Capgemini vindt balans tussen groeien van de business en beperken van de risico’s

Capgemini doet er alles aan om financiële risico’s tot een minimum te beperken. Nieuwe klanten en prospects worden in een vroeg stadium tegen het licht gehouden. Hoe gezond zijn deze organisaties?

Capgemini

270.000

Medewerkers

50

Landen actief

16

Miljard omzet

Als we zaken gaan doen met een bedrijf, willen we heel precies weten hoe het ervoor staat. Dan is het noodzakelijk dat je objectief kunt vaststellen hoe een organisatie zich opstelt in het betalingsverkeer. Op basis van actuele, complete en correcte data.”

Erik Prins
Erik Prins
Credit Manager en Cash Officer

1.    De uitdaging

Strak ingericht facturatieproces

‘Als we zaken gaan doen met een bedrijf, willen we heel precies weten hoe het ervoor staat.’

Erik Prins is als het gaat om de Nederlandse activiteiten van Capgemini en dochteronderneming Sogeti verantwoordelijk voor onder andere het complete order to cash proces. Als Credit Manager en Cash Officer zit hij in het management van het Financial Shared Services Centre, met zo’n 150 medewerkers en offshore teams in India en Polen. Als beursgenoteerde onderneming is het van groot belang dat het proces van factureren en incasseren strak wordt geregisseerd en gecontroleerd. Met als doel: cash is een belangrijke indicator voor de financiële gezondheid van de Group vanwege de directe relatie met onze aandelenkoers. Een gunstige koers van het aandeel is van cruciaal belang om onze onafhankelijkheid veilig te stellen en om verdere groei te realiseren. Een groot deel van deze processen is dan ook geautomatiseerd, onder meer via robotic process automation. Daar komt in het geval van Capgemini nog bij dat een groot deel van de inkomsten geïncasseerd wordt nadat de diensten zijn verleend en geleverd. Dan is er altijd sprake van een zeker risico.

“Dat doen we enerzijds door processen te automatiseren en te stroomlijnen. Anderzijds doen we er alles aan om het betaalgedrag van klanten, en zeker ook potentiële klanten, in kaart te brengen en te monitoren. Als we zaken gaan doen met een bedrijf, willen we heel precies weten hoe het ervoor staat. Dan is het noodzakelijk dat je objectief kunt vaststellen hoe een organisatie zich opstelt in het betalingsverkeer. Op basis van actuele, complete en correcte data”, vervolgt Prins.

Om deze data te verkrijgen, ging Capgemini op zoek naar een solution provider die data kon leveren die meer inzicht gaf in het betaalgedrag van organisaties. Daarbij kwamen ze uit bij de Credit Risk Management oplossingen van Altares Dun & Bradstreet.

2    De oplossing

Checken aan de voorkant

Erik Prins: “We hebben in het recente verleden stappen gezet om een waterdicht systeem te realiseren, waarmee we aan de voorkant inzichtelijk kunnen maken wat het betaalgedrag van een organisatie is. We ontwikkelde aan de hand van de Global Decision Maker van Altares Dun & Bradstreet een op maat gemaakte functionaliteit, waarmee onze gebruikers direct zien in hoeverre een klant of prospect een gezonde cash flow heeft. Je kunt dit vergelijken met een verkeerslicht”, legt Prins uit.“Groen betekent: geen problemen, we kunnen verder met deze klant. Rood staat voor het afwijzen van een bepaalde relatie; is het oranje dan voeren we zelf nader onderzoek uit. Daarbij gebruiken we de uitgebreide rapportage van Dun & Bradstreet. Deze openbare rapportage delen we vervolgens met de klant. Zij kunnen dan weer contact opnemen met Dun & Bradstreet voor het aanleveren van nieuwe stukken en cijfers, indien beschikbaar, waardoor de rating kan stijgen. In alle andere gevallen passen we de voorwaarden aan, zoals het garant staan van de moedermaatschappij en/of het aanpassen van de betalingstermijnen.”

  • Global Decision Maker door het inzetten van een stoplicht
  • Eenduidige structuur binnen het aannamebeleid
  • Alerts ontvangen door data monitoring

270.000

medewerkers

50

landen actief

16

miljard omzet

Tussen de 80 en 90 procent van de gevallen kleuren groen en kunnen direct worden aangemaakt in het CRM-systeem Salesforce, waarvoor Altares Dun & Bradstreet een standaard API op de plank heeft liggen. Prins benadrukt dat deze manier van werken voor structuur zorgt in het aannamebeleid en dat werkt ook prettig voor sales. Er is nu algemene consensus over de criteria die worden gehanteerd om de betrouwbaarheid van het betaalgedrag van een klant te bepalen; er is geen ruimte voor discussie. En wanneer de marktomstandigheden veranderen, dan vindt in overleg met Altares Dun & Bradstreet een herziening van de criteria plaats. Denk bijvoorbeeld aan de moeilijke situatie waarin omvangrijke retailondernemingen zich bevinden; dit soort data wordt direct vertaald in de Global Decision Maker en in het ‘stoplicht van Capgemini’. Prins: “We checken aan de voorkant, dat is voor iedereen binnen het bedrijf helder. Het aannamebeleid van klanten is op deze manier transparant en professioneel en past dus heel goed bij Capgemini.” Naast het checken van de relatiegegevens aan het begin van een klantrelatie, blijven de oplossingen van Altares Dun & Bradstreet vervolgens op de achtergrond de kwaliteit van de data monitoren. Mocht er iets veranderen in de status van een partij, dan krijgt Capgemini direct een alert.

3.    Het resultaat

Groei optimaliseren

Capgemini is mede door de samenwerking met en de oplossingen van Altares Dun & Bradstreet in staat het evenwicht te bewaren tussen groei realiseren en risico’s vermijden. De database met betrouwbare informatie over meer dan 400 miljoen bedrijven helpt Capgemini dagelijks de juiste beslissingen te nemen.

“Minstens zo belangrijk is het feit dat we dit proces voor het overgrote deel geautomatiseerd hebben. Het kost ons relatief weinig tijd om relaties te screenen en dat geeft een flinke impuls aan onze resultaten; we kunnen immers meteen voor de klant aan de slag”, aldus Prins. En wie denkt dat met deze werkwijze meer klanten teleurgesteld moeten worden, komt bedrogen uit. “De praktijk leert dat, juist door het inzichtelijk maken van ons aannamebeleid en het delen van de openbare informatie van D&B, klanten dit waarderen en we samen kunnen kijken naar de juiste oplossing zodat we toch samen zaken kunnen doen.”

Dame met laptop leunend tegen glazen wand

“We hebben destijds voor deze samenwerking gekozen omdat Altares Dun & Bradstreet met ons meedenkt. Ze beschikken over kennis van onze markt, weten exact hoe onze business processen verlopen en zijn dus ook in staat de risico’s die we mogelijk lopen te duiden.”

De samenwerking met Altares Dun & Bradstreet is bijna vanzelfsprekend, benadrukt Prins. “We hebben destijds voor deze samenwerking gekozen omdat Altares Dun & Bradstreet met ons meedenkt. Ze beschikken over kennis van onze markt, weten exact hoe onze business processen verlopen en zijn dus ook in staat de risico’s die we mogelijk lopen te duiden. Daar komt bij dat Altares Dun & Bradstreet altijd snel reageert op onze verzoeken om extra informatie, wanneer het stoplicht op oranje springt. Dit deden ze overigens ook proactief, zoals recentelijk toen de gevolgen van COVID-19 duidelijk werden. De data van Altares Dun & Bradstreet, maar zeker ook de mensen erachter, zijn een verlengstuk van Capgemini en dat is wat je zoekt in een partnership.”