Data inzetten voor razendsnelle marketingcampagnes

Leestijd 4 minuten | Geschreven door Anne de Geus | 25 mei, 2020

Binnen één tool het universum aan bedrijfsgegevens voor handen hebben. Alle informatie om zeer gerichte sales & marketing campagnes op te tuigen, klinkt fantastisch toch? Zolang de markt en dus het landschap van klanten en prospects in een dusdanig rap tempo verandert, kun je niet meer blindvaren op langlopende grote campagnes. Je wilt het liefst morgen nog om tafel met een bedrijf waar je van toegevoegde waarde kan zijn. Door data in te zetten verken je specifieke doelgroepen die exact aansluiten bij jouw propositie.

Data inzetten voor razendsnelle marketingcampagnes

Breng je marktpotentie in kaart

Een vaak gehoord struikelpunt van marketing- en salesmanagers is dat ze onvoldoende weten wat hun werkelijke marktpotentie is. De beste en grootste klanten worden als ijkpunt genomen, persona’s en focus-industrieën worden geïdentificeerd en rayons worden verdeeld, maar wanneer weet je of je je volledige potentieel benut?

Bij de zoektocht naar onaangeraakte kansen, ook wel green fields genoemd, worden uiteenlopende bronnen geraadpleegd. Heb je zelf weleens uren aan een stuk gegoogled op zoek naar prospects? Of tijd gestoken in een nieuwsbrief die naar de gehele klantendatabase gaat: in de hoop dat een deel van de ontvangers zich kan vinden in één of meerdere items? Het is als het ware met hagel schieten.

Je zou meer klanten willen, zoals je beste klanten. Als je dit als startpunt neemt, is het gevaar dat je dan al snel beland in het zoeken naar overeenkomsten. Terwijl als je opzoek gaat naar unieke karakteristieken, je zoveel meer leert over je eigen marktpotentieel en tegelijkertijd ook nieuwe verkoopkansen spot.

Het liefst steek je kostbare tijd in een rendabele prospect, want hoe langer de conversie cycle des te langer duurt het voordat deze klant omzet genereerd.

  • Meer klanten zoals je beste klanten
  • Nieuwe sales kansen spotten

Vandaag nog aan de slag met leadlijsten

Wat je werkelijk zou willen is een dynamisch overzicht van unieke elementen wat bedrijven van elkaar onderscheidt. Een breed scala aan karakteristieken die onderling met elkaar te combineren zijn. Door webscraping-technieken te combineren met de Dun & Bradstreet’s Data Cloud met B2B data over meer dan 3 miljoen bedrijven in Nederland, zijn de mogelijkheden voor segmenteren eindeloos en altijd real-time.

Hoe zou de wereld er uitzien als je vandaag nog een zodanig specifieke leadlijst samenstelt, waarmee je jouw salesteam met een missie op pas kan sturen. Een product zoals D&B Smart zou je hierbij kunnen helpen. Met de drag en drop functionaliteit kun je steeds weer je segment verrijken en aanpassen. Creëer een zodanig specifieke segmentatielijst waarmee jouw salesteam met een missie op pad gaat die onverslaanbaar is.

Praktijkvoorbeeld: Een eventcateraar heeft onlangs met succes een verschuiving van bedrijfsactiviteiten weten te realiseren door de inzichten verkregen uit SMART. De organisatie is zich gaan richten op duurzame bedrijfscatering. Ze waren in staat alle bedrijven in kaart te brengen die voldeden aan hét ideale klantprofiel voor deze nieuwe diensten. De volgende selectiecriteria zijn hier o.a. ingezet; regio, maximale straal van productielocatie, focus op duurzaamheid, het aantal werknemers, gevestigd op een bedrijventerrein en goede financiële gezondheid. Aangevuld met tal van andere elementen hebben ze hiermee drie specifieke campagnes weten op te tuigen en overall hun cost-per-lead met 37% verlaagd.

Met de demoversie van SMART kun je vandaag nog aan de slag gaan met het maken van leadlijsten. Hiermee ga je gegarandeerd punten scoren binnen je team en bedrijf. Want wat is er nou leuker dan bij nieuwe klanten komen vertellen hoe je ze kunt helpen? En nog leuker, dat ze over een paar weken of maanden een handtekening zetten. #kaching

  • Maak je sales reps blij met een overzicht van hot leads
  • Cost-per-lead verlagen en conversieratio verhogen

Identificatie op basis van coördinaten

Wanneer je gebruik maakt van SMART is het universum aan bedrijfsgegevens tot je beschikking. Creëer tientallen of honderden leadlijsten voor hyper gepersonaliseerde campagnes, omdat je focust op een heel gerichte doelgroep en hier de boodschap steeds op aanpast. De kans dat jouw boodschap op de juiste plek belandt, is dan vele malen groter dan veel traditionele manieren.

Terugkomend op het universum, kan een overload aan data je juist ook nieuwe kopzorgen geven. We kunnen je alvast vertellen dat de hélft van alle ondernemingen in Nederland door de selectie ‘laag risico’ en ‘handelsindicator positief’ al worden weggestreept. Dat schoont lekker op!

Een voorbeeld van een recente startup toepassing is een bezorgdienst van regionaal agrarische producten, enkel per bakfiets. Deelnemende bedrijven moesten voldoen aan een bepaald omzetniveau, keurmerken en financiële gezondheid. Allemaal data wat beschikbaar is in SMART. Door de coördinaten van alle ondernemingen te combineren met SBI-codes, zijn de juiste bedrijven per segment geïdentificeerd. Met de toepassing van GPS-coördinaten hebben wij meerdere bedrijven kunnen helpen bij het in kaart brengen van o.a. zendmasten en laadpalen. De mogelijkheden zijn eindeloos.

  • GPS-coördinaten inzetten bij het bouwen van je segment
  • Handelsindicator en laag risico als startpunt

Digitalisatie, innovatie, maar zeker ook de constante veranderingen in jouw markt vragen om een razendsnelle marketingaanpak. Verspil geen onnodige tijd meer aan het maken van leadlijsten en verzeker jezelf van een succesvolle toekomst met meer rendabele prospects in de pipeline en een ijzersterke propositie. Door data in te zetten bij het maken van sales- en marketingplannen behaal je een voorsprong en snellere groei. Start vandaag nog kosteloos met een demoversie van SMART.

Deel via social media

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Anne de Geus

Marketing Campaign Officer

Whitepaper

Credit Monitoring

Kansen voor jouw organisatie in beeld

Een kredietcheck bij klantacceptatie is waardevol, maar ook meteen verouderd. Het échte kredietrisico begint eigenlijk juist pas nadat je een klant hebt geaccepteerd. De oplossing: monitor de financiële gezondheid van je klanten real-time.

Pdf van 16 pagina’s, 0,4 MB
Credit Monitoring

Wil je meer lezen over creditmanagement en compliance?

2021 © - All rights reserved - Dun & Bradstreet B.V.
Legal      Privacy Policy

Je keuze voor

quizz outcome