radio 1 logo
Radio 2 logo
Hoorde je ons op de radio? Ontdek onze oplossingen voor CRM

Compliance versus business, het eeuwige spanningsveld

Leestijd 5 minuten | Geschreven door Michiel Scheepens | 18 april, 2019

Hoe kun je tegelijkertijd bedrijfsgroei faciliteren, een efficiëntere compliance-functie realiseren, compliant blijven en risico’s vermijden? De enige oplossing is een slimme combinatie van externe data en gespecialiseerde compliance-software.

Als compliance officer moet je immer strijden om de gulden middenweg te vinden. Aan de ene kant is er compliance. Op jouw bordje ligt de zware taak om compliant te blijven en risico’s in te dammen, terwijl het strijdtoneel steeds groter, ingewikkelder en riskanter wordt.

Compliance versus business, het eeuwige spanningsveld

Denk maar aan de gesofisticeerde werkwijze van (witteboorden)criminelen, complexe ownership-structuren, de steeds hoger worden boetes voor non-compliance en het explosief groeiende aantal handhavingswetten en sancties waaraan je moet voldoen en externe partijen dat gecontroleerd moet worden.

Maar daar is de business…

Anderzijds voel je continu de druk vanuit de business. De organisatie moet groeien en efficiënter worden. Dat dwingt tot due diligence-processen die de doorloopsnelheid verhogen, risico’s verminderen en kosten reduceren.

Minimaal binnen enkele uren moet een due diligence-rapport afgeleverd zijn – maar veel liever nog binnen enkele minuten.

Compliance en business: langs twee kanten kun je uit de bocht vliegen. Hoe blijf je toch op de gulden middenweg?

Periscoop voor alles buiten je eigen systemen

Externe data is daarbij het belangrijkste hulpmiddel. Interne gegevens (dus in je eigen systemen) vertellen vooral wat er binnen je organisatie gebeurt. Externe data kan juist duidelijk maken welke ethische, regelgevende en financiële bedreigingen er op dit moment vanuit de buitenwereld komen.

Bij dit soort externe data kun je denken aan bijvoorbeeld bedrijfsgegevens, zwarte lijsten, risico-indicatoren, concernstructuren, uiteindelijk belanghebbenden, politically exposed persons (PEP) en adverse media.

Bied bedreigingen het hoofd dankzij dataproviders

Hoe goed jouw organisatie bedreigingen vanuit de buitenwereld het hoofd kan bieden, is afhankelijk van de gegevens die je hebt over klanten, leveranciers, prospects en derden, aangevuld met informatie over de laatste wetgeving. Gestructureerde externe data over je zakelijke relaties van dataproviders zoals Altares – Dun & Bradstreet is een ware compliance-schatkist.

De Data Cloud van Dun & Bradstreet, waarvoor Altares als partner fungeert in de Benelux, is ’s werelds grootste commerciële database. Het bevat onder andere actuele en geverifieerde gegevens over meer dan 300 miljoen bedrijven wereldwijd, 100 miljoen beneficial owners, 1,5 miljoen PEP’s, 700 zwarte lijsten alsmede talloze globale en regionale sanctielijsten, watchlists en opsporingslijsten.

Dankzij dit soort real-time data kun je beslissingen nemen die zijn gestoeld op de dagelijkse realiteit. Naast contextuele informatie haal je ook waardevolle signalen binnen voor processen als know your customer (KYC), anti-money laundering (AML) en anti-bribery and corruption (ABAC).

Driemaal voordeel met externe data bij compliance

Haal je externe data binnen voor je compliance-processen, dan biedt dit je organisatie 3 grote voordelen:

  1. Identificatie en verificatie

Omdat alle data is geverifieerd door je dataprovider, kun je vaststellen of jouw informatie accuraat en up-to-date is. Bestaat je klant echt? Komt een persoon of organisatie die wordt genoemd in een alert overeen met die op een sanctielijst of watchlist?

  1. Updaten

Met actuele externe data kun je profielen van klanten, leveranciers en derden constant updaten. Gegevens over bijvoorbeeld NAW, functies en uiteindelijk belanghebbenden veranderen aan de lopende band. Update jij de profielen van je zakelijke relaties non-stop, dan kom je relevante wijzigingen dus direct op het spoor. Waardoor de kans veel groter wordt dat je direct en adequaat kunt ingrijpen wanneer bijvoorbeeld een klant op een sanctielijst terechtkomt.

  1. Verrijken

Je interne gegevens schetsen een beperkt, verouderd en overwegend introspectief beeld. Gerede kans dat bijvoorbeeld jouw informatie over beneficial ownership daardoor inaccuraat is. Verrijk jij klantprofielen met volledige en up-to-date externe data? Dan kunnen analisten informatie op het spoor komen die ze zelf niet zouden hebben gevonden via de traditionele zoekapplicaties.

Dankzij externe data krijg je als compliance officer dus actuele, op maat gesneden en complete inzichten, waarmee je alle verdachte activiteiten direct kunt identificeren. Doordat de data direct voorhanden is, versnel je je compliance-processen bovendien significant.

Slimme software voor compliance

Naast externe data helpt ook slimme software zowel de compliance- als businesskant vooruit. Met software knoop je namelijk alle interne en externe datasets aan elkaar vast en krijg je één holistische blik op je klanten, prospects, leveranciers en derde partijen. En dat betekent minder kans op fouten en juist meer kans op het tijdig signaleren van risico’s.

Slimme compliance-softwareoplossingen, zoals indueD van Altares – Dun & Bradstreet, bieden ook de kans om processen te automatiseren. Daardoor:

  1. Verkort je de onboard-tijd voor standaardgevallen van uren naar minuten.
  2. Genereer je eerder omzet door snellere onboarding.
  3. Verbeter je de klantervaring door kortere wachttijden en een soepeler onboarding-proces.
  4. Is er minder handmatige arbeid nodig, waardoor je tijd en kosten bespaart.
  5. Maak je middelen vrij om te focussen op risicovolle of ingewikkelde accounts.

Let wel: hoe krachtig de software ook is, de winst die je eruit haalt kan nooit groter zijn dan de kwantiteit en kwaliteit van de data die je erin stopt.

Verder lezen over hoe je de compliance-functie omsmeedt tot een geolied, snel en lean compliance-platform voor groei? Download dan onze whitepaper ‘Business vs. Compliance. Hoe houd je het evenwicht?’.

Deel via social media

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Michiel Scheepens

Marketing Team Coordinator

Whitepaper

UBO monitoring

Uitdagingen en praktische overwegingen

Inzicht verwerven in UBO’s is een fundamentele eis van de anti-witwasrichtlijn van de EU. In deze whitepaper verkennen we manieren om problemen rond het verifiëren en monitoren van UBO’s uit de weg te ruimen.

Pdf van 28 pagina’s, 0,3 MB
visual

Wil je meer lezen over creditmanagement en compliance?

2021 © - All rights reserved - Dun & Bradstreet B.V.
Legal      Privacy Policy

Je keuze voor

quizz outcome