3 onverwachte voordelen van KYC automatiseren

Henrica Westhoeve
3 mei 2023 - Leestijd 3 minuten

Een handmatig KYC proces is tijdrovend. Dat ervaren veel bedrijven elke dag. Automatiseren van dit belangrijke proces staat daarom geregeld hoog op de agenda. De doelen zijn tijdswinst, verbeterde output en het terugdringen van risicofactoren. Maar wist je dat er naast deze voordelen nog meer onverwachte voordelen zijn als je je KYC proces automatiseert? Deze voordelen lees je hier.

Voordelen KYC automatiseren Altares

1. Een grondiger proces

Dat automatiseren tijd bespaart is geen nieuws. Maar wist je dat je naast het verkorten van je doorlooptijd, ook de kwaliteit van je KYC proces sterk verbetert? Dat komt doordat je, dankzij de tijdswinst, nu vaker analyses en checks kan doen. Je collega’s kunnen zich daarnaast ook bezighouden met het onderzoeken van de daadwerkelijke risicogevallen. Door dit alles wordt jouw KYC proces dus vele malen grondiger. 

2. Meer doen dan alleen de wettelijke vereisten

Dankzij een geautomatiseerd proces kan je verder gaan kijken dan “standaard” compliance. Steeds meer bedrijven hanteren vanuit hun corporate social responsibility deze beyond compliance-aanpak, waarbij ze meer doen dan alleen de wettelijke vereisten. Zo beweeg je naar een op maat gemaakt proces voor je risk appetite.

Meer weten over je beyond compliance? Lees ook: Beyond compliance: zes zonneklare voordelen

3. Een zuiver compas is aantrekkelijk op de arbeidsmarkt

Tot slot kan het automatiseren van je KYC proces een positief effect hebben op je employer branding. Omdat je dit proces verbetert, kan je met zekerheid zeggen dat jij duurzaam en veilig zaken doet. Die zekerheid maakt je een aantrekkelijke partij op de arbeidsmarkt. Werkzoekenden hebben namelijk meer aandacht voor hoe een bedrijf zich gedraagt op het gebied van ESG (Environmental, Social, Governance), organisatiestructuur en samenwerkingen. En aangezien er tegenwoordig veel greenwashing bestaat, is het dus een extra pluspunt als jij kan aantonen dat je écht duurzaam en veilig zaken doet. Zeker de jongere generaties, zoals de Millennials en Gen Z, vinden dit belangrijk.

Aan de slag met automatiseren?

Ben je overtuigd dat automatiseren je nog meer kan opleveren dan je al dacht? En wil je graag weten waar je moet beginnen met automatiseren? Daarvoor schreven wij een whitepaper: In 6 stappen KYC automatiseren en optimaliseren. Het geeft je alle handvatten die je nodig hebt om je automatisering te starten en om daarna nog verder te optimaliseren.

Interesse gewekt?

Deel via social media

Interesse gewekt?

Vul je gegevens in of bel ons direct.
We nemen binnen één werkdag contact met je op.
Of bel ons direct
Nederland (afdeling verkoop) +31 (0)10 322 03 04 België +32 (0)2 765 00 21

Whitepaper

UBO monitoring

Uitdagingen en praktische overwegingen

Inzicht verwerven in UBO’s is een fundamentele eis van de anti-witwasrichtlijn van de EU. In deze whitepaper verkennen we manieren om problemen rond het verifiëren en monitoren van UBO’s uit de weg te ruimen.

Pdf van 28 pagina’s, 0,3 MB
visual

Wil je meer lezen over creditmanagement en compliance?

Een bedrijf of D-U-N-S nummer opzoeken?

Een artikel of onderwerp opzoeken?

Suggesties

Schrijf je nu in!

Ja, ik wil elke maand op de hoogte worden gebracht van trends & ontwikkeling rondom Credit Risk, Compliance, Master Data, Supply Chain en Sales & Marketing.

Je keuze voor

quizz outcome