Alpro: Compleet inzicht binnen ons duurzame klantportfolio

Interview met Elke Segers – Commercial Accounting & Controlling Manager bij Alpro

Alpro is de Europese pionier en marktleider in de ontwikkeling van voedingsproducten en dranken op basis van soja en andere plantaardige ingrediënten. Al meer dan 30 jaar ijvert Alpro voor een gezonde, duurzame manier om producten te maken die niet alleen lekker zijn, maar ook de unieke voedingswaarde van de sojaboon behouden. Met portfolio Manager heeft Altares Dun & Bradstreet Alpro kunnen helpen om een duurzame bedrijfsstrategie te kunnen inrichten van ad-hoc naar een continue basis.

Alpro: Compleet inzicht binnen ons duurzame klantportfolio

Interview met Elke Segers – Commercial Accounting & Controlling Manager bij Alpro

Alpro is de Europese pionier en marktleider in de ontwikkeling van voedingsproducten en dranken op basis van soja en andere plantaardige ingrediënten. Al meer dan 30 jaar ijvert Alpro voor een gezonde, duurzame manier om producten te maken die niet alleen lekker zijn, maar ook de unieke voedingswaarde van de sojaboon behouden. Met portfolio Manager heeft Altares Dun & Bradstreet Alpro kunnen helpen om een duurzame bedrijfsstrategie te kunnen inrichten van ad-hoc naar een continue basis.

1. De uitdaging

Duurzaam credit management

“Bij Alpro streven we naar een duurzame relatie met onze klanten; zij vormen een van de pijlers van onze bedrijfsstrategie”, aldus Elke Segers. Voor het credit control team is het uiteraard in de eerste plaats belangrijk om inzicht te hebben in de financiële gezondheid van onze klanten. Vroeger baseerden we ons daarvoor op rapporten die we ad hoc bij Altares Dun & Bradstreet opvroegen. Daaruit haalden we wel waardevolle informatie, maar niet op een continue basis. We waren op zoek naar een manier om de situatie dagelijks te kunnen opvolgen, en dit op een gestructureerde en efficiënte manier. We beslisten daarom om gebruik te maken van de Portfolio Manager.”

Kennis van de klant en inzicht in zijn situatie ondersteunen ons bedrijf om een duurzame klantrelatie te onderhouden.”

2. De oplossing

Portfolio Manager

Dit online analyseprogramma voegt de openstaande posten van klanten samen met de informatie uit de D&B-databank, en analyseert deze. Het resultaat is een helder overzicht van de stand van zaken van de klantenportfolio. Dankzij de Portfolio Manager krijgen ondernemingen inzicht in de risicoverdeling binnen hun portefeuille en zien ze in één oogopslag welke de meest risicovolle klanten zijn. De tool legt ook de totale risico’s binnen de bedrijfsstructuur bloot, en schat het commercieel risico in voor de volgende 12 maanden: handig bij managementrapportering.

De juiste activiteiten

Elke Segers: “Bij Alpro wordt de Portfolio Manager een aantal keer per jaar gebruikt bij onze rapportering. Maar de grote toegevoegde waarde ligt voor ons in het dagelijks gebruik van de tool. Hij laat ons toe om onze klanten op een efficiënte manier op te volgen en daar meteen actie aan te koppelen. Naar welke klanten moeten er sneller aanmaningen verstuurd worden, moeten er leveringen geblokkeerd worden, waar kunnen we de betalingstermijnen beter niet verlengen…? Dat zijn de concrete vragen waar het credit control team een antwoord op krijgt dankzij het gebruik van de Portfolio Manager. Het programma doet zelfs aanbevelingen wat betreft kredietlimieten. Daarnaast monitort Portfolio Manager veranderingen bij de klanten en stuurt ons een verwittiging, zodat er direct kan gereageerd worden. Waar nodig kunnen vervolgens maatregelen getroffen worden om schade te voorkomen”, aldus nog Elke Segers.

Wij waren op zoek naar een efficiënt werkinstrument ter ondersteuning van de dagelijkse werking van het credit control team, en dat is precies wat de Portfolio Manager ons biedt.”

3. Het resultaat

Maatwerk 2.0

“Dankzij de overzichtelijke structuur van het dashboard hebben we permanent een compleet overzicht van exact die parameters die we nodig hebben. Altares Dun & Bradstreet paste de structuur trouwens aan in functie van de structuur van onze eigen databank (per interne verkoopsorganisatie, per type klant en per land), wat het extra handig maakt.

De alerts die we ontvangen bij veranderingen in de situatie van een bepaalde klant, betekenen extra tijdswinst en de garantie dat we belangrijke informatie niet over het hoofd zien. Bij uitschieters beschikken we natuurlijk graag over extra informatie om de zaken diepgaander te kunnen analyseren. In dat geval vragen we bij Altares Dun & Bradstreet eenmalig een volledig bedrijfsinformatierapport op. Dat blijven we trouwens ook doen voor al onze nieuwe klanten”, besluit Elke Segers.

Trainingen en gebruik

“Wij hebben het volste vertrouwen in onze jarenlange samenwerking met Altares Dun & Bradstreet, en ook deze keer hebben ze bewezen dat dit vertrouwen verdiend is. Bij het opzetten van de Portfolio Manager heeft Altares Dun & Bradstreet ons de nodige ondersteuning geboden om onze klantendatabank te koppelen aan de D&B-databank, want daar is toch wel wat werk in gekropen. Als extra dienst werden ons een reeks trainingen aangeboden, zowel open trainingen als opleidingen die bij ons in huis werden georganiseerd. Dat was een welgekomen service. Want ook al is de Portfolio Manager een gebruiksvriendelijke tool, toch hebben die opleidingen ons geholpen om de mogelijkheden van het product beter te leren kennen zodat we er alles kunnen uithalen.”

Wij hebben het volste vertrouwen in onze jarenlange samenwerking met Altares Dun & Bradstreet, en ook deze keer hebben ze bewezen dat dit vertrouwen verdiend is.”

Uitdagingen

Waarmee kunnen wij helpen?

Wil je ook zoiets?

Spreekt de case van Alpro je aan? Wil je advies over hoe je onze data in kunt zetten voor de doelstellingen van je bedrijf? Of heb je een vraag? Vul dan rechts het formulier in. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.