Hoe beperk je kredietrisico’s preventief in plaats van reactief?

Leestijd 6 minuten | Geschreven door Anne de Geus | 26 juni, 2019

Als creditmanager wil je kredietrisico’s minimaliseren en de omzet optimaliseren. Het is daarom belangrijk om zoveel mogelijk over bestaande, maar ook potentiële klanten te weten. Dat begint al bij de werving. Je bent dus nauw betrokken bij het salesproces. Veel bedrijven slaan deze stap over en ervaren daardoor later in het debiteurenproces allerlei problemen. In dit artikel beschrijven we hoe je het kredietrisico het beste in kaart kunt brengen en hoe je door het monitoren van klanten, het salesproces kunt optimaliseren en eventuele financiële zorgen in de toekomst kunt verminderen.

Hoe beperk je kredietrisico’s preventief in plaats van reactief?

Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om het kredietrisico te beperken. Je kunt bijvoorbeeld een kredietcheck doen, maar deze is na uitvoering direct verouderd. Bij het analyseren van de jaarrekening krijg je misschien een idee over de kredietwaardigheid van een klant, maar vergeet niet dat er veel bedrijven zijn die geen deponeringsplicht hebben. Daarnaast zijn jaarrekeningen gebaseerd op cijfers van een jaar geleden, oude cijfers dus. Hoe zorg je er dan voor dat je het risico zo klein mogelijk houdt?

Kies voor een preventieve kredietwaardigheidsstrategie

Het bepalen van de kredietwaardigheid van klanten gebeurt voornamelijk op een reactieve manier. Bedrijven kijken in de meeste gevallen nauwelijks naar de kredietwaardigheid van een potentiële of nieuw geaccepteerde klant. Dit komt vaak door de commerciële druk om nieuwe klanten te accepteren en producten of diensten te verkopen. Pas wanneer er geleverd en uiteindelijk niet betaald wordt, gaan er alarmbellen rinkelen. En dan ben je te laat.

Om de financiële positie van je bedrijf te versterken, is het belangrijk om de DSO (Days Sales Outstanding) zo laag mogelijk te houden en het percentage vervallen saldo terug te dringen. Het is daarom raadzaam om de kredietwaardigheidsstrategie van reactief naar preventief te verschuiven. Hoe meer je in het begin van het salesproces over een potentiële klant weet, hoe beter je het risico kunt inschatten. Heeft de klant een verhoogd risico? Dan kun je vervolgens in de offertefase aanvullende voorwaarden stellen, bijvoorbeeld een aanbetaling.

Blijf de klant monitoren

Het monitoren van klanten is een voortdurend proces. Het echte risico begint namelijk pas als de klant geaccepteerd is en de goederen of diensten worden geleverd. Gaat de klant betalen of niet? Door data op een slimme manier in te zetten, verminder je risico’s en kun je als creditmanager betere beslissingen nemen. Combineer je eigen klantdata (bijvoorbeeld betaalgegevens) met data van een externe partij. Zo verzamel je gemakkelijk genoeg waardevolle informatie om jouw gehele klantenbestand te kunnen segmenteren.

Breng het risico in kaart op alle niveaus

Data van een externe partij heb je nodig om een actueel beeld te kunnen schetsen. Signalen uit de markt kunnen namelijk duiden op een verslechterde situatie. Een klant kan jouw bedrijf wel op tijd betalen, maar misschien betaalt hij andere leveranciers niet. Dit kan een signaal zijn voor een achteruitgaande financiële situatie.

De Altares D&B- data cloud zorgt ervoor dat jij als eerste op de hoogte bent van zulke signalen. Altares heeft onder andere toegang tot real-time data over concernstructuren, betaalgedrag, omzetcijfers, balansen et cetera. Deze gegevens worden verwerkt in scoremodellen en hier komt vervolgens een cijfer uit. Zo ontstaat er een bedrijfsdossier van data, scores, en voorspellende risico-indicatoren over bijvoorbeeld faillissementrisico’s en achterstallige betalingen. Deze gegevens kun je ook weer gebruiken om de sales- en incassoprocessen in je bedrijf te optimaliseren.

Zijn er veranderingen binnen je klantenportefeuille? Dan ontvang je hier een alert van. Deze verandering kan zowel negatief als positief zijn. Zo kun je bijvoorbeeld bij het negatief wijzigen van een score, aanvullende voorwaarden stellen, terwijl je bij het positief wijzigen juist de kredietlimiet van de klant kunt verhogen. Zo krijgt de salesafdeling meer ruimte om zaken te kunnen doen met een klant.

Door te kiezen voor een strategie waarbij je de kredietwaardigheid van (potentiële) klanten preventief bepaalt en blijft monitoren, bouw je een kwalitatief goede klantenportefeuille op, zonder teveel risico’s of wanbetalers. Weet met wie je in zee gaat, alleen dan kun je je omzet op een duurzame manier laten groeien.

Ben je geïnteresseerd in het gebruiken van een externe database voor je bedrijf? Lees hier meer over onze mogelijkheden voor jouw organisatie. 

Deel via social media

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Anne de Geus

Marketing Campaign Officer

Whitepaper

Credit Monitoring

Kansen voor jouw organisatie in beeld

Een kredietcheck bij klantacceptatie is waardevol, maar ook meteen verouderd. Het échte kredietrisico begint eigenlijk juist pas nadat je een klant hebt geaccepteerd. De oplossing: monitor de financiële gezondheid van je klanten real-time.

Pdf van 16 pagina’s, 0,4 MB
Credit Monitoring

Wil je meer lezen over creditmanagement en compliance?

2021 © - All rights reserved - Dun & Bradstreet B.V.
Legal      Privacy Policy