Drie voordelen van het monitoren van kredietrisico’s voor jouw bedrijf

Leestijd 4 minuten | Geschreven door Anne de Geus | 14 september, 2019

Een kredietcheck bij klantacceptatie is waardevol, maar ook meteen verouderd. Terwijl het échte kredietrisico pas begint nadat je een klant hebt geaccepteerd. De oplossing: monitor de financiële gezondheid van je klanten real-time aan de hand van actuele kredietinformatie, voorspellende indicatoren, scores en alerts. Ontdek welke drie voordelen dit voor jouw bedrijf heeft.

Drie voordelen van het monitoren van kredietrisico’s voor jouw bedrijf

Kredietinformatie is het fundament onder je verdediging tegen kredietrisico’s. Niet alleen is het de brandstof voor klantacceptatie, maar ook is het de motor achter het continu monitoren van de kredietwaardigheid en het betaalgedrag van je klanten.

Waarom je dat zou doen? Simpel: heb je een nieuwe klant geaccepteerd, dan begint het échte risico pas. Je gaat immers goederen leveren, geld verstrekken, objecten verhuren of zakendoen-op-wat-voor-manier-dan-ook waarvan nog maar moet blijken of je klant er uiteindelijk voor betaalt. Doet hij dat niet, dan betaal jij die rekening zelf.

Kredietcheck bij klantacceptatie is meteen verouderd

Klantacceptatie is beslist waardevol, maar zie het als een fotomoment. De achterliggende kredietcheck zegt alleen iets over het hier en nu. Omdat de financiële gezondheid van bedrijven continu verandert, is een kredietcheck per definitie meteen verouderd.

De oplossing? De financiële gezondheid van je klanten real-time monitoren aan de hand van actuele kredietinformatie en voorspellende indicatoren. Waarbij scores en alerts je helpen om tijdig te reageren op verslechterde – of juist aanzienlijk verbeterde! – kredietwaardigheid van je klanten.

Het betalingsgedrag van je klant is bijzonder belangrijk bij monitoring. Daarbij gaat het namelijk, als het goed is, om real-time data die vertelt hoe het nú met een bedrijf gaat. De D&B Betalingsscore, ook wel Paydex genoemd, geeft een objectieve beoordeling van de snelheid waarmee een bedrijf haar facturen betaalt. De score is ultra-actueel, want binnen het DunTrade Programma ontvangt Dun & Bradstreet dagelijks betalingservaringen van onafhankelijke bedrijven.

Het monitoren van kredietrisico’s in de praktijk

Wil je aan de slag gaan met monitoring? Eerst pluggen we jouw systemen (CRM, ERP of wat dan ook) in op de Altares Dun & Bradstreet Data Cloud, ’s werelds grootste bedrijvendatabase met records van meer dan 330 miljoen bedrijven wereldwijd.

Altares heeft real-time data over onder meer betaalgedrag, incasso-informatie, concernstructuren, omzetcijfers en balansen. Deze gegevens worden verwerkt in scoremodellen, waar per klant een cijfer uitkomt. Zo ontstaat er een bedrijfsdossier van data, voorspellende risico-indicatoren en scores over bijvoorbeeld faillissementsrisico’s en betaalgedrag.

Zijn er negatieve of positieve veranderingen binnen je klantenportefeuille? Dan ontvang je hier een alert over. Open deur: alleen actuele en hoogwaardige data leidt tot de juiste alerts. Daarom hanteren wij het DUNSRight kwaliteitsproces, dat de actualiteit, volledigheid, betrouwbaarheid en consistentie van de gegevens uit onze 30.000 wereldwijde databronnen garandeert.

Hoe jouw bedrijf kan profiteren van monitoring

Heb jij dankzij actuele en hoogwaardige data, doordachte voorspellende indicatoren en slimme scores continu een financiële vinger aan de pols bij je klanten? Dat heeft drie voordelen.

1.   Voorkom dat je geld verliest

Bij veel bedrijven wordt er interne druk uitgeoefend om zoveel mogelijk nieuwe klanten te accepteren en producten of diensten te verkopen. Leuk, tot – sowieso te laat – de alarmbellen gaan rinkelen omdat er niet wordt betaald. Dankzij monitoring voorspel je welke klanten failliet gaan of in betalingsproblemen komen. En pas je vervolgens de kredietlimiet of verzekeringsdekking aan. Of verhoog je de prijs van je product of dienst op basis van het risico.

2.   Meer business omdat klanten groter blijken te zijn

Een alert voor gestegen kredietwaardigheid? Dat betekent een saleskans! Verhoog bijvoorbeeld de kredietlimiet, zodat sales meer ruimte krijgt om zaken te doen met een klant. Het betekent bovendien dat het dit bedrijf voor de wind gaat, waardoor er meer verkoopkansen liggen. Betrek je trouwens je salesmensen bij de creditcheck en het monitoren? Dan gaan ze kritischer kijken naar nieuwe prospects en krijgen ze een beter beeld van de risico’s en potentiële gevolgen voor jullie organisatie.

3.   Commerciële kansen én minder risico’s door familiestructuren

Bij monitoring kun je ook naar de familiestructuur rond een klant kijken. Familieverbanden kunnen risico’s opleveren, maar ook kansen bieden. Denk aan een moederbedrijf dat een aansprakelijkheidsverklaring heeft afgegeven. Of een zusterbedrijf van jouw klant dat financieel ziek is. Zeker bij internationale bedrijfsstructuren is het cruciaal om de familiestructuur goed in kaart te hebben én te houden.

Bijkomend voordeel: raadpleeg je concernstructuren, dan ontdek je mogelijk dochterondernemingen, filialen of franchisenemers met wie je ook zaken kunt doen – en waar je dus al een mooie ingang hebt.

Ben je geïnteresseerd in de mogelijkheden om kredietrisico’s binnen jouw bedrijf te monitoren? Bekijk dan onze oplossingen voor credit risk management. Zoals D&B Credit, ons platform voor risico- en portfoliomanagement.

Deel via social media

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Anne de Geus

Marketing Campaign Officer

Whitepaper

Credit Monitoring

Kansen voor jouw organisatie in beeld

Een kredietcheck bij klantacceptatie is waardevol, maar ook meteen verouderd. Het échte kredietrisico begint eigenlijk juist pas nadat je een klant hebt geaccepteerd. De oplossing: monitor de financiële gezondheid van je klanten real-time.

Pdf van 16 pagina’s, 0,4 MB
Credit Monitoring

Wil je meer lezen over creditmanagement en compliance?

2021 © - All rights reserved - Dun & Bradstreet B.V.
Legal      Privacy Policy