Datagedreven bedrijven hebben een enorme voorsprong op hun concurrenten. Beschik jij over kwalitatief hoogwaardige bedrijfsdata รฉn weet je die slim te verwerken? Dan liggen gouden bergen in het verschiet. Dun & Bradstreet’s commerciรซle database en het D-U-N-S-nummer als koppeltool voor master data bieden voor beide aspecten een oplossing.
Weetje van de dag: ondernemers die data gedreven werken, pakken de hoofdprijs. Ze hebben 23 keer meer kans om nieuwe klanten binnen te halen en 6 keer zoveel kans om bestaande klanten te behouden, zo bleek uit een onderzoek van McKinsey.
Gouden bergen door Data
Zijn zulke gouden cijfers ook voor jouw bedrijf weggelegd? Vooropgesteld: het is een flinke operatie om als bedrijf de transitie te maken naar volledig data gedreven werken. Je moet data dan namelijk gebruiken als strategische resource op รญeder niveau en in รญeder onderdeel van je organisatie.
Werkt jouw bedrijf (nog) niet volledig datagedreven? Maar pas jij als individuele stakeholder wel data gedreven methodes toe? Gerede kans dat jij de prestaties van je afdeling kunt verbeteren. Met dank aan geverifieerde informatie over andere bedrijven.
Master data: interne en externe bedrijfsinformatie
Interne en externe bedrijfsgegevens over zakelijke relaties raken de kern van je bedrijfsvoering. En daarom vallen ze onder de noemer โmaster dataโ. Bij interne data gaat het om data die jij hebt verkregen uit je eigen processen. Denk aan transactie- en activiteitenhistorie, voorkeursprofielen, contracten, facturen. Externe bedrijfsdata is geverifieerde informatie over bijvoorbeeld handelsactiviteiten, omzetcijfers, kredietbeoordelingen en eigendomsstructuren uit een externe database.
Bedrijfsdata als brandstof voor groei
Wil je dat bedrijfsdata de brandstof voor groei wordt? Dan zijn twee zaken van belang:
- Je moet beschikken over kwalitatief goede bedrijfsinformatie.
- Hoe structureer en beheer je die data? Dat is cruciaal om gegevens te kunnen omsmeden tot waardevolle inzichten.
We zullen twee hulpmiddelen bespreken, die allebei een oplossing bieden voor รฉรฉn van de vorige punten.
- Data over zakelijke relaties: de Dun & Bradstreet-databaseโฆ
โฆis als โs werelds grootste commerciรซle databank een schier onuitputtelijke bron voor hoogwaardige, geverifieerde externe bedrijfsdata. - Internationale identificatiemethode: het D-U-N-S-nummerโฆ
โฆis een uniek 9-cijferig nummer om bedrijfsentiteiten mee te verifiรซren en identificeren. Daarnaast dient het als koppelmethode voor master data management. Je kunt namelijk data over al je zakelijke relaties โ klanten, prospects, leveranciers โ in verschillende processen, systemen en applicaties (ERP, ERM, CRM, etc.) op een uniforme manier met elkaar verbinden.
Geverifieerde data over bijna 300 miljoen bedrijven
Het wereldwijde netwerk van Dun & Bradstreet (waaronder Altares, dat als directe partner opereert in de Benelux) verzamelt en structureert al sinds 1841 big data over bedrijven. De databank met externe bedrijfsinformatie is uitgegroeid tot de grootste ter wereld. De cijfers zijn indrukwekkend: hij bevat gegevens over ruim 500 miljoen bedrijven, wordt gevoed door 30.000 bronnen en wordt 5 miljoen keer per dag geรผpdatet. Complete รฉn actuele data dus.
Wat voor inzichten vind je in deze internationale database? Een kleine greep:
- Basisinformatie (bijvoorbeeld adres, rechtsvorm, aantal werknemers)
- Handelsinformatie over activiteiten
- Concernstructuren
- Eigendomsstructuren
- Uiteindelijk belanghebbenden (UBOโs)
- Sanctielijsten
- Kredietscores en ratings
- Voorspellende modellen
- Financiรซle gegevens en performance
- Juridische en sociale gebeurtenissen
- Nieuwsberichten
Zo helpt externe data jouw bedrijf
De database is daardoor een enorme datagoudmijn, waar jouw bedrijf naar hartenlust uit mag delven. Combineer je het met je eigen goudmijn โ de interne bedrijfsdata โ dan kun je drie belangrijke voordelen op organisatieniveau realiseren:
1. Ontdek groeikansen
Dankzij de Dun & Bradstreet-bedrijfsdata ontdek je kansen in nieuwe markten: je weet namelijk hoeveel bedrijven er zijn in een regio of branche, hoeveel mensen er werken en wat hun omzet is. Omdat je zicht hebt op concernstructuren, identificeer je gemakkelijk mogelijkheden voor cross-selling. En wanneer je bedrijfsprofielen van klanten en prospects completeert met externe bedrijfsgegevens, dan leer je hen beter kennen en kun je je dienstverlening verbeteren.
2. Vermijd risicoโs
Raadpleeg bedrijfsinformatie en weet รฉcht wie je klanten, leveranciers en prospects zijn. Omdat je weet hoe kredietwaardig klanten en leveranciers zijn, kun je betere kredietbeslissingen nemen en verstoringen in de supply chain voorkomen. Vermijd dat je zakendoet met personen of partijen die veroordeeld zijn, ergens van verdacht worden of die op een sanctielijst staan. En voorkom reputatieschade door niet in zee te gaan met bedrijven die betrokken zijn bij kinderarbeid, slavernij of dierenleed.
3. Werk efficiรซnter
Dankzij bedrijfsdata kun je bovendien verspilling van geld en tijd voorzien. Zo kun je uitvinden of je (wereldwijd) meerdere leveranciers hebt voor dezelfde producten of diensten, waarna je kunt bundelen om kosten te besparen. Kom je erachter dat je inkoopt bij meerdere zusterbedrijven? Sluit dan voordelige raamovereenkomsten. En omdat je de kredietwaardigheid van je prospects kent, besteed je je marketingbudget voortaan nog slechts aan financieel gezonde prospects.
D-U-N-S: vingerafdruk en kapstok in รฉรฉn
Het D-U-N-S-nummer is als een vingerafdruk voor een bedrijf: het is uniek en wijst onmiskenbaar naar รฉรฉn bedrijf of entiteit. Door deze eigenschap wordt het nummer erkend, aanbevolen of zelfs vereist door gerenommeerde organisaties zoals de VN, ISO en de Amerikaanse overheid.
De Dun & Bradstreet-database gebruikt het nummer tevens als kapstok waaraan alle informatie (uit verschillende bronnen) over รฉรฉn bedrijf wordt opgehangen.
Uniforme koppeltool voor bedrijfsinformatie
Ook jij zou D-U-N-S-nummers als kapstok kunnen gebruiken. Waarom? Waarschijnlijk heeft jouw bedrijf een complex IT-landschap, met verschillende processen, systemen en applicaties waar je data uit verkrijgt. De verkoopafdeling slaat bijvoorbeeld andere informatie over een bepaalde zakelijke relatie op in hun CRM dan de financiรซle afdeling in hun ERP. Dat kan leiden tot duplicate records, incorrecte data of onvolledige bedrijfsprofielen. En dus tot fouten.
Gebruik je in de verschillende systemen het D-U-N-S-nummer als standaard identificatiecode voor zakelijke relaties? Dan worden bijbehorende gegevens aan elkaar gekoppeld en โvertaaldโ naar รฉรฉn uniforme dataset.
Zo creรซer je, vanuit verschillende hoeken uit de organisatie, รฉรฉn overkoepelend beeld van informatie. Deze gegevens worden naar iedereen in de organisatie altijd hetzelfde gepresenteerd. Zodat strategische bedrijfsbeslissingen worden gebaseerd op dezelfde waarheid. Altijd. En door wie dan ook.
Handvatten voor de hoofdprijs
Een masterdiploma voor master data management haal je niet zomaar; evenmin wordt jouw bedrijf in รฉรฉn namiddag volledig data gedreven. Ook is niet alles goud wat er blinkt in die datagoudmijn. Maar met de inzichten uit de Dun & Bradstreet-database en het D-U-N-S-nummer als uniforme koppeltool beschik je in ieder geval over handige handvatten om toe te werken naar de hoofdprijs: 23 keer zoveel kans om nieuwe klanten binnen te halen en 6 keer meer kans om klanten te behouden.