Kredietrisico’s van mkb’ers in beeld: mix bedrijfs- én consumentendata

Anne de Geus
6 november 2019 - Leestijd 6 minuten

Wil je het kredietrisico van kleinere bedrijven bepalen? Dan speelt de persoonlijke financiële gezondheid van de eigenaar een rol. Voor een kredietwaardigheidscheck heb je dus eigenlijk inzicht nodig in het risico van het bedrijf én dat van de eigenaar of directeur. De oplossing? Mix kredietrisico-informatie over bedrijven met consumentendata, eventueel aangevuld met je interne data.

Kredietrisico’s van mkb’ers in beeld

Maar liefst 70 procent van het Nederlandse bedrijfsleven bestaat uit eenmanszaken, vof’s en kleinere bv’s. De kans is dus groot dat ook jij daar een (aanzienlijk) deel van je omzet uit haalt. Mooi natuurlijk, maar het bepalen van de kredietwaardigheid levert hoofdbrekens op. Want hoe betrek je de persoonlijke financiële gezondheid van de directeur of eigenaar bij het kredietrisicoplaatje?

Is hij of zij financieel ziek, zwak of misselijk, dan ga je liever niet met het bedrijf in zee. Maar ook als de eigenaar bekend staat als kredietwaardig, is nog niet gezegd dat deze onderneming de ideale handelspartner is.

Combineer bedrijfs- en consumentendata

De oplossing ligt in het mixen van datastromen. Combineer je bedrijfsdata met consumentendata? Dan krijg je een volledig beeld van het kredietrisico. Bij bedrijfsdata kun je denken aan betaal- en incasso-ervaringen, handelservaringen, bankinformatie en vonnissen over faillissementen en surseances. En op consumentenvlak aan gegevens over de kredietwaardigheid van de eigenaar, zijn of haar woning en eventuele schuldsaneringen.

Kredietwaardigheidschecks

Het mixen van deze datastromen wordt veel toegepast voor kredietwaardigheidschecks. Nederlandse energie- en telecombedrijven werken bijvoorbeeld vaak met de data en oplossingen van Altares Dun & Bradstreet om mkb’ers te screenen die een zakelijk abonnement willen afsluiten.

Energie- en telecombedrijven krijgen veel aanvragen van eenmansbedrijven, vof’jes en bv’tjes, waarvan de eigenaar wegens fiscale voordelen een zakelijk abonnement op zijn huisadres afsluit.

Bij de aanvraag van zo’n abonnement worden drie databronnen gemixt. Bedrijfsgegevens zijn afkomstig uit de Dun & Bradstreet Data Cloud, ’s werelds grootste bedrijvendatabase met real-time data over onder meer betaalgedrag, incasso-informatie, omzetcijfers en balansen. De consumentendata die we leveren, wordt onder andere verzameld via ons tradepartnerprogramma. Deze twee bronnen worden aangevuld met informatie die het telecom- of energiebedrijf zelf al heeft, bijvoorbeeld vanuit eerdere consumentenaansluitingen.

Een op maat gemaakt beslismodel geeft alle factoren vervolgens een bepaald gewicht mee, waar een kredietwaardigheidsscore uitkomt.

Volledig geautomatiseerde kredietbeslissingen

Nu komt het mooiste deel: dit gaat allemaal volledig geautomatiseerd. Vooraf zijn de regels voor het beslismodel gedefinieerd en ingeladen in het systeem. Omdat de databronnen zijn geïntegreerd in het CRM, wordt automatisch een kredietbeslissing genomen op basis van real-time data. Het enige dat een frontdesk- of callcentermedewerker hoeft te doen, is het KvK-nummer invoeren. Een stoplicht in het CRM geeft vervolgens de score aan.

De voordelen van automatiseren

De voordelen zijn zonneklaar. Dagelijks kan jouw organisatie talloze kredietbeslissingen nemen zonder dat je daar gekwalificeerde medewerkers voor nodig hebt. Het creditbeleid wordt proactief gehandhaafd en consistent uitgevoerd, ongeacht wie de case oppakt. En omdat een kredietwaardigheidscheck op elk moment kan worden gedaan, wordt ongoing risicobeheersing mogelijk. Tot slot, niet onbelangrijk, houdt de creditmanager tijd en middelen over om te focussen op de échte problemen.

De maatwerkoplossingen van Altares Dun & Bradstreet voor customized scoring en voorspellende fraude-indicatoren helpen onze klanten om klantacceptatiechecks te automatiseren en mogelijke fraude vroeg te
signaleren. Het resultaat? Beslissingen die passen bij je risk appetite. Enorme tijdbesparingen. En ook medewerkers zonder finance- of compliance-achtergrond kunnen voortaan kredietbeslissingen nemen.

Meer weten over de mogelijkheden om kredietbeslissingen te automatiseren op basis van meerdere databronnen? Bekijk dan onze oplossingen voor het automatiseren van het klantacceptatieproces.

Interesse gewekt?

Deel via social media

Interesse gewekt?

Vul je gegevens in of bel ons direct.
We nemen binnen één werkdag contact met je op.
Of bel ons direct
Nederland (afdeling verkoop) +31 (0)10 322 03 04 België +32 (0)2 765 00 21

Whitepaper

Credit Monitoring

Kansen voor jouw organisatie in beeld

Een kredietcheck bij klantacceptatie is waardevol, maar ook meteen verouderd. Het échte kredietrisico begint eigenlijk juist pas nadat je een klant hebt geaccepteerd. De oplossing: monitor de financiële gezondheid van je klanten real-time.

Pdf van 16 pagina’s, 0,4 MB
Credit Monitoring

Wil je meer lezen over creditmanagement en compliance?

Een bedrijf of D-U-N-S nummer opzoeken?

Een artikel of onderwerp opzoeken?

Suggesties

Schrijf je nu in!

Ja, ik wil elke maand op de hoogte worden gebracht van trends & ontwikkeling rondom Credit Risk, Compliance, Master Data, Supply Chain en Sales & Marketing.

Je keuze voor

quizz outcome