Data is een waardevolle resource voor je bedrijf. Externe bedrijfsdata over je klanten, leveranciers en prospects kan zelfs van onschatbare waarde zijn. Dit helpt je namelijk om groeikansen te ontdekken, risicoโs te vermijden, en tijd en kosten te besparen. Toch hebben lang niet alle bedrijven weet van het potentieel van externe bedrijfsdata. Hoe boost je met deze gegevens je business performance?
Data gedreven werken is meer dan een hype. Het is een succesformule die je met een boog om meningen, gokken, mitsen en maren heen stuurt, zodat je recht op je bedrijfsdoelen afgaat. Want dankzij data doorzie je markten en weet je alles van klanten, producten, prospects en leveranciers. Niet verwonderlijk dus dat data gedreven bedrijven veel beter presteren.
Alleen: hoe vind je vandaag de dag in de stortvloed aan data iets nuttigs? Extra complicerend: misschien weet je niet eens waarnaar je op zoek bent โ omdat je niet doorhebt wรกt er allemaal voorhanden is.
Lees ook: Bedrijfsinformatie als datagoudmijn: hulpmiddelen
Data over 500 miljoen bedrijven
Wat in ieder geval mรกkkelijk voorhanden is: externe bedrijfsdata. Met de Dun & Bradstreet-database heb je toegang tot bedrijfsinformatie over 500 miljoen ondernemingen wereldwijd. Denk bijvoorbeeld aan concernstructuren, handelsdata, betalingsgegevens, kredietbeoordelingen, sanctielijsten en nog meer.
De kans is groot dat daar data bij zit waar je nog niet aan hebt gedacht, maar die wel van pas komt om je bedrijfsdoelstellingen te halen. In onze whitepaper โExterne bedrijfsinformatie: groei en bespaar door onbekende dataparelsโ leggen we 9 manieren uit waarop je met dit soort data je bedrijf kunt boosten. Een tipje van de sluier:
Verken nieuwe markten
Hoeveel bedrijven zijn er in een regio of branche? Wat doen ze precies? En hoe groot is hun omzet? Ken je het speelveld dat je betreedt, dan is de kans veel groter dat je scoort met je go-to-market-strategie.
Leer je klanten รฉcht kennen
Kroon je klant tot koning door hem beter te bedienen. Dat kan door bedrijfsprofielen te completeren met externe bedrijfsinformatie. Daardoor perfectioneer je de dienstverlening en bouw je een persoonlijkere band met ze op, wat leidt tot grotere klanttevredenheid en merkloyaliteit.
Kosten besparen
Weet jij alles over je klanten, leveranciers en prospects? Dan kun je veel kostenefficiรซnter werken. Interne leveranciersdata kun je bijvoorbeeld verrijken met activiteitencodes. Kom je er zo achter dat je (wereldwijd) meerdere leveranciers hebt voor dezelfde producten of diensten? Dan kun je mogelijk schaalvoordeel halen door centraler in te kopen. Of: je constateert dat je inkoopt bij meerdere bedrijven in รฉรฉn concern. In dat geval kun je om de tafel gaan zitten om een gunstig raamovereenkomst af te sluiten. Iets geheel anders: real-time kredietbeoordelingen van bestaande en nieuwe klanten, waarmee je kunt voorkomen dat je moet afboeken door faillissementen.
Weet met wie je รฉcht zakendoet
In de Dun & Bradstreet-database kun je rechterlijke uitspraken, zwarte lijsten, sanctielijsten, lijsten met politically exposed persons, negatieve persberichten en informatie over uiteindelijk belanghebbenden raadplegen. Kom je erachter dat een persoon of bedrijf is veroordeeld of op een bepaalde lijst staat? Grijp tijdig in, zodat je compliant blijft รฉn boetes en reputatieschade voorkomt.
De database: een praktijkvoorbeeld
5 tot 10 procent bedrijfsgroei, eenzelfde percentage mรญnder oninbare vorderingen en een betere samenwerking tussen sales en finance. Die resultaten haalde de Amerikaanse tak van producent van beautyproducten lโOrรฉal toen ze kredietbeoordelingen en leadgeneratie uit de Dun & Bradstreet-database gingen gebruiken. Managing director LโOreal USA S/D Jon Kromenhoek vertelt daarover: โDun & Bradstreet voorzag ons van de beste leads die we tot nog toe hebben binnengekregen. De meegeleverde omzetcijfers hielpen ons om de leads te prioriteren en toe te wijzen aan de juiste mensen. Door de gedetailleerde informatie werd het sales- en prospecteerproces een stuk eenvoudiger.โ
Onuitputtelijke bron voor externe bedrijfsdata
Kredietbeoordelingen, nieuwe leads, betalingsgegevens, ratings, mediaberichten: je kunt het allemaal naar hartenlust putten uit โs werelds grootste bron voor externe bedrijfsdata:
- 30.000 bronnen zorgen ervoor dat de bedrijfsinformatie over de 500 miljoen ondernemingen in de Dun & Bradstreet-database op ieder moment compleet is;
- 5 miljoen dagelijkse updates verzekeren dat je er real-time actuele informatie uit kunt halen;
- 2000 geautomatiseerde controles plus een aantal handmatige onderzoeken maken dat alle data is geverifieerd;
- 1 miljoen dollar wordt iedere dag geรฏnvesteerd in het onderhouden van de databank.
Indrukwekkende cijfers, nietwaar? Toch zijn ze niet bedoeld om je te imponeren. Maar om je te garanderen dat alle externe bedrijfsdata over je zakelijke relaties 24/7 volledig, nauwkeurig, actueel en wereldwijd consistent is. En dat jouw bedrijf dus groeikansen ontdekt, risicoโs vermijdt en kosten bespaart