Niet alleen kredietverstrekkers lenen geld uit aan bedrijven, ook wanneer je als bedrijf een product levert en er pas achteraf betaald wordt verstrek je als het ware een tijdelijk krediet. Ook als een bedrijf koopt op afbetaling. Met het verstrekken van krediet in de breedste zin van het woord, komen risicoโs kijken. Kan het bedrijf dit terugbetalen? Gaat dit bedrijf op tijd betalen? Is het verstandig om af en toe risicoโs te nemen, kun je ze beter vermijden of je er tegen verzekeren?
Risico’s verzekeren
Stel je heb net een nieuwe auto gekocht. Volgens de wet moet je deze verzekeren, maar hoรฉ goed je deze auto verzekerd mag je vervolgens zelf weten. Casco, All-risk; afhankelijk van de waarde van je auto kies je een bijpassende verzekering. Nu je verzekerd bent, ga je niet opeens roekeloos rijden, sterker nog: je hoopt je verzekering alleen in hoge nood te gebruiken.
Simpelweg hetzelfde geldt voor je kredietverzekering. Je kunt dit zakelijk simpel regelen, maar je hoopt eigenlijk dit nooit in te hoeven zetten. Toch is de gedachte dat je dit hebt vaak een geruststellend gevoel. Helaas zijn de kosten voor een kredietverzekering vaak erg hoog, en is het niet altijd genoeg. Kredietverzekeraars hebben vaak zeer strenge eisen als het gaat om hoe en waarom je krediet verstrekt. Ze zouden geen verzekeraar zijn als zij niet erg streng op die eisen zouden gaan zitten op het moment dat jij een claim indient. Verzekeren is dus niet genoeg.
Risico’s nemen
Maar wanneer is het nemen van een kredietrisico gerechtvaardigd? Dat hangt af van je zogeheten risk appetite. Het ene bedrijf vindt het prima om โwat hobbelige wegen met de sportauto te nemenโ terwijl een ander bedrijf โgeen kilometer harder rijdt dan de maximumsnelheidโ. Beide bedrijven willen niet dat er iets gebeurd, maar gaan daar op andere manieren mee om. Of je een kredietrisico wilt nemen hangt ook af van wat je al weet over een bedrijf. Hiervoor is bedrijfsdata erg belangrijk.
Stiekem vertrouwen bedrijven vaak op onderbuikgevoel: โdeze klant betaalt al jaren op tijd!โ wordt er vaak gezegd. Wat men vaak niet weet, is dat dit bedrijf elke keer ter nauwer nood de maand overleeft en er wellicht een faillissement op de loer ligt. Daardoor neem je als bedrijf onbewust ook meer risico dan je zou willen. Hier is waar bedrijfsdata goed van pas komt. Wat weet je zelf al van het bedrijf? Maar vooral, wat weten andere partijen van een bedrijf? Externe bedrijfsdata komt dan goed van pas. Denk aan een Paydex (betaalgedrag van bedrijven) of kredietscores (hoe financieel stabiel is een bedrijf en wat is de kans op een faillissement). Zo kun je gecalculeerd risicoโs nemen en neem je alleen risicoโs die passen bij je risk appetite.
Risico’s vermijden
Als mens hebben we van nature een bepaalde risico aversie, daarom houden we ook vaak van verzekeren. Maar voorkomen is altijd beter dan verzekeren. Dat scheelt geld en geeft zekerheid. Ook hier helpt het om data te hebben over klanten waar je aan levert of wilt gaan leveren. Over je huidige klanten heb je wellicht al jaren aan data verzameld, van het betaalgedrag tot aan vestigingen. Zoals eerder te lezen was, is ook hier risico nog steeds aanwezig.
Bij nieuwe klanten is dit risico nog groter. Over nieuwe klanten weet je vaak bijna niets. Je kunt Googelen en op onderzoek gaan, maar ook hier zal externe bedrijfsdata je een stuk verder brengen. Denk aan een snel kredietrapport dat je informatie geeft over รฉรฉn bedrijf. Maar ook platformen zoals D&B Finance Analytics helpen je financieel goed inzicht te krijgen in al je (potentiele) klanten en in je portfolio als รฉรฉn geheel. Monitoring kan ook een goede oplossing zijn als je goed zicht wilt hebben op kredietrisicoโs van je (nieuwe) klanten. Verandert de kredietstatus van een klant? Dan krijg je automatisch een melding. Gaan we nog een stap verder dan hebben we het over Credit Risk Automation of een integratie middels een API in je huidige systemen.
Lees ook: In 3 stappen naar credit risk automatisering
Naast het feit dat je krediet kunt verzekeren, wil je eigenlijk zelf kunnen bepalen hoe je met je krediet omgaat. Dit kan door risicoโs te nemen, of ze te vermijden. In alle gevallen biedt het beschikken over externe bedrijfsdata een gigantisch voordeel. Wil je weten welke oplossing het beste bij jouw bedrijf en situatie past? Neem hieronder contact met ons op.