Waarom master data management de basis is van een sterke klantrelatie

Leestijd 5 minuten | Geschreven door Sharomy Autar | 30 juni, 2021

Een sterke klantrelatie is essentieel voor het veiligstellen van jouw omzet. Nieuwe klanten werven kost je immers 6x zoveel geld als het behouden van je bestaande klanten. In deze blog leggen we je uit hoe je een ijzersterke klantrelatie opbouwt. 

Waarom master data management de basis is van een sterke klantrelatie

Klantbinding bouw je door je klant echt te leren kennen

Een klant doorloopt verschillende fases in een salesproces voordat ze echt klant worden. In het hele proces is een ding echter hetzelfde: je klant wilt zien hoe jij waarde kan toevoegen, of hoe jij hun probleem kunt oplossen. Om te weten waar jij precies waarde kan toevoegen voor je klant, is het belangrijk dat jij je klantrelatie echt leert kennen. Het liefst wil je alles over ze weten, want hoe meer je over jouw prospects en klanten weet, hoe makkelijker het wordt om in te spelen op hun behoeften. 

Hoe master data management je helpt om echt waarde toe te voegen aan je klantrelatie 

Door een tekort aan overzichtelijke bedrijfsinformatie, kan het voor de hedendaagse sales professional lastig zijn om goed voorbereid de interactiemomenten met klanten in te gaan. Master data management kan jou helpen om jouw CRM zo in te richten dat je een eenduidig en compleet beeld krijgt van je zakelijke relaties. 

Vaak wordt data over zakelijke relaties in verschillende systemen of applicaties bewaard. Het probleem: deze systemen praten niet met elkaar, ze spreken allemaal een andere taal. Hierdoor staat informatie vaak anders vermeld in afzonderlijke systemen. Het is als sales professional een te tijdrovende klus om data te verzamelen uit allerlei verschillende applicaties. Je wilt eigenlijk dat klantdata door je hele organisatie beweegt, zodat iedereen naar dezelfde gegevens kijkt, ondanks dat ze in verschillende systemen werken. 

Door het D-U-N-S® nummer als sleutel toe te passen op bedrijfsrecords, koppel je data uit verschillende systemen of applicaties met elkaar. Door deze unieke codes toe te passen, spoor je makkelijk dubbele records op. Hierdoor staat alle informatie over één bedrijf op de juiste, centrale plek. Zo verkrijg je een overkoepelend beeld van al je klantrelaties.  Doordat je de juiste informatie voorhanden hebt, kan je het verschil maken bij de klant met een gepersonaliseerd aanbod. Dit werkt natuurlijk altijd beter dan de standaard pitch.

De sleutel tot succes: een 360-graden-klantbeeld

Het uitgangspunt voor het toevoegen van waarde aan een klantrelatie, is dus de klant begrijpen. Zo wil je alles weten over de industrie waarin ze actief zijn en hun specifieke situatie op dit moment. Daarnaast loont het ook om een blik te werpen op de toekomst van de organisatie. Wie weet staat er iets te gebeuren waar jij met jouw product of dienst mooi op in kunt spelen. Je wilt eigenlijk op elk gebied alles van je klant weten. Dit noemen we een 360-graden-klantbeeld.

Met een 360-graden-klantbeeld kan je de klantervaring persoonlijker en relevanter maken. Jouw klant kan zo rekenen op sparring partner die altijd op de hoogte is, meedenkt en snel schakelt. Door een combinatie van inzicht in de sector en beter informatie over prospects, kan je de oplossing op de meest relevante manier positioneren voor de prospect. En dus laat je zien hoe je écht waarde gaat toevoegen. Dit zorgt voor een hogere klanttevredenheid en een soepeler salesproces.  

Benieuwd naar wat je allemaal nodig hebt om een 360-graden beeld van je klanten te krijgen? Download nu onze gratis salesgids: “Zo bouw je een 360-graden klantbeeld”.

Deel via social media

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Sharomy Autar

Marketing Content Officer

Whitepaper

Credit Monitoring

Kansen voor jouw organisatie in beeld

Een kredietcheck bij klantacceptatie is waardevol, maar ook meteen verouderd. Het échte kredietrisico begint eigenlijk juist pas nadat je een klant hebt geaccepteerd. De oplossing: monitor de financiële gezondheid van je klanten real-time.

Pdf van 16 pagina’s, 0,4 MB
Credit Monitoring

Wil je meer lezen over creditmanagement en compliance?

2021 © - All rights reserved - Dun & Bradstreet B.V.
Legal      Privacy Policy

Je keuze voor

quizz outcome