Hoe credit management voor groei en innovatie kan zorgen

Leestijd 4 minuten | Geschreven door Michiel Scheepens | 23 oktober, 2017

Richt je op groei door een obsessie voor je klant te ontwikkelen. In een tijd waarin disruptie de norm is, moeten bedrijven nieuwe manieren vinden om competitief te blijven. Een ‘obsessie voor klanten’ is het begin van dat competitief voordeel. Door de toegang tot enorme hoeveelheden klantdata, is credit management het kanaal om te werken aan een obsessie voor klanten. Die obsessie stelt de klant centraal in de activiteiten, de strategie en het budget en zorgt voor een grotere kennis en betrokkenheid naar de klant toe. Bedrijven met zo’n doorgedreven focus op klanten, genereren hogere winsten, meer inkomsten en een betere cashflow, zo blijkt uit onderzoek van Forrester.

Blog: Hoe credit management voor groei en innovatie kan zorgen - Altares Dun & Bradstreet

1. Verhoog de interne samenwerking

Verbreek de interne ‘hokjesstructuur’ werk samen. Het kredietteam heeft toegang tot inzichten in je organisatie die zorgen voor de duurzame groei van je bedrijf. Door samen te werken met andere afdelingen die zich focussen op groei, zoals sales bijvoorbeeld, kan het kredietteam de ideale klanten identificeren en nieuwe kansen blootleggen. Door samen te werken met de aankoopdienst, kan het kredietteam het risico en de kosten voor de leverancier verminderen en de betaaltermijnen normaliseren.

2. Zorg voor datagedreven dialoog

Data vormt het speerpunt van je groei. De kredietafdeling heeft de unieke kracht om zijn data in acties om te zetten en het bedrijf vooruit te stuwen. Het kredietteam kan met zijn toegang tot een grote hoeveelheid data nieuwe gesprekken stimuleren en doorlopend nieuwe groeimogelijkheden blootleggen. Om die nieuwe gesprekken te starten, moet de kredietafdeling data als het hart van zijn activiteiten, beslissingen en strategie beschouwen.

3. Maak gebruik van automatisering en technologie

Automatiseer zodat je groei niet stilvalt. Kredietprocessen kunnen exponentieel verbeteren door technologie en automatisering te implementeren. Gebruik maken van de juiste technologie kan de operationele kosten verlagen en nieuwe groeimogelijkheden bieden voor het kredietteam.

Deel via social media

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Michiel Scheepens

Marketing Team Coordinator

Whitepaper

Credit Monitoring

Kansen voor jouw organisatie in beeld

Een kredietcheck bij klantacceptatie is waardevol, maar ook meteen verouderd. Het échte kredietrisico begint eigenlijk juist pas nadat je een klant hebt geaccepteerd. De oplossing: monitor de financiële gezondheid van je klanten real-time.

Pdf van 16 pagina’s, 0,4 MB
Credit Monitoring

Wil je meer lezen over creditmanagement en compliance?

2021 © - All rights reserved - Dun & Bradstreet B.V.
Legal      Privacy Policy