We zijn massaal aan het thuiswerken, en als we de experts moeten geloven zullen bedrijven dit in de toekomst meer stimuleren. Deze onzekere realiteit, โhet nieuwe normaalโ brengt een hoop uitdagingen met zich mee. Hoe zorg je nu dat mensen vlekkeloos kunnen werken vanuit hun thuiskantoor, en tegelijk kunnen vertrouwen op up-to-date data? We identificeren de 4 grootste data-uitdagingen voor je CRM en klantdata die een absolute must zijn om nรบ te gaan tackelen.
1. Gebrek aan uniformiteit
Een van de grootste data-uitdagingen die bedrijven ervaren, is een gebrek aan uniformiteit in de data die ze verzamelen. Dit komt omdat er op c-level vaak te weinig strategisch inzicht of beleid is voor master data management. Ons advies: ga je eerstvolgende gesprek aan met meerdere stakeholders en je master data manager (als je die hebt) om te bepalen welke data je nodig hebt en hoe je die op de meest gebruiksvriendelijke manier kunt gaan verzamelen of optimaliseren.
Veel data betekent niet dat je automatisch beter inzicht hebt. Bij grote vervuiling is het belangrijk dat je start met een schone lei. Met de juiste tools kun je je data management optimaliseren en linken aan externe bedrijfs informatiebronnen. Zodat je echt kunt gaan sturen op basis van kwalitatieve gegevens.
2. Rompslomp met data-invoer
Fouten maken is menselijk. Maar hoe omslachtiger de stappen zijn om data in te voeren in je CRM, hoe groter de kans is dat mensen nog meer fouten maken. Als je dit niet snel kunt automatiseren of versimpelen, dan is de veroudering van je data in een rap tempo helaas een feit. Data management vraagt om een oplossing waarmee je op het hoogste niveau kan inregelen hoe data verwerkt wordt, of hoe omgegaan wordt met bijvoorbeeld duplicaten.
In onze Data Detox paper leggen we uit hoe je deze vervuilde en verouderde data kunt gaan opschonen en hoe je data-invoer kunt vereenvoudigen.
3. Risicoโs en fraude identificeren
Steeds meer criminelen proberen een slaatje te slaan uit deze pandemie. Vooral het aantal digitale fraudezaken is gestegen. Dat zal voor B2B niet anders zijn. Gelukkig kun je met slimme oplossingen steeds eenvoudiger identificeren welke risicoโs er op de loer liggen.
Voor financiรซle instellingen en banken is het bijvoorbeeld heel belangrijk om te weten met wie ze zaken doen. Gemiddeld kan het onboarden van een klant in het slechte scenario bijvoorbeeld oplopen tot wel 16.000 euro, met alle checks & balances die hierbij aan bod komen. Foute facturatie of een verkeerde inschatting van risicoprofielen is daar aan de orde van de dag.
Met Direct+ Data Blocks kun je eenvoudigerwijs data aan jouw eigen systeem koppelen, zodat je belangrijke bedrijfsinformatie in je eigen CRM en ERP beschikbaar maakt. Denk aan lokale en mondiale omzetcijfers en kredietrisico en compliance gegevens, waarmee je een veel betere inschatting kunt maken met wie je zaken doet en zou moeten doen.
4. Waarborgen van datakwaliteit
Tot slot een moment van reflectie: wie ontfermt zich in jouw organisatie over data? Heb je al een master data manager, en wijzen alle neuzen dezelfde kant op als het gaat om je data governance policies? Is daar ruimte voor verbetering? Kun je met jouw data nieuwe mogelijkheden in de toekomst ontsluiten, zelfs als datamodellen in een rap tempo veranderen?
Wat zijn jouw data-uitdagingen?
Heb je hulp nodig met het evalueren en tackelen van jouw data-uitdagingen? Neem contact op en ga in gesprek met onze experts.