Kom uit je data silo! 3 tips om je data in beweging te brengen

Leestijd 4 minuten | Geschreven door Sharomy Autar | 8 juli, 2020

Scenario: Je staat op het punt om een lead op te pakken en belt naar de persoon of bedrijf in kwestie, maar dan blijken de klantgegevens niet juist te zijn. Herkenbaar? Dan ervaren je collega’s en jij problemen met data management. Dit blijkt meestal pas op de meest cruciale momenten. Een dataprobleem beweegt zich over verschillende afdelingen. Denk bijvoorbeeld aan de finance afdeling: een onjuist factuuradres zorgt ervoor dat de klant zijn of haar facturen niet betaalt, omdat deze überhaupt nooit zijn ontvangen. Of de marketing afdeling, die graag een persoonlijke campagne zou willen uitvoeren, maar niet bij iedere contactpersoon een aanhef of volledige voornaam in de data terug kan vinden.

Kom uit je data silo! 3 tips om je data in beweging te brengen

Vervuilde data brengt vele uitdagingen met zich mee. Het is iets waar bijna iedereen in het bedrijfsleven tegenaan loopt. Tegelijkertijd weten veel professionals niet dat directe collega’s met soortgelijke uitdagingen zitten, terwijl ze dit samen veel sneller kunnen oplossen. Hoe? Een (software-)oplossing voor je eigen afdeling is niet voldoende. Er is een oplossing nodig die zorgt dat jullie data altijd consistent en up-to-date is. Data die door je hele organisatie beweegt, zodat iedereen naar dezelfde gegevens kijkt, ondanks dat ze in verschillende systemen werken.

Pak het probleem aan bij de kern en zoek naar maatjes die samen met jou de data detox aan willen gaan. Een data detox zorgt ervoor dat jullie bedrijfsinformatiesystemen binnen no-time weer in shape zijn. De volgende 3 tips helpen je om uit je eigen data silo te komen en data in beweging te brengen:

1. Zorg dat je de pains & gains in kaart brengt

Naast de winst die een geoptimaliseerd CRM en/of ERP systeem oplevert, zijn de oplossingen die het biedt voor de hele organisatie, belangrijk om te vermelden in een gezamenlijke sterke business case. Net als bij de meeste teamsporten is een goede tactiek belangrijk. Een salesmanager kan bijvoorbeeld wel blij zijn met uitgebreide rapportages door een optimalisatie van het CRM systeem, maar de overige teamleden worden er niet blij van als dit ervoor zorgt dat zij ineens 10 extra velden moeten invullen. Voorkom frustratie en bespreek met elkaar waar je mee geholpen bent. En ook vooral waar voor een langere periode geld bespaard kan worden. Zo kom je tot een goede business case en kwalitatieve data.

2. Verslank je onboarding: hoe meer data, hoe meer vervuiling

Elke extra stap in je onboardingsproces zorgt ervoor dat je informatiesysteem in een mum van tijd kilobytes aan vervuilde data vergaart. Zoals ze bij de diëtist ook wel zeggen: ieder pondje, gaat door het mondje. Bedenk hoe je het onboardingsproces kunt “verslanken”, ofwel optimaliseren en zo efficiënt mogelijk maken. Zo win je tijd en is het managen van data voor iedereen vol te houden.

3. Stay motivated

Als jullie zijn gekomen tot de belangrijkste punten die aangepakt dienen te worden, is het belangrijk om te realiseren dat verandering niet zonder weerstand komt. Wees je bewust van de drempels die jullie als team moeten overkomen en kijk vooruit naar de verbeteringen die goed data management met zich mee zal brengen.

Mogelijk zorgt de verandering ervoor dat er voor een korte periode dubbel werk gedaan zal moeten worden om van het huidige systeem naar een nieuw systeem te migreren. Dat is wennen, maar geef niet op. Maak met de afdeling een stappenplan voor de transitieperiode.

Goed data management vergt een lange adem. Het herinrichten van data processen en data policies kost tijd en moeite, maar brengt uiteindelijk winst en nieuwe kansen met zich mee voor de hele organisatie. Je data is aan het eind van de dag weer gezond en kan moeiteloos door de hele organisatie bewegen.

Net als met sporten, heb je soms een coach nodig om verder te komen en je doelen te bereiken. Download onze whitepaper ‘Data Detox: Raak je overtollige data kilo’s kwijt & breng je informatiestrategie in shape’ en ga direct zelf aan de slag met de data detox.

Deel via social media

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Sharomy Autar

Marketing Content Officer

Whitepaper

Data Detox

Raak je overtollige data kilo’s kwijt

Dirty Data kost bedrijven wereldwijd klauwen met geld. Bovendien lopen zij winst mis doordat ze concurrenten niet kunnen bijbenen die slimmer zijn met data en analytics. Met deze whitepaper stomen we je klaar voor efficient data management.

Pdf van 29 pagina’s, 0,4 MB
Data Detox

Wil je meer lezen over creditmanagement en compliance?

2021 © - All rights reserved - Dun & Bradstreet B.V.
Legal      Privacy Policy