Datakwaliteit: stappenplan voor het opschonen en verrijken van bedrijfsdata

Leestijd 6 minuten | Geschreven door Michiel Scheepens | 12 juni, 2018

Bedrijven verliezen enorm veel geld door incorrecte data. Hoe zorg je voor betere kwaliteit van je bedrijfsdata, oftewel de gegevens over je zakelijke relaties zoals klanten, leveranciers en prospects? In 4 stappen leggen we uit hoe jouw organisatie bedrijfsdata kan opschonen en verrijken.

Datakwaliteit: stappenplan voor het opschonen en verrijken van bedrijfsdata

310.000.000.000 dollar ging er in 2016 in de VS verloren door gebrekkige datakwaliteit. Niet zo vreemd: bedrijven nemen foute beslissingen, missen omzetkansen, verspillen tijd en lopen reputatieschade op. Heb jij schone en verrijkte data? Dan kun je juist nieuwe omzetkansen ontdekken, beslis je sneller en beter, werk je efficiënter en prospecteer je effectiever.

Factoren die de datakwaliteit aantasten

Dat zoveel bedrijven problemen hebben met incorrecte, incomplete of irrelevante data, komt omdat er tal van factoren zijn die de datakwaliteit aantasten. De voornaamste:

  • De gegevens zitten in verschillende silo’s;
  • Meerdere gebruikers binnen een organisatie werken met de data;
  • Datasets worden samengevoegd door fusies en overnames;
  • En, verreweg de grootste veroorzaker van vervuilde data: menselijke fouten bij het invoeren, bewerken en onderhouden van data.

Oftewel: het is de hoogste tijd voor de beste datakwaliteit. Onze oplossing voor het verhogen van de datakwaliteit van jouw bedrijfsgegevens bestaat uit 4 stappen:

Stap 1: data opschonen

Constateer je dat je met vervuilde data werkt? Dan is het tijd voor de eerste stap: een grote schoonmaak. Voor organisaties van enige omvang, of die vanwege de aard van hun dienstverlening veel data verwerken, is het ondoenlijk om handmatig alle bedrijfsrecords te controleren en corrigeren. Gespecialiseerde bedrijven hebben hiervoor echter krachtige, geautomatiseerde oplossingen.

Wij beschikken over twee belangrijke tools om datasets op te schonen:

  1. De Dun & Bradstreet-database, die gegevens over 300 miljoen bedrijven wereldwijd bevat.
  2. Het D-U-N-S-nummer, een uniek 9-cijferig identificatienummer dat onlosmakelijk is verbonden aan één bedrijfsentiteit.

Levert een bedrijf een dataset bij ons aan? Dan krijgen de bedrijfsrecords de bijbehorende D-U-N-S-nummers toegekend, waarna ze worden gematcht met de Dun & Bradstreet-database. Zo kunnen bijvoorbeeld dubbele records, bedrijven die out of business zijn en bedrijven die deel uitmaken van hetzelfde concern in kaart worden gebracht. Voor afwijkende gegevens worden vervangsuggesties gedaan op basis van de correcte gegevens in Dun & Bradstreet-database.

Het bedrijf ontvangt de opgeschoonde dataset vervolgens via een spreadsheet of rechtstreeks in het CRM- of ERP-systeem. Ook leveren we een overzicht mee van het aantal records van bedrijven die out of business zijn, het percentage aan duplicaten en afwijkende informatie.

Stap 2: data schoon houden

Wat schoon is, moet schoon blijven. In 9 van de 10 gevallen wordt datavervuiling veroorzaakt door fouten bij het handmatig invoeren. De beste kwaliteitsbeschermende maatregel is dus zorgen dat data direct juist wordt ingevoerd.

Dat kan door je ERP- of CRM-systemen via een API te koppelen aan de Dun & Bradstreet-database. Nieuwe en bestaande bedrijfsdata wordt dan direct gecontroleerd, gecorrigeerd en aangevuld. Resultaat: je hoeft minder handmatig in te voeren en je data is 24/7 up-to-date, correct en consistent in verschillende applicaties. En consistentie, dat is één van de belangrijkste eisen van datakwaliteit.

Stap 3: voeg externe bedrijfsdata toe

Schone data smeekt erom verrijkt te worden. Verrijken wil zeggen: extra waarde creëren binnen bestaande data. Dat kan bijvoorbeeld door record linkage, statistische matching of het toevoegen van dataelementen aan een gegevensset.

Altares – Dun & Bradstreet levert geverifieerde dataelementen op het gebied van bedrijfsinformatie. Zo kun je bijvoorbeeld branche- en geografische codes, concernstructuren, NAW-gegevens en D-U-N-S-nummers van je klanten, leveranciers en prospects toevoegen aan je eigen databases. Daardoor ontstaat een compleet en geverifieerd beeld van je zakelijke relaties.

Stap 4: gebruik real-time data en inzichten

Als finishing touch kun je real-time gebruikmaken van extra hoogkwalitatieve data en inzichten over je zakelijke relaties met de Dun & Bradstreet-database. Dat is een vorm van Data-as-a-Service (DaaS), want je beschikt real-time, on demand, waar en wanneer je maar wilt en in de cloud over bedrijfsdata en –inzichten.

Waaronder:

  • Krediet- en performancebeoordelingen
  • Voorspellende indicatoren en modellen
  • Rechterlijke uitspraken
  • Sanctielijsten
  • Informatie over uiteindelijk belanghebbenden
  • Dure master data management-tools?

Veel bedrijven zien het belang van datakwaliteit in en investeren fors in master data management-tools. Enerzijds heel slim, maar anderzijds is het belangrijk om vóór de aanschaf te onderzoeken of dit soort tools wel nodig zijn.

Door dit stappenplan te volgen, kan het master data management namelijk in veel betere banen worden geleid. De koppeling met de Dun & Bradstreet-database voorkomt immers dat master data over je zakelijke relaties anders is opgenomen in verschillende systemen en applicaties, aangezien het overal automatisch wordt gecorrigeerd en aangevuld.
Goede beslissingen vereisen dito data

Gebrekkige datakwaliteit kan een streep halen door je bedrijfsdoelstellingen. Ook al heb je een duur CRM of ERP: slechte datakwaliteit leidt hoe dan ook tot slechte beslissingen. Of, zoals Dun & Bradstreets datagoeroe Scott Taylor het formuleert: ‘Good decisions made on bad data are just bad decisions you don’t know about yet.’

Heb je vervuilde data? Dan geldt voor het beslissingsproces: garbage in, garbage out. Dit stappenplan zorgt voor data van gouden kwaliteit. Daardoor kun jij straks concluderen over jullie beslissingen: gold in, gold out.

Deel via social media

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Michiel Scheepens

Marketing Team Coordinator

Whitepaper

Data Detox

Raak je overtollige data kilo’s kwijt

Dirty Data kost bedrijven wereldwijd klauwen met geld. Bovendien lopen zij winst mis doordat ze concurrenten niet kunnen bijbenen die slimmer zijn met data en analytics. Met deze whitepaper stomen we je klaar voor efficient data management.

Pdf van 29 pagina’s, 0,4 MB
Data Detox

Wil je meer lezen over creditmanagement en compliance?

2021 © - All rights reserved - Dun & Bradstreet B.V.
Legal      Privacy Policy

Je keuze voor

quizz outcome