De klant wil realtime actie en inzicht

Leestijd 12 minuten | Geschreven door Anne de Geus | 30 juli, 2018

Nieuwsberichten

Tijdens het Credit Summer Event stonden tech en innovatie om structurele uitdagingen van financiรซle professionals op te lossen centraal. Want innoveren en digitaliseren zijn twee cruciale factoren om zaken te kunnen blijven doen met de klant en hebben daarmee een grote invloed op het succes van een organisatie.

Innovatie en digitalisering: twee woorden die in geen enkele organisatie meer kunnen ontbreken. Ontbreken ze toch? Dan staat de organisatie eigenlijk al 1-0 achter en wordt het tijd om in hoog tempo mee te doen. Tijdens het Credit Summer Event (georganiseerd door Altares โ€“ Dun & Bradstreet, Bierens Incasso Advocaten en Onguard) ondervonden de aanwezige financiรซle professionals waarom het belangrijk is om juist nu te innoveren.

Netwerkbewustzijn

โ€œOp een podium staan in het midden van de zaal, dat vind ik echt bijzonderโ€, opende stand-up filosoof en keynote-spreker Martijn Aslander zijn verhaal. Hij stond centraal op de middenstip, een plek waar klanten van bedrijven ook horen te staan. Want ook wanneer bedrijven nieuwe technologieรซn inzetten, is het zaak om de klantloyaliteit altijd in acht te nemen. Bij ieder onderdeel van het event kwam dan ook terug dat binnen het order to cash-proces de klant te allen tijde centraal hoort te staan.

โ€œWe staan aan de vooravond van een enorme explosie aan technologie en innovatie. Een nog grotere dan we nu kunnen bedenken. Dit heeft alles te maken met het netwerkbewustzijn van de mens. Netwerken zorgt voor steeds snellere veranderingen.

De eerste man die ooit een fax kocht, kon er niets mee tot het moment dat iemand anders ook een fax kocht. Op dat moment had hij er pas wat aan. De duizendste verkochte fax voegde pas echt waarde toe aan de eerste; dit is de kracht van het netwerk. Met faxen duurde het erg lang, maar tegenwoordig is er iets bijzonders aan de hand, namelijk het cumulatief stapeleffect. Dit heeft te maken met de snelle veranderingen om ons heen. Denk maar aan de tijd die het in beslag nam om van radio naar zwart-wit televisie over te stappen. Dit duurde twintig jaar. Tegenwoordig gaat dat veel sneller. In de zomer van 2016 omarmden 1 miljard mensen binnen een dag de nieuwe technologie Augmented Reality in de vorm van Pokรฉmon Go. Dat zo veel mensen dit in korte tijd speelden, is een voorbode voor de toekomstโ€, vertelt
Aslander.

Netwerkeffecten

Voor de business gaan de netwerkeffecten een grote rol spelen. We leven in een tijd waarin we toegang hebben tot zoโ€™n vijftig technologieรซn, waar Blockchain, Robotica en Augmented Reality er slechts drie van zijn. Het gevolg hiervan is dat iedereen op de wereld met deze technologieรซn aan de slag kan gaan en zijn eigen waarde kan creรซren. Technologie veroorzaakt veel ellende, maar lost ook een hele hoop op; denk bijvoorbeeld aan de lerarenstakingen. We zijn gewend dat de vakbonden dit ondersteunen, maar een optimistische leraar heeft een Facebookgroep opgezet om leraren op te roepen te gaan staken. Maar liefst 45.000 leraren meldden zich aan en de staking ging โ€“ zonder tussenkomst van de vakbond โ€“ gewoon door.

Door technologie en het bestaan van nieuwe netwerken worden functies en organisaties overbodig en kiest de klant, met een druk op de knop, waar hij behoefte aan heeft. Real time actie en inzicht is waar het om gaat. De financiele dienstverlening kan hierop inspelen. Denk bijvoorbeeld aan boekhouders; zij zijn continu bezig met financiรซle verslaggeving in het
verleden. De nieuwe technologie laat real time verslaggeving al toe, waardoor boekhouders verdwijnen en klanten altijd inzicht hebben in de nieuwste cijfers.

Riskant om veilig te zijn

Door de razendsnelle opkomst van de verschillende technologieรซn gelden oude economische principes niet meer. Waar vroeger innovatie leidde tot financiรซle en economische groei, is er nu iets anders aan de hand.

Omdat iedereen toegang heeft tot een schat aan technologieรซn praten we niet meer over schaarste, maar over overvloed. Het landschap verandert waardoor we terug moeten naar de tekentafel. Ook binnen de financiรซle dienstverlening is dit belangrijk.

Tijdens het event vertelden Edwin Hazelaar, Blockchain-expert bij ING,
en Edwin Neef, Risk Manager bij BMW, ook dat hun organisaties hard bezig zijn met de innovatie op het gebied van finance.

Hazelaar: โ€œBij ING zijn we ons bewust van de veranderingen door opkomende
technologieรซn. De klant heeft overal toegang en als bank is het dan noodzakelijk dat we hierin meegaan. Deze klant willen we optimaal bedienen en we werken aan een financieel ecosysteem waar vraag en aanbod samenkomen en waar toezichthouders real time inzicht hebben in wat er gebeurt. Meegaan met de technologieรซn is belangrijk, want op safe spelen is veel riskanter, dan verliezen we.โ€ ING past de blockchaintechnologie toe om de toezichthouders inzicht te geven. BMW gebruikt voornamelijk data op het gebied van risk management. Neef: โ€œAlle risicoโ€™s binnen BMW worden door onze afdeling gesignaleerd. De datakwaliteit is hierin heel belangrijk. Dankzij alle nieuw technologieรซn hebben we data van hoogstaande kwaliteit en kunnen we de directie goed adviseren welke risicoโ€™s we wel of niet gaan nemen.โ€

Credit management

Binnen credit management, een van de onderdelen binnen het gehele order-to-cash-proces, leven de nieuwe technologieรซn ook enorm, maar wel met een kanttekening. Laurette Fettig, werkzaam bij Innogy NL en Credit Manager van het jaar, ging samen met succesvolle Credit Managers Romeo Pracht (Bavaria) en Tatjana Milic (zelfstandige) de discussie aan over trends op het gebied van credit management. โ€œHet is old fashion om niet na te denken over nieuwe technologieรซn en dataโ€, vertelt Milic. โ€œDit geldt ook voor de afdeling credit management; daar wordt een schat aan data verzameld. Om hier optimaal gebruik van te kunnen maken, is het noodzakelijk dat bedrijven met de data van credit management beslissingen gaan makenโ€, vervolgt Fettig. โ€œCredit management kan bijvoorbeeld zien bij welke branches het minder gaat. Sales kan hierop inspelen door bij die branches credit management extra onder de aandacht te brengen.โ€ Pracht beaamt dit volledig: โ€œZorg dat de data compleet is en bedien de klant vervolgens optimaal door data driven credit management. Alleen op deze manier onderscheid je je als organisatie van de rest en kun je mee in dit nieuwe tijdperk waar technologie de basis vormt.โ€

Door Marlin GoethalsInFinance Magazine juli 2018

Deel via social media

Anne de Geus

Marketing Campaign Officer

Whitepaper

Credit Monitoring

Kansen voor jouw organisatie in beeld

Een kredietcheck bij klantacceptatie is waardevol, maar ook meteen verouderd. Het รฉchte kredietrisico begint eigenlijk juist pas nadat je een klant hebt geaccepteerd. De oplossing: monitor de financiรซle gezondheid van je klanten real-time.

Pdf van 16 paginaโ€™s, 0,4 MB
Credit Monitoring

Een free trial van รฉรฉn van onze producten? Zo geregeld!

Een bedrijf of D-U-N-S nummer opzoeken?

Een artikel of onderwerp opzoeken?

Suggesties

Je keuze voor

quizz outcome