatie voor het onboarden, zo signaleert Group Financial Solutions manager Arjan Bakx in de praktijk. Ze vergeten om hun portefeuille daarna doorlopend te monitoren, terwijl daar de échte winst ligt. Bakx: ‘Door credit risk-data te integreren in je eigen systemen kun je als creditmanager makkelijk focussen op de werkelijke gevaren in je portefeuille.’

Expertinterview: hoe je als creditmanager kunt focussen op de werkelijke gevaren in je portefeuille

Bakx: ‘Iedere minuut wordt er ergens in Nederland wel een bedrijf gescreend op basis van onze data en oplossingen. Verkopers van grote telecomaanbieders en energieleveranciers bijvoorbeeld zien vaak meteen aan een stoplichtje in hun CRM of ze een zakelijk abonnement mogen afsluiten. Ze hoeven slechts het KvK-nummer in te voeren, waarna onze data middels een beslisboom wordt getoetst aan de credit policy van een bedrijf. Daar komt per klant een score – en dus een groen, oranje of rood stoplicht – uit.’

Appels die rot worden in de mand

Je voorkomt hiermee dat er rotte appels in je mand komen, maar niet dat appels in je mand gaan rotten. Zodra je gaat leveren, begint het risico namelijk pas écht. Want terwijl je al een hoop geld, middelen of tijd in de relatie hebt gestoken, kan blijken dat de kredietwaardigheid van je klant drastisch is verslechterd. Bakx: ‘Dit kun je oplossen door lopende monitoring. Daarbij houd je steeds live in de gaten of de bedrijven met wie je zakendoet gezond zijn én gezond blijven.’

Inpluggen op een kredietrisicodatabase

Bij lopende monitoring zijn er twee manieren om de kredietrisico-informatie te ontsluiten, legt Bakx uit. ‘Je kunt dat doen via een online platform zoals D&B Credit, waarbij je mailtjes krijgt als de kredietwaardigheid van een door jou ingevoerde klant verandert. Maar je kunt ook monitoren door kredietrisicodata via een API te integreren in je eigen systeem. Dat kan een ERP zoals SAP, Oracle en Exact zijn, of een CRM als Microsoft Dynamics en Salesforce. De kredietrisicodata stroomt dan je eigen systemen binnen.’

Zodra je als bedrijf bent ‘ingeplugd’ via de API, kun je doorlopend monitoren. In de workflow krijg je voortaan bewakingsberichten. Bijvoorbeeld over een wijziging van een directielid, of een bedrijfsverhuizing. Veranderingen kun je – al dan niet volledig automatisch – laten overschrijven in je ERP of CRM.

Gepersonaliseerde beslisboom op basis van je risk appetite

‘Afhankelijk van je credit policy ben je in staat met onze data en oplossingen je risk appetite te verankeren in een rule-set’, aldus Bakx. ‘Dat kredietbeleid zetten we om in een gepersonaliseerde beslisboom. Actuele kredietinformatie en voorspellende indicatoren uit de Dun & Bradstreet Data Cloud worden automatisch door de beslisboom gehaald, waaruit per klant een beoordelingscijfer komt.’

Bakx: ‘In je beslisboom kun je regels opnemen voor bijvoorbeeld onze voorspellende indicatoren, zoals de D&B Faillissementenscore en de D&B Betalingsscore. Wanneer bijvoorbeeld de Faillissementenscore of Betalingsscore te laag is volgens je credit policy, krijg je automatisch een melding in je ERP of CRM. Maar je kunt bijvoorbeeld ook in je beslisboom opnemen dat een bouwbedrijf een hoger risico mag hebben dan een bakker.’

Focussen op de echte gevaren in je portefeuille

Met doorlopende monitoring kun je voorkomen dat jouw bedrijf geld verliest. Je voorspelt namelijk tijdig welke klanten failliet gaan of in betalingsproblemen komen. Zodat je de kredietlimiet of verzekeringsdekking kunt aanpassen. Of andere betalingsvoorwaarden kunt stellen op basis van het risico. Ontvang je een alert dat de kredietwaardigheid van een klant juist is gestegen? Dan is dat een extra saleskans.

Creditmanagers kunnen hierdoor het overgrote deel van hun portefeuille links laten liggen, legt Bakx uit. ‘Stel, je hebt 1000 bedrijven in je portefeuille. Wij kunnen dan zeggen dat 950 daarvan risicoloos zijn. Bij 50 bedrijven moet je goed opletten en de openstaande posten najagen. Omdat je niks hoeft te doen aan die 950, kun je focussen op die 50. Zelfs als het gaat om kleine openstaande posten. Oftewel: als creditmanager kun je je voortaan gericht bezighouden met de werkelijke gevaren in je portefeuille.’

Ben je geïnteresseerd in de mogelijkheden om kredietrisico’s binnen jouw bedrijf te monitoren? Bekijk dan onze oplossingen voor credit risk management.

Deel via social media

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Anne de Geus

Marketing Campaign Officer

Whitepaper

Credit Monitoring

Kansen voor jouw organisatie in beeld

Een kredietcheck bij klantacceptatie is waardevol, maar ook meteen verouderd. Het échte kredietrisico begint eigenlijk juist pas nadat je een klant hebt geaccepteerd. De oplossing: monitor de financiële gezondheid van je klanten real-time.

Pdf van 16 pagina’s, 0,4 MB
Credit Monitoring

Wil je meer lezen over creditmanagement en compliance?

2021 © - All rights reserved - Dun & Bradstreet B.V.
Legal      Privacy Policy