Zakendoen is al lang geen kwestie meer van goed vertrouwen. Zeker bij grotere bedrijven zijn de risico’s daarvan gewoon veel te hoog. Het alternatief: het uitvoeren van credit checks bij (potentiële) klanten voordat je een deal sluit. Maar hoe doe je dat op een goede manier? Het antwoord daarvan is zeker niet eenduidig. Dat ligt namelijk grotendeels aan de grootte van je bedrijf (aantal transacties) en het risico dat je loopt door de ordergrootte. In deze blog zetten we de diverse mogelijkheden op een rij.
Online
Ideaal voor: zzp’ers en kleine bedrijven die af en toe een kredietrapport nodig hebben.
Harstikke leuk: een kleine leverancier krijgt ineens een megacontract aangeboden van een enterprise. Of je de catering wilt verzorgen het komende jaar. Of het kantoor een jaar lang stofvrij houden. Hoe mooi ook, dergelijke grote contracten voor kleine bedrijven zorgen ervoor dat een dergelijke kleine leverancier heel snel heel afhankelijk wordt van één enkel bedrijf voor een groot deel van zijn jaaromzet.
Heb je daar volledig geautomatiseerde kredietchecks voor nodig? Niet echt. Speciaal voor deze situaties hebben we een bestelstraat waar je losse kredietrapporten kunt kopen. Zo kun je snel en relatief goedkoop kijken of je opdrachtgever de grote factuur kan betalen.
SaaS
Ideaal voor: bedrijven die handmatig meer dan 10 bedrijven per jaar willen checken.
Heb je behoefte aan een groter aantal kredietchecks per jaar? Dan is een SaaS-oplossing heel handig. Hiervoor bestaat het platform D&B Credit. Je kunt hier alle kredietinformatie vinden die wij hebben over een bedrijf. Dat gaat een stuk verder dan alleen een rating. We kijken bijvoorbeeld naar de hele familiestructuur van een bedrijf, naar juridische activiteiten en je kunt automatische monitoring inschakelen voor belangrijke bedrijven. Verandert er iets in hun kredietstatus, dan krijg je daar automatisch een melding van.
Batch
Ideaal voor: bedrijven die eenmalig de kredietstatus van een grote hoeveelheid bedrijven willen checken.
Het laten checken van kredietwaardigheid via een batch is een soort van gezondheidscheck op je klantenportfolio. Alle (potentiële) rotte appels binnen je klantenbestand rollen vanzelf naar buiten. Het voordeel van een batch is dat je snel en relatief goedkoop inzicht krijgt in je hele klantenbestand. Het nadeel is dat het een momentopname is. Verandert er morgen iets in de kredietstatus van een bedrijf, dan heb je geen idee. Je kunt de kredietdata overigens ook makkelijk importeren in je CRM. Door regelmatig een batch uit te laten voeren hou je goed zicht op de kredietwaardigheid van je klanten.
API/Connector
Ideaal voor: bedrijven die kredietchecks willen automatiseren en real-time inzicht willen hebben.
Geautomatiseerde kredietchecks zijn lang niet voor ieder bedrijf de beste oplossing. Maar heb je veel transacties met veel bedrijven, dan zijn ze echt ideaal. Vanuit Altares D&B bieden we zowel een API als connectors met Salesforce en Microsoft Dynamics. Je kunt deze gebruiken om kredietdata over ieder bedrijf in je database in real-time in te voeren. Op basis daarvan kun je kredietchecks volledig automatiseren. Hoe dat kan werken zie je in de onderstaande visual.
Simpel gezegd creëer je meerdere paden die bedrijven kunnen volgen op basis van de kredietcheck. Bedrijven die gezond zijn kun je direct een levering vooruit aanbieden, terwijl ongezonde bedrijven een ander pad volgen en bijvoorbeeld eerst een aanbetaling moeten doen.
Heb je nog vragen over de verschillende mogelijkheden om kredietchecks te gebruiken? Neem dan contact met ons op. Wil je meer weten over geautomatiseerde kredietchecks? Lees dan zeker eens deze whitepaper.