Daling faillissementen in eerste kwartaal – stijging in horeca

Leestijd 5 minuten | Geschreven door Anne de Geus | 21 april, 2011

Press releases

Het aantal faillissementen in het eerste kwartaal van 2011 is met 8% gedaald ten opzichte van vorig jaar. Opvallend is echter de forse stijging in de horeca.

In totaal gingen er 1.740 ondernemingen over de kop.In de maand maart was de daling het sterkst (-13 procent). In januari was er een afname zichtbaar van 2 procent en in februari een afname van 9 procent. De daling is zichtbaar over vrijwel de gehele linie. Opvallend is echter de stijging van +42% in de horeca.

Nederland begint zich langzaam maar zeker te herstellen van de economische malaise in de afgelopen jaren. De dalende trend van het aantal faillissementen blijft doorzetten. We zitten nu onder het niveau van 2010 en 2009 en gaan langzaam weer richting het niveau van voor de crisis. De horeca heeft het nog lastig. Het is een sector waar jaarlijks veel bedrijven starten, maar het toch niet redden. Als het economisch slechter gaat wordt er traditioneel minder uitgegeven in de horeca en ook het rookverbod heeft de sector geen goed gedaan. Bovendien is het voornamelijk een seizoensgebonden branche waarvoor de zomer zeer belangrijk is. Als het zomerse weer doorzet kan het goed zijn dat ook de horeca een daling laat zien van het aantal faillissementen. Logistiek en bouw hebben het lang zwaar gehad, maar laten nu ook een flinke daling zien.

Ontwikkeling per provincie

In de provincie Utrecht (-31 procent) is de afname van het aantal bedrijven dat over de kop ging het grootst. Overijssel en Flevoland zijn de enige twee provincies met een lichte stijging (+6%). Hieronder een kort overzicht van de ontwikkeling per provincie in het eerste kwartaal, ten opzichte van 2010:

1. Utrecht (-31 procent)
2. Groningen (-19 procent)
3. Gelderland (-16 procent)
4. Drenthe (-16 procent)
5. Noord-Holland (-9 procent)
6. Zuid-Holland (-7 procent)
7. Limburg (-4 procent)
8. Zeeland (-4 procent)
9. Noord-Brabant (-3 procent)
10. Friesland (0 procent)
11. Flevoland (+6 procent)
12. Overijssel (+6 procent)

Share on social media

Anne de Geus

Marketing Campaign Officer

White paper

Credit Monitoring

Opportunities for your organization in focus

A credit check at customer acceptance is valuable, but also immediately outdated. The real credit risk actually begins after you have accepted a customer. accepted. The solution: monitor the financial health of your customers in real time.

Pdf of 16 pages, 0.4 MB
Credit Monitoring

Would you like to read more about credit and compliance?

Looking up a company or D-U-N-S number?

Looking up an article or topic?

Suggestions

Sign up now!

Yes, I want to be informed every month about trends & development around Credit Risk, Compliance, Master Data, Supply Chain en Sales & Marketing.

Je keuze voor

quizz outcome