Veranderende bedrijven en bestuurders, wijzigende wetten en sanctielijsten, gewiekste (witteboorden)criminelen, pressie om omzetgroei te stimuleren: je compliance-team kraakt onder de uitdagingen. De oplossing? Je compliance-proces van a tot z โ of op zijn minst op belangrijke en tijdrovende onderdelen โ outsourcen. Dat heeft vier overduidelijke voordelen. Zo weet je bijvoorbeeld zeker dat het goed zit qua specialistische kennis en kun je je interne middelen beter alloceren.
Je moet klanten, leveranciers en derde partijen grondig controleren. Verzaak je hierin, dan riskeer je risicoโs als een megaboete en reputatieschade. Tegelijkertijd wil je niet dat tijdrovende compliance-processen ten koste gaan van omzetgroei en klanttevredenheid.
Maar er zijn meer uitdagingen. Zo veranderen je zakelijke relaties om de haverklap. In de VS starten ieder uur bijvoorbeeld 159 bedrijven, terwijl 182 ondernemingen van eigenaar wisselen. Dus heb je de meest actuele data nodig om te weten of jouw zakelijke relaties op bijvoorbeeld sanctie- of Politically Exposed Persons (PEP)-lijsten staan.
Daarnaast krijg je bijna dagelijks met nieuwe wetten en regels te maken, worden criminelen en terroristen steeds slimmer in het verbergen van hun duistere praktijken รฉn wordt er verwacht dat je alles goed archiveert en rapporteert.
Een goed geolied compliance-team
Dan zijn er nog uitdagingen van meer organisatorische aard. Een compliance-team samenstellen dat รฉcht fit for the job is? Dat is bepaald geen sinecure. Het team moet niet alleen uit compliance officers, maar ook uit bijvoorbeeld data-analisten en analytics-experts bestaan. En heb je al een goed team? Dan kamp je alsnog met de kwestie dat compliance geen helder gedefinieerd probleem is waarvoor je een off-the-shelf oplossing kunt kopen.
Met dit in het achterhoofd moet een goed geolied compliance-team:
- Bestaan uit slimme, nieuwsgierige en creatieve mensen.
- Toegang hebben tot interne data (over je klanten) รฉn externe data (over bijvoorbeeld concernstructuren, uiteindelijk belanghebbenden, PEP-lijsten, sanctielijsten, etc.).
- Beschikken over geavanceerde data-analysetools om patronen van goed gedrag (met een laag risico) en slecht gedrag (met een hoog risico) op te sporen.
- Softwaretools gebruiken die de geรฏdentificeerde patronen real-time screenen, zodat proactief waarschuwingen kunnen worden verstuurd aan compliance-analisten wanneer risicovolle gevallen worden gedetecteerd.
- De striktheid van data-analyse combineren met de creativiteit van het verkennen van verborgen patronen. Deze combinatie is namelijk de enige sleutel tot succes.
Al deze uitdagingen het hoofd bieden? Dat is geen makkelijke opgave. Gelukkig is er wel een makkelijke oplossing voorhanden: compliance outsourcen.
Zelf uitvoeren versus outsourcen
Het is mogelijk om het hele compliance-proces end-to-end zelf uit te voeren, mits je beschikt over de juiste mensen, externe data en technologie. Financiรซle instellingen zijn in de regel de enige organisaties die deze drie componenten zelf in huis hebben. En die compliance dus met een gerust hart voor eigen rekening kunnen nemen.
Met name voor grote corporates is het interessant om hun compliance-proces te outsourcen aan een derde partij die gegarandeerd beschikt over de genoemde elementen. Dat heeft de volgende vier grote voordelen.
1. Je compliance wordt uitgevoerd met voldoende specialistische kennis
Regelgeving op het gebied van bijvoorbeeld witwassen, corruptie en dwangarbeid verandert om de haverklap. In je thuisland is dit alles als compliance-team misschien nog wel bij te benen. Maar stel dat je in twintig landen actief bent. Hoe zorg je dan dat je overal de juiste mensen hebt zitten die alle relevante documenten kunnen uitlezen?
2. Je kunt je resources beter alloceren
Het verzamelen en analyseren van compliance-data is niet je corebusiness. Dat kost onnodig veel interne middelen, die je liever aanwendt voor je kerntaak.
3. De brug wordt geslagen tussen mensen, data en technologie
Gekwalificeerde compliance officers, data-analisten en analytics-experts. Geverifieerde en actuele externe data. Plus geavanceerde technologie voor bijvoorbeeld patroonherkenning en gegevensanalyse. En dat moet ook nog eens alle drie naadloos in elkaar grijpen. Bijzonder moeilijk zelf te realiseren, maar dรฉ reden waarom externe compliance-teams bestaan.
4. Sneller onboarden
Onboarden neemt vaak onnodig veel tijd in beslag. Uit onderzoek van Dun & Bradstreet in het Verenigd Koninkrijk blijkt bijvoorbeeld dat meer dan de helft van de banken drie tot zes dagen nodig heeft om een nieuwe zakelijke klant te onboarden. Externe compliance-teams kunnen dit in de regel een stuk sneller. En dat betekent eerder omzet genereren รฉn je klanttevredenheid verhogen.
Compliance outsourcen van a tot z bij Altares โ Dun & Bradstreet
Ons managed service team bestaat uit gespecialiseerde en ervaren compliance-professionals. Zij maken gebruik van โs werelds grootste zakelijke database met geverifieerde en actuele informatie over onder andere bedrijfsgegevens, UBOโs, sanctie- en PEP-lijsten, concernstructuren, uiteindelijk belanghebbenden, nieuwsberichten en vonnissen). Het technologische fundament is onze geavanceerde due diligence-software indueD.