Flinke stijging aantal faillissementen in mei

Leestijd 5 minuten | Geschreven door Anne de Geus | 10 juni, 2011

Press releases

Voor het eerst sinds maanden stijgt het aantal bedrijven dat over de kop ging weer ten opzichte van een jaar eerder.

De maand mei breekt met de dalende trend van het aantal faillissementen die we in de eerste vier maanden van het jaar zagen. De stijging van maar liefst +37% ten opzicht van vorig jaar brengt het aantal bedrijven dat over de kop ging op 627. Dit is het hoogste aantal sinds juni 2010. Dit blijkt uit onderzoek naar faillissementen in het Nederlandse bedrijfsleven door Dun & Bradstreet.

De stijging in mei is des te opvallender omdat in de afgelopen jaren deze maand juist een relatief laag aantal faillissementen kende. Zowel in mei 2010 als in mei 2009 gingen minder bedrijven bankroet.

Sectoren

In alle sectoren steeg het aantal faillissementen ten opzichte van mei 2010. De sterkste stijging vond plaats in de transport (+63%) en de handel & reparatie (+49%). In de sectoren Horeca (+14%) en Bouw (+19%) bleef de stijging relatief beperkt.

Regio’s

Slechts één provincie kende een daling van het aantal faillissementen ten opzichte van vorig jaar, namelijk Groningen (-12%). In Limburg was de stijging met +3% slechts minimaal. In alle andere regio’s gingen meer bedrijven over de kop dan in mei 2010. Uitschieters waren Friesland met + 89% en Utrecht met +78%. Ook Noord-Brabant en Drenthe hadden het zwaar met stijgingen van boven de 50%. De provincie Drenthe had relatief gezien (afgezet tegen het totaal aantal bedrijven in de regio) de meeste faillissementen in mei. Hieronder een overzicht met de ontwikkeling per provincie.

Groningen -12%
Limburg + 3%
Overijssel +18%
Flevoland +22%
Noord-Holland +29%
Zeeland +40%
Zuid-Holland +42%
Gelderland +46%
Noord-Brabant +56%
Drenthe +58%
Utrecht +78%
Friesland +89%

Share on social media

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Anne de Geus

Marketing Campaign Officer

White paper

Credit Monitoring

Opportunities for your organization in focus

A credit check at customer acceptance is valuable, but also immediately outdated. The real credit risk actually begins after you have accepted a customer. accepted. The solution: monitor the financial health of your customers in real time.

Pdf of 16 pages, 0.4 MB
Credit Monitoring

Would you like to read more about credit and compliance?

2021 © - All rights reserved - Dun & Bradstreet B.V.
Legal      Privacy Policy

Je keuze voor

quizz outcome