Is het een MKB, ja of nee? Ontdek de MKB Indicator

De KvK gaat adresgegevens van ZZP’ers afschermen omwille van veiligheid en privacy

Leestijd 6 minuten | Geschreven door Jefry Wierenga | 11 mei 2022

Al eerder werd bekend dat adressen van onder andere journalisten en advocaten kunnen worden afgeschermd door de Kamer van Koophandel. Nu gaat deze regeling uitgebreid worden naar verenigingen, stichtingen en alle andere ZZP’ers. Als er een reële dreiging is, dan kan het bezoekadres van de ZZP’er in kwestie meteen afgeschermd worden. Dit lijkt echter pas het begin.

ZZP’ers moeten als zij zich inschrijven in de Kamer van Koophandel een huisadres en een bezoekadres doorgeven. Veel ondernemers werken vanuit huis of hebben geen kantoor en vullen hierom het huisadres ook in als bezoekadres. Een huisadres is sinds 1 januari 2022 privé, echter is een bezoekadres openbaar. Gebeurtenissen in het verleden (denk aan de bedreiging van Rob Jetten aan zijn huis door leden van de Farmers Defence Force) hebben aangetoond dat dit voor veiligheidsrisico’s kan zorgen. Hierdoor heeft de KvK besloten om het mogelijk te maken bezoekadressen af te laten schermen.

De KvK gaat adresgegevens van ZZP’ers afschermen omwille van veiligheid en privacy

In de praktijk

De KvK heeft de bal bij de ondernemers zelf gelegd. Met andere woorden: de Kamer van Koophandel schermt alleen bezoekadressen af als een ZZP’er hier zelf om vraagt Ook moet de ondernemer in kwestie kunnen aantonen dat het gaat om een veiligheidsrisico. Niet zomaar elke ZZP’er kan dus zijn/haar bezoekadres laten afschermen. De Kamer van Koophandel heeft wel aangegeven hier makkelijk mee om te gaan, vooral als het nieuwsfotografen en dergelijken betreft. Waar eerst nog een proces-verbaal nodig was om een dreiging te bewijzen, kunnen adressen nu ook worden afgeschermd als er een vermoeden van dreiging is.

Dit lijkt pas het begin te zijn van een grotere beweging. Stichting ZZP Nederland probeert al jaren bezoekadressen van ZZP’ers af te laten schermen. Frank Alfrink, voorzitter Stichting ZZP Nederland: “Laat het aan de ondernemer om zijn/haar gegevens uit het Handelsregister vrij te geven voor de zakenpartner. Deze oplossing is technisch niet nieuw, want dit bestaat al”. In eerste instantie negeerde het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat dit pleidooi. Maar door recente ontwikkelingen moest het ministerie wel in actie komen. Zo werden politici bedreigd op hun huisadressen omdat deze via het Handelsregister makkelijk vindbaar waren. De actie is dan ook in rap tempo doorgevoerd. Binnen anderhalf jaar na het eerste initiatief was de wet en uitvoering hiervan operationeel.

Nu is de eerste stap gezet, al lijkt dit in de toekomst te gaan bewegen naar het afschermen van alle adressen van ZZP’ers, dreiging of niet. Ook Autoriteit Persoonsgegevens en de Tweede Kamer zijn van mening dat alle adressen van ZZP’ers afgeschermd zouden moeten zijn, zo dus ook bezoekadressen. Er bestaat dus een zeer reële kans dat op korte termijn (binnen anderhalf jaar) adressen van ZZP’ers helemaal niet meer zichtbaar zijn in het Handelsregister.

Uitdaging

Veel organisaties gebruiken openbare bezoekadressen om hun dienstverlening aan te kunnen bieden. Denk hierbij aan kantoorartikelen, telecomoplossingen en internetproviders. Door de geografische locatie van een ondernemer te weten kun je specifieker targeten. Deze manier van aanbieden wordt in de toekomst bemoeilijkt door deze nieuwe regelgeving. Ook kunnen deze organisaties dus niet meer automatisch nieuwe adressen uit de database van de Kamer van Koophandel halen. De uitdaging doet zich dan voor: hoe kom ik als organisatie binnenkort aan deze informatie?

Oplossing

Nu doet het moment zich voor dat je als organisatie zogeheten opt-ins moet verzamelen en je database (verder) kunt opbouwen om zo later toch nog potentiële klanten te kunnen benaderen. Tot 1 juli 2022 heb je nog de mogelijkheid om een zogeheten snapshot van de ZZP en freelance database te krijgen die zeer volledig is. Het is echter kostbaar een tijdrovend om alle ZZP’ers in Nederland te benaderen. Deze database bestaat uit ruim 1,1 miljoen zelfstandig ondernemers.

Met gebruik van onze eigen Dun & Bradstreet data kunnen we voorspellen welke ondernemers het beste bij een organisatie passen waardoor je gerichter kunt prospecten voor deze opt-ins om in je eigen database op te nemen. Wil je financieel risico met deze ZZP’ers minimaliseren? Ook hiervoor kun je bij ons terecht. We filteren welke ondernemers financieel interessant voor je zijn en welke financieel niet zo gezond zijn. Kortom, prospecten op basis van volledige data en inzichten scheelt veel tijd en geld.

Op 1 juli 2022 gaat naar alle waarschijnlijkheid de nieuwe wet in en is het afwachten hoe de database er hierna uitziet. Voor meer informatie omtrent deze regelgeving en wat dit betekent voor jouw organisatie kun je contact opnemen met Jefry Wierenga.

Deel via social media

Jefry Wierenga

Business Consultant

Whitepaper

Credit Monitoring

Kansen voor jouw organisatie in beeld

Een kredietcheck bij klantacceptatie is waardevol, maar ook meteen verouderd. Het échte kredietrisico begint eigenlijk juist pas nadat je een klant hebt geaccepteerd. De oplossing: monitor de financiële gezondheid van je klanten real-time.

Pdf van 16 pagina’s, 0,4 MB
Credit Monitoring

Wil je meer lezen over creditmanagement en compliance?

Schrijf je nu in!

Ja, ik wil elke maand op de hoogte worden gebracht van trends & ontwikkeling rondom Credit Risk, Compliance, Master Data, Supply Chain en Sales & Marketing.

Je keuze voor

quizz outcome