GRATIS ESG Ranking Analyse - Zie in één oogopslag de impact van ESG-inzichten

Zakelijke betaaltermijn België verkort naar maximaal 60 dagen

Leestijd 4 minuten | Geschreven door Henrica Westhoeve | 11 april 2022

Sinds 1 februari 2022 is er in de Belgische wetgeving verandering gekomen in de betaaltermijnen tussen bedrijven. Betaaltermijnen langer dan 60 dagen zijn sinds 1 februari bij wet nietig verklaard. De nieuwe standaard betaaltermijn is 30 dagen met een maximum van 60 dagen indien contractueel overeengekomen.

Eerder was het nog mogelijk om de betaaltermijn te rekken door een verificatietermijn af te spreken of door de factuurdatum in het contract op te nemen. Hierdoor kon de betaaltermijn makkelijk oplopen tot meer dan 90 dagen. Daar is nu een stokje voor gestoken. De betaaltermijn gaat direct in na het versturen van de factuur. Deze factuur moet direct of maximaal één dag na levering van het product of de dienst gestuurd worden. De achterdeurtjes door middel van verificatietermijnen en contractueel opgenomen factuurdata zijn hiermee verleden tijd.

Deze wetswijziging is een verandering op de zogeheten Wet Betalingsachterstand. Deze wijziging heeft betrekkingen op zowel overheidsinstanties, als grote bedrijven en kmo’s (middel- en kleinbedrijf). Eerder werd een soortgelijke wet al ingevoegd in de landbouwsector ter bescherming van agrarische ondernemingen. Advocaat Vivy Kamsteeg, van Bierens Advocaten, zegt “Grote bedrijven hanteerden vaak lange betaaltermijnen. Vooral kleine bedrijven waren hier de dupe van. Door deze wetsverandering worden de kleine ondernemingen beschermd”. Door de betaaltermijn te verkorten hoopt de Belgische overheid dit aantal faillissementen terug te kunnen dingen. Het blijft mogelijk om een betaaltermijn korter dan 30 dagen af te spreken. Is er een betaaltermijn langer dan 60 dagen afgesproken? Dan is deze bij wet nietig en is het bedrag binnen 30 dagen op te eisen.

Paydex

Nu is het moment om te kijken naar de Paydex ® score van klanten. Betalen zij na deze wijziging nog steeds op tijd, of merk je juist een daling in de score? Een daling kan er op wijzen dat een bedrijf nog niet intern ingesteld is op de gewijzigde betaaltermijn. Laat- en wanbetalers wil je natuurlijk voorkomen, in onze whitepaper lees je meer hierover en geven we tips.

Deel via social media

Henrica Westhoeve

Marketing Content Officer

Whitepaper

Credit Monitoring

Kansen voor jouw organisatie in beeld

Een kredietcheck bij klantacceptatie is waardevol, maar ook meteen verouderd. Het échte kredietrisico begint eigenlijk juist pas nadat je een klant hebt geaccepteerd. De oplossing: monitor de financiële gezondheid van je klanten real-time.

Pdf van 16 pagina’s, 0,4 MB
Credit Monitoring

Wil je meer lezen over creditmanagement en compliance?

Schrijf je nu in!

Ja, ik wil elke maand op de hoogte worden gebracht van trends & ontwikkeling rondom Credit Risk, Compliance, Master Data, Supply Chain en Sales & Marketing.

Je keuze voor

quizz outcome