Wwft - Index
Wat is de Wwft?
Wat betekent de Wwft voor mij als bedrijf?
Een Wwft check uitvoeren
– Als de klant iemand vertegenwoordigd moet je kunnen vaststellen of dit ook legaal is
– De uiteindelijke belanghebbende van de klant (de UBO)
– Het doel van de klant
– Inzicht krijgen in transacties van de klant en dit blijven controleren (monitoring)
Wanneer is een uitgebreide Wwft check verplicht?
Een Wwft check is verplicht bij elke nieuwe klant die zich bij jou meldt. Daarnaast kun je dit ook doen wanneer er twijfel ontstaat of de klant wel de juiste gegevens verstrekt, maar ook als er een risico bestaat dat de klant geld witwast of terrorisme financiert. Je moet een Wwft check altijd doen als een klant Ć©Ć©n of meerdere transacties doet van in totaal minstens ā¬15.000.
Ongebruikelijke transacties en de Wwft
Eerder kon je lezen over grote transacties, maar wat zijn precies ongebruikelijke transacties die je moet onderzoeken? In grote lijnen is ongebruikelijk alles wat buiten het normale patroon van de klant valt. Hiermee bedoelen we natuurlijk niet grote bedragen die uitgegeven worden aan de welbekende supermarkten. Iedere klant heeft zo zijn eigen betaalpatronen. Alles wat hier buiten valt vergt extra aandacht. Denk bijvoorbeeld aan een klant die opeens een veel grotere bestelling wilt plaatsen en hier geen goede verklaring voor heeft. Of klanten die opeens grote bedragen valuta aan het omwisselen zijn terwijl zij niets met deze markten te maken hebben. Ook is het verstandig om extra alert te zijn op betalingen naar landen met een hoog risico en landen waar sancties tegen gelden.
Controle op de Wwft
Omdat de Wwft een grote alomvattende wet is waar veel soorten bedrijven zich aan moeten houden is er per branche een toezichthouder die de Wwft handhaaft. Volgens de Overheid zijn dit de volgende instanties:
Toezichthouder | Branche |
---|---|
Belastingdienst/Bureau Toezicht Wwft | Makelaars, taxateurs, handelaren, pandhuizen en postadresverstrekkers |
De Nederlandsche Bank | Banken, kredietinstellingen, betaaldienstverleners (bijv. Adyen), wisselinstellingen, elektronische geldinstellingen, levensverzekeraars, trustkantoren, betaaldienstagenten, cryptoaanbieders |
De Autoriteit Financiƫle Markten | Beleggingsondernemingen, beleggingsinstellingen, financiƫle dienstverleners die levensverzekeringen afsluiten |
Bureau Financieel Toezicht | Accountants, belastingadviseurs, notarissen en vergelijkbare bedrijven |
De Nederlandse orde van advocaten | Advocaten |
Kansspelautoriteit | Kansspelaanbieders |
Uitvoeringsbesluit Wwft
Bij dit uitvoeringsbesluit worden definities toegelicht en zijn er regels omtrent betrouwbaarheid en integere bedrijfsvoering toegevoegd. Het volledige uitvoeringsbesluit is hier te raadplegen.
Wat is CDD?
Customer Due Diligence (CDD) is ook wel bekend onder de noemer Know Your Customer. Dit begrip betekent letterlijk: gepaste zorgvuldigheid met de klant. Elk bedrijf heeft een due diligence plicht en hierdoor dus ook een customer due diligence beleid. Due diligence draait om integriteit en om een klant of andere derde partij beter te leren kennen. Met wie doet je bedrijf zaken? Kan de klant of leverancier een risico vormen (zowel financieel als wettelijk)? Zo voorkomt een bedrijf dat het zaken doet met frauduleuze/criminele partijen.
Financiƫle instellingen dragen vaak de grootste verantwoordelijkheid als het aankomt op een due diligence proces. Zij hebben immers de beste kijk op verschillende geldstromen van een bedrijf en moeten daarom verreweg aan de meeste wetten omtrent due diligence voldoen. Denk aan de wwft, en internationaal aan de AML6. Ook vallen veel bedrijven onder de sanctiewet, of onder alle eerdergenoemde wetten. Een due diligence proces bestaat vaak uit een KYC check.
Voordelen van CDD
– Je voldoet aan de Wwft-wet en bouwt tegelijkertijd een audit trail op;
– Een goede reputatie van je bedrijf (behouden);
– Zorgen voor een integere bedrijfsvoering
Customer Due Diligence onderzoek & KYC Check
Een KYC check/CDD onderzoek doe je als bedrijf voordat je een nieuwe zakenrelatie aangaat. Dit kan een prospect zijn, maar ook mogelijke leveranciers of andere derde partijen waarmee je wilt samenwerken. Met een KYC check verzeker je dat het bedrijf waarmee je zaken gaat doen integer is en niet gesanctioneerd is of een groot zakelijk risico oplevert.
KYC checks zijn op meerdere manieren uit te voeren. Vaak begint een KYC check met het verifiĆ«ren van de klant. Is Bedrijf A inderdaad Bedrijf A? Vervolgens ga je de aandeelhouders, bestuurders en uiteindelijk belanghebbenden vaststellen (UBO check). Het bedrijf en de UBOās moeten vervolgens gescreend worden op sancties, en er wordt gekeken of je als bedrijf inderdaad zaken mag doen met dit bedrijf (compliance onderdeel). Dit proces moet vervolgens worden vastgelegd in een audit trail, zodat controlerende instanties kunnen nagaan of alle stappen (juist) zijn doorgelopen. Een KYC check eindigt op drie manieren. Je kunt dit het beste vergelijken met een stoplicht:
Een KYC check is vaak een tijdrovend proces, vooral wanneer je internationaal zaken doet. Gelukkig zijn er veel manieren om dit proces te versnellen of zelfs in zijn geheel te automatiseren. Verschillende opties zijn hier te vinden.