Kredietrisico’s: Nemen, vermijden of verzekeren?

Henrica Westhoeve
3 augustus 2023 - Leestijd 5 minuten

Niet alleen kredietverstrekkers lenen geld uit aan bedrijven, ook wanneer je als bedrijf een product levert en er pas achteraf betaald wordt verstrek je als het ware een tijdelijk krediet. Ook als een bedrijf koopt op afbetaling. Met het verstrekken van krediet in de breedste zin van het woord, komen risico’s kijken. Kan het bedrijf dit terugbetalen? Gaat dit bedrijf op tijd betalen? Is het verstandig om af en toe risico’s te nemen, kun je ze beter vermijden of je er tegen verzekeren?

Risico’s verzekeren

Stel je heb net een nieuwe auto gekocht. Volgens de wet moet je deze verzekeren, maar hoé goed je deze auto verzekerd mag je vervolgens zelf weten. Casco, All-risk; afhankelijk van de waarde van je auto kies je een bijpassende verzekering. Nu je verzekerd bent, ga je niet opeens roekeloos rijden, sterker nog: je hoopt je verzekering alleen in hoge nood te gebruiken.

Simpelweg hetzelfde geldt voor je kredietverzekering. Je kunt dit zakelijk simpel regelen, maar je hoopt eigenlijk dit nooit in te hoeven zetten. Toch is de gedachte dat je dit hebt vaak een geruststellend gevoel. Helaas zijn de kosten voor een kredietverzekering vaak erg hoog, en is het niet altijd genoeg. Kredietverzekeraars hebben vaak zeer strenge eisen als het gaat om hoe en waarom je krediet verstrekt. Ze zouden geen verzekeraar zijn als zij niet erg streng op die eisen zouden gaan zitten op het moment dat jij een claim indient. Verzekeren is dus niet genoeg.

Risico’s nemen

Maar wanneer is het nemen van een kredietrisico gerechtvaardigd? Dat hangt af van je zogeheten risk appetite. Het ene bedrijf vindt het prima om ‘wat hobbelige wegen met de sportauto te nemen’ terwijl een ander bedrijf ‘geen kilometer harder rijdt dan de maximumsnelheid’. Beide bedrijven willen niet dat er iets gebeurd, maar gaan daar op andere manieren mee om. Of je een kredietrisico wilt nemen hangt ook af van wat je al weet over een bedrijf. Hiervoor is bedrijfsdata erg belangrijk.

Stiekem vertrouwen bedrijven vaak op onderbuikgevoel: ‘deze klant betaalt al jaren op tijd!’ wordt er vaak gezegd. Wat men vaak niet weet, is dat dit bedrijf elke keer ter nauwer nood de maand overleeft en er wellicht een faillissement op de loer ligt. Daardoor neem je als bedrijf onbewust ook meer risico dan je zou willen. Hier is waar bedrijfsdata goed van pas komt. Wat weet je zelf al van het bedrijf? Maar vooral, wat weten andere partijen van een bedrijf? Externe bedrijfsdata komt dan goed van pas. Denk aan een Paydex (betaalgedrag van bedrijven) of kredietscores (hoe financieel stabiel is een bedrijf en wat is de kans op een faillissement). Zo kun je gecalculeerd risico’s nemen en neem je alleen risico’s die passen bij je risk appetite.

Risico’s vermijden

Als mens hebben we van nature een bepaalde risico aversie, daarom houden we ook vaak van verzekeren. Maar voorkomen is altijd beter dan verzekeren. Dat scheelt geld en geeft zekerheid. Ook hier helpt het om data te hebben over klanten waar je aan levert of wilt gaan leveren. Over je huidige klanten heb je wellicht al jaren aan data verzameld, van het betaalgedrag tot aan vestigingen. Zoals eerder te lezen was, is ook hier risico nog steeds aanwezig.

Bij nieuwe klanten is dit risico nog groter. Over nieuwe klanten weet je vaak bijna niets. Je kunt Googelen en op onderzoek gaan, maar ook hier zal externe bedrijfsdata je een stuk verder brengen. Denk aan een snel kredietrapport dat je informatie geeft over één bedrijf. Maar ook platformen zoals D&B Finance Analytics helpen je financieel goed inzicht te krijgen in al je (potentiele) klanten en in je portfolio als één geheel. Monitoring kan ook een goede oplossing zijn als je goed zicht wilt hebben op kredietrisico’s van je (nieuwe) klanten. Verandert de kredietstatus van een klant? Dan krijg je automatisch een melding. Gaan we nog een stap verder dan hebben we het over Credit Risk Automation of een integratie middels een API in je huidige systemen.

Lees ook: In 3 stappen naar credit risk automatisering

Naast het feit dat je krediet kunt verzekeren, wil je eigenlijk zelf kunnen bepalen hoe je met je krediet omgaat. Dit kan door risico’s te nemen, of ze te vermijden. In alle gevallen biedt het beschikken over externe bedrijfsdata een gigantisch voordeel. Wil je weten welke oplossing het beste bij jouw bedrijf en situatie past? Neem hieronder contact met ons op.

Interesse gewekt?

Deel via social media

Interesse gewekt?

Vul je gegevens in of bel ons direct.
We nemen binnen één werkdag contact met je op.
Of bel ons direct
Nederland (afdeling verkoop) +31 (0)10 322 03 04 België +32 (0)2 765 00 21

Whitepaper

Credit Monitoring

Kansen voor jouw organisatie in beeld

Een kredietcheck bij klantacceptatie is waardevol, maar ook meteen verouderd. Het échte kredietrisico begint eigenlijk juist pas nadat je een klant hebt geaccepteerd. De oplossing: monitor de financiële gezondheid van je klanten real-time.

Pdf van 16 pagina’s, 0,4 MB
Credit Monitoring

Wil je meer lezen over creditmanagement en compliance?

Een bedrijf of D-U-N-S nummer opzoeken?

Een artikel of onderwerp opzoeken?

Suggesties

Schrijf je nu in!

Ja, ik wil elke maand op de hoogte worden gebracht van trends & ontwikkeling rondom Credit Risk, Compliance, Master Data, Supply Chain en Sales & Marketing.

Je keuze voor

quizz outcome