Boels checkt kredieten met de actuele data van Altares
Beschik je als ondernemer wƩl over de klus, maar niet over de juiste machines om die uit te voeren? Dan is de kans groot dat je bij Boels aanklopt om de juiste machine te huren. Of het nu om een zaagmachine van een paar honderd euro, of om een graafmachine van een paar ton gaat: Boels voert kredietchecks uit bij al haar nieuwe en bestaande klanten. Daar heeft het bedrijf data van Altares Dun & Bradstreet voor nodig.
Boels Rental
2.500
Producten
6.900
Medewerkers
800.000+
Verhuuritems
āWe kunnen voortaan proactief handelen als het gaat om kredietrisico. Met behulp van de informatie van Altares Dun & Bradstreet kunnen we in elke situatie de juiste beslissing nemen.ā
Bjƶrn Curvers - Credit Risk Manager
1. De uitdaging
Kredietchecks als mensenwerk
Boels is een Nederlands verhuurbedrijf dat inmiddels uitgebreid heeft naar zeventien andere landen. Het bedrijf kocht daar de afgelopen jaren verschillende bedrijven voor op. Dagelijks huren duizenden mensen en organisaties spullen bij Boels. Tot voor kort waren kredietchecks, dus controles om te zien of huurders kredietwaardig zijn, mensenwerk. āNiet te doenā, dacht men bij Boels. Een groot deel van de checks moest daarom geautomatiseerd worden.
2 De oplossing
Automatische integratie in het ERP-systeem
Frank Donkers is Business Proces Owner bij Boels. Hij houdt zich onder andere bezig met automatisering en overzag ongeveer anderhalf jaar geleden de integratie van SOA People software in het ERP-systeem SAP. āAltares Dun & Bradstreet levert de data om kredietscorekaarten in ons ERP-systeem te laden, wat ons in staat stelt om goede besluiten te nemen. Krijgt een nieuwe of bestaande klant een limiet bij ons, ja of nee? En van hoe hoog? De datacloud zorgt dat de data die wij nodig hebben uniform is. Iedereen ziet overal dezelfde data.ā
75%
24/7
18
Met de automatische koppeling met de Dun & Bradstreet datacloud binnen Boelsā ERP-systeem kwam een flinke uitbreiding van de portfolio die Boels afneemt. Het stelt ze namelijk in staat internationale data binnen Ć©Ć©n interface te gebruiken, en dat komt goed uit nu het bedrijf flink groeit buiten de landsgrenzen. Voorheen nam Boels data af bij verschillende partners en concurrenten van Altares Dun & Bradstreet. De real-time, accurate data heeft zich bewezen en daarom is het vertrouwen gegeven om binnen veel, maar niet alle, landen allĆ©Ć©n met Altares Dun & Bradstreet zaken te doen.
Volgens Bjƶrn Curvers is zijn afdeling nu veel minder tijd kwijt met routinematig werk. Curvers is Credit Risk Manager bij Boels. āBij mensenwerk is het ook vaak zo dat 80 procent van de aanvragen een gemakkelijke ājaā of āneeā is. Die aanvragen wilden wij automatiseren, en dat is grotendeels gelukt. Hierdoor kunnen onze mensen kwalitatief werk doen. Daar hebben ze mĆ©Ć©r tijd voor, zodat de kwaliteit van hun werk ook nog eens toeneemt. Door de hoge betrouwbaarheid en een optimaal proces hebben we nu nog maar 25% uitzonderingen waar kwalitatief naar gekeken moet worden.ā
Paydex
āWe hebben door de Paydex inzicht in betaalervaringen over bedrijven. Heeft een ZZPāer bijvoorbeeld een slechte betaalhistorie, dan komt hij mogelijk niet door de keuring heen, of krijgt hij andere (strengere) contractvoorwaarden. Deze score is dynamische, omdat het elke moment wordt bijgesteld. We krijgen hiermee een goed beeld van de huidige financiele gezondheid van een klantā, aldus Frank Donkers.
3. Het resultaat
Efficiƫntie en tijdwinst
Onderaan de streep levert de data van Altares Dun & Bradstreet Boels enorm veel tijdwinst en efficiĆ«ntie op. āWe worden via het rapport sneller gewezen op mogelijke betalingsproblemenā, zegt Frank Donkers. āWe kunnen dan de aanvragen vanuit zoān klant beter regulereren, hun limiet bijstellen, of om een aanbetaling vragen.ā
āHet geeft ons controleā, aldus Bjƶrn Curvers. āAls er honderd klanten zijn, kunnen wij de data van Altares Dun & Bradstreet gebruiken om te beslissen op welke drie we in moeten zoomen.ā Interne data en Artificial Intelligence die een derde partij ontwierp maken die som compleet. We hebben op basis van onze eigen risk appetite een scorecard ingericht waarbij een risicoscore ons verteld wat we moeten besluiten, in veel gevallen geautomatiseerd. āWe kunnen voortaan proactief reageren, in plaats van achteraf te zeggen: hier ging iets niet goed. Met deze samenwerking deden we echt een stap vooruit. We zien nu wat eraan komt en grijpen op tijd in.ā
Wat andere klanten zeggen
“Data vormt de ruggengraat van onze business. In essentie kunnen wij niet functioneren zonder betrouwbare en actuele data.ā
“Voordat we met een bedrijf in zee gaan, voeren we altijd een grondige analyse uit en vragen we verschillende bewijsstukken op voor identificatie en verificatieā
Ā āWe vonden vooral de zuiverheid van de data heel erg belangrijk, daar lag de prioriteit.”
‘Als bedrijf met een globale scope is het voor ons belangrijk dat we op basis van wereldwijde, betrouwbare data een stabiele oplossing voorhanden hebben’
‘Elke nieuwe klant willen we checken. Het slaapt voor iedereen veel lekkerder als je weet dat bedrijven waar je nog geld van tegoed hebt, dat ook echt kunnen betalen.’
āOm er zeker van te zijn dat wij overal goede, betrouwbare dealers betrekken, hebben we de expertise van Altares Dun & Bradstreet nodig.ā
‘We kunnen voortaan proactief handelen als het gaat om kredietrisico.’
āWe hadden een andere bedrijfsinformatieleverancier, maar bij het testen bleek dat we met hun gegevens maar 45 procent van onze klanten dekten.’
‘Zaken doen op basis van actuele, complete en correcte data.’
‘Alleen door te automatiseren kunnen wij flinke meters maken.’
‘Verbeterd klantinzicht en optimale dienstverlening’
‘Voor Barco is het belangrijk om je strategie en je beslissingen te ondersteunen met marktdata.’