Is het een MKB, ja of nee? Ontdek de MKB Indicator

Zakelijke fraude: Een groeiend probleem

Leestijd 7 minuten | Geschreven door Henrica Westhoeve | 10 oktober 2022

B2B-fraude is drastisch toegenomen, waarbij fraudeurs slim gebruik maken van verschillende omstandigheden die zijn ontstaan door de pandemie. B2B-fraude heeft het potentieel om bedrijven lam te leggen met als gevolg verliezen die in de miljoenen kunnen lopen. Maar kennis is macht; in dit artikel bespreken we de verschillende manieren van fraude. In een tweede artikel lichten we de nieuwste ontwikkelingen uit, en laten we zien hoe je als organisatie goed beschermd blijft tegen de meest voorkomende manier van fraude.

Verschillende soorten eurobiljetten en euromunten opgestapeld

In de nasleep van COVID-19 werd de kans op commerciële fraude veel groter omdat bedrijven, financiële systemen en dienstverleners van alle soorten onder extreme druk kwamen te staan om op de crisis te reageren en zich aan te passen. Uit een recent rapport van de Association of Certified Fraud Examiners blijkt dat 51% van de organisaties die aan het onderzoek hebben deelgenomen, meer fraude hebben ontdekt sinds het begin van de pandemie. 71% van de respondenten verwacht dat de omvang van de fraude die hun organisaties treft het komende jaar zal toenemen.

Toenemende meldingen van fraude

Wat verklaart de toegenomen kwetsbaarheid van bedrijven voor fraude? Een belangrijke factor: tijdens de pandemie hebben veel bedrijven hun activiteiten digitaal moeten voortzetten in plaats van fysiek. Ze moesten wel, vanwege de dramatische verandering in het koopgedrag van klanten, waarbij transacties grotendeels online plaatsvonden. De andere belangrijke factor was de verschuiving naar werk op afstand. Hierdoor kwamen nieuwe risico’s naar voren: kwetsbaarheid van gegevens, beveiliging van apparaten en vertrouwelijkheid van bestanden. Veel werknemers werkten op onbeveiligde netwerken en persoonlijke computers die gemakkelijker door fraudeurs konden worden gehackt. Minder toezicht en decentralisatie van taken – zoals het genereren van betalingen – maakte het ook moeilijker om gevallen van fraude op te sporen.

De verwachting is dat fraude blijft toenemen, daarom is er noodzaak dat alle bedrijven en kapitaalverstrekkers een plan hebben om online fraude voortdurend te bestrijden. Maar voor je een plan kunt opstellen om iets te bestrijden, wil je zeker weten dat je een volledig beeld van de mogelijke bedreigingen hebt. Welke soorten fraude vormen een bedreiging voor bedrijven? En wat zijn de rode vlaggen die organisaties moeten leren herkennen?

Soorten zakelijke digitale fraude

De lijst van soorten fraude is eindeloos lang. Hierom een selectie van de meest voorkomende en belangrijkste soorten fraude.

Spookbedrijven

Een van de meest voorkomende soorten fraude is het opzetten van bedrijven met als enige doel: fraude plegen. Deze bedrijven zijn een soort verstopplek voor criminelen om hun eigen identiteiten en motieven te kunnen verstoppen. Vaak speelt witwassen hier een rol, of wordt het bedrijf gebruikt om criminele soorten cashflow te kunnen verbergen.

Onjuiste voorstelling van zaken

Een andere opkomende vorm van fraude is zakelijke onjuiste voorstelling van zaken – gedefinieerd als materieel wangedrag en misleiding door het verzinnen, overdrijven of het weglaten van zakelijke gegevens. Deze vorm van fraude omvat van zowel fraude door een eerste partij als door derden op de markt. Denk hierbij aan het overdrijven van het aantal werknemers or jaaromzet of het fabriceren of aanpassen hiervan.

Nooit van plan om te betalen

Bij veel online betalingen kan een fraudeur besluiten een nieuw zakelijk account te openen om goederen of diensten te bestellen, zonder vervolgens te betalen. Soms worden deze fraudeurs tijdig gespot, bijvoorbeeld tijdens het verificatieproces of bij een probleem bij een eerste (aan)betaling.

Bust-out fraude

Bij de “Commercial Bust-Out” opent een fraudeur opzettelijk veel kredietlimieten en overschrijdt en gebruikt meteen alle kredieten volledig, om vervolgens van de radar te verdwijnen. Met behulp van beschikbare bedrijfsinformatie, digitale identiteits- en eerdere fraude-incidenten en analytische indicatoren kan een fraudeur worden opgespoord, of kan een bust-out voorkomen worden. Sommige frauduleuze bedrijven betalen maanden, soms zelfs jaren, rekeningen op tijd voordat ze beginnen met een bust-out fraude.

Vervalsen van identiteit

We zijn bekend met identiteitsfraude als het gaat om personen. Een soortgelijke aanpak wordt gebruikt door fraudeurs als het gaat om zakelijke identiteitsdiefstal. Dit is waar de dader zich voordoet als de bedrijfseigenaar of vertegenwoordiger van een legitiem bedrijf. Met behulp van de “geleende” referenties van een legitiem bedrijf, kan een kan een fraudeur zich inlaten met een ander bedrijf op manieren die uiteindelijk de cashflow verminderen, problemen veroorzaken met crediteuren en leveranciers, en zelfs de reputatie van het bedrijf aantasten. Om dit te kunnen bewerkstelligen kunnen fraudeurs handelsrekeningen proberen te openen op naam van een bestaand bedrijf. Ook kunnen ze valse documenten gebruiken op naam van een legitiem bedrijf of namen gebruiken van bestuursleden. Ook zakelijke e-mail domeinen die lijken op die van een legitiem bedrijf worden in deze manier van frauderen regelmatig gebruikt om transacties te kunnen verrichten.

Overnemen

Fraudeurs kunnen door middel van malware, phishing of datalekken aan accounts komen van bedrijven. Zo kunnen ze instellingen aanpassen en cashflows opnieuw inrichting om zo naar andere rekeningen te leiden zonder dat zij meteen ontdekt worden.

Zoals te lezen is, zijn er veel manieren hoe louche bedrijven geld en data afhandig kunnen maken van legitieme bedrijven. Hoe wapen je de organisatie hier tegen? Wat zijn vragen die je moet stellen voor je zaken doet met een bedrijf? Lees daar alles over in ons volgende blog.

Deel via social media

Henrica Westhoeve

Marketing Content Officer

Whitepaper

Credit Monitoring

Kansen voor jouw organisatie in beeld

Een kredietcheck bij klantacceptatie is waardevol, maar ook meteen verouderd. Het échte kredietrisico begint eigenlijk juist pas nadat je een klant hebt geaccepteerd. De oplossing: monitor de financiële gezondheid van je klanten real-time.

Pdf van 16 pagina’s, 0,4 MB
Credit Monitoring

Wil je meer lezen over creditmanagement en compliance?

Schrijf je nu in!

Ja, ik wil elke maand op de hoogte worden gebracht van trends & ontwikkeling rondom Credit Risk, Compliance, Master Data, Supply Chain en Sales & Marketing.

Je keuze voor

quizz outcome