GRATIS ESG Ranking Analyse - Zie in één oogopslag de impact van ESG-inzichten

Kwart Nederlandse facturen niet op tijd betaald

Leestijd 3 minuten | Door Anne de Geus | 7 juli 2022

Persberichten

Rotterdam, 7 juli 2022 – Ruim een kwart (25.8%) van de Nederlandse facturen in het bedrijfsleven wordt niet op tijd betaald. Dat zegt bedrijfsdataspecialist Altares Dun & Bradstreet op basis van onderzoek onder ruim 300.000 bedrijven in Nederland. Bij grote bedrijven gaat het, het vaakst mis. Slechts 36 procent van de grootste ondernemingen betaalt op tijd, tegenover 78 procent van de kleinste organisaties.

Altares Dun & Bradstreet deed onderzoek naar zakelijke betalingen in 14 Europese landen. Denemarken is het braafste jongetje van de klas: daar betaalt 90 procent van de bedrijven op tijd zijn facturen. In Ierland wachten ondernemers het langst op hun geld. Daar boekt nog geen derde (32.7 procent) van de bedrijven binnen de afgesproken termijn de betaling over.

Hardste stijger

In 2019 betaalde nog maar 69 procent van de Nederlandse bedrijven ‘op tijd’ – 5 procent minder dan nu. Nederland is daarmee de hardste stijger in Altares Dun & Bradstreet’s overzicht. Ook buurland België is stipter geworden, met een stijging van 4.2 procent. Toch is daar nog veel winst te behalen: nog niet de helft (44%) van de bedrijven betaalt daar op tijd zijn rekeningen.

Tijdige betalingen Nordics regio – December 2021

Grote en kleine ondernemingen

Er is op Europese schaal een groot verschil zichtbaar tussen het betaalgedrag van grote en kleine ondernemingen. Grote ondernemers overschrijden vaker de betalingstermijn dan kleine, en nergens is dat verschil groter dan in Nederland. Hier betaalt slechts 35.9 procent van de grootste organisaties binnen de afgesproken termijn. Ter vergelijking: in koploper Denemarken is dat nog altijd 83.2 procent.

Joris Peeters, Chief Data Scientist bij Altares Dun & Bradstreet: “Grote bedrijven konden traditioneel vaak langere betaaltermijnen bedingen bij hun leveranciers, zeker tegenover het MKB. Sinds juli pakt de wetgeving de oplopende betaaltermijn aan, met als doel facturen standaard binnen 30 dagen betaald te krijgen. Dit moet de liquiditeit in het bedrijfsleven verbeteren, en dat zorgt over het algemeen voor een gezonder ondernemingsklimaat en méér investeringen”.

Lees hier het hele rapport.

Deel via social media

Anne de Geus

Marketing Campaign Officer

Whitepaper

Credit Monitoring

Kansen voor jouw organisatie in beeld

Een kredietcheck bij klantacceptatie is waardevol, maar ook meteen verouderd. Het échte kredietrisico begint eigenlijk juist pas nadat je een klant hebt geaccepteerd. De oplossing: monitor de financiële gezondheid van je klanten real-time.

Pdf van 16 pagina’s, 0,4 MB
Credit Monitoring

Wilt u meer lezen over creditmanagement en compliance?

Schrijf je nu in!

Ja, ik wil elke maand op de hoogte worden gebracht van trends & ontwikkeling rondom Credit Risk, Compliance, Master Data, Supply Chain en Sales & Marketing.

Je keuze voor

quizz outcome