Capgemini vindt balans tussen groeien van de business en beperken van de risicoās
Capgemini doet er alles aan om financiĆ«le risicoās tot een minimum te beperken. Nieuwe klanten en prospects worden in een vroeg stadium tegen het licht gehouden. Hoe gezond zijn deze organisaties?
Capgemini
270.000
Medewerkers
50
Landen actief
16
Miljard omzet
Als we zaken gaan doen met een bedrijf, willen we heel precies weten hoe het ervoor staat. Dan is het noodzakelijk dat je objectief kunt vaststellen hoe een organisatie zich opstelt in het betalingsverkeer. Op basis van actuele, complete en correcte data.ā
1. De uitdaging
Strak ingericht facturatieproces
āAls we zaken gaan doen met een bedrijf, willen we heel precies weten hoe het ervoor staat.ā
Erik Prins is als het gaat om de Nederlandse activiteiten van Capgemini en dochteronderneming Sogeti verantwoordelijk voor onder andere het complete order to cash proces. Als Credit Manager en Cash Officer zit hij in het management van het Financial Shared Services Centre, met zoān 150 medewerkers en offshore teams in India en Polen. Als beursgenoteerde onderneming is het van groot belang dat het proces van factureren en incasseren strak wordt geregisseerd en gecontroleerd. Met als doel: cash is een belangrijke indicator voor de financiĆ«le gezondheid van de Group vanwege de directe relatie met onze aandelenkoers. Een gunstige koers van het aandeel is van cruciaal belang om onze onafhankelijkheid veilig te stellen en om verdere groei te realiseren. Een groot deel van deze processen is dan ook geautomatiseerd, onder meer via robotic process automation. Daar komt in het geval van Capgemini nog bij dat een groot deel van de inkomsten geĆÆncasseerd wordt nadat de diensten zijn verleend en geleverd. Dan is er altijd sprake van een zeker risico.
āDat doen we enerzijds door processen te automatiseren en te stroomlijnen. Anderzijds doen we er alles aan om het betaalgedrag van klanten, en zeker ook potentiĆ«le klanten, in kaart te brengen en te monitoren. Als we zaken gaan doen met een bedrijf, willen we heel precies weten hoe het ervoor staat. Dan is het noodzakelijk dat je objectief kunt vaststellen hoe een organisatie zich opstelt in het betalingsverkeer. Op basis van actuele, complete en correcte dataā, vervolgt Prins.
Om deze data te verkrijgen, ging Capgemini op zoek naar een solution provider die data kon leveren die meer inzicht gaf in het betaalgedrag van organisaties. Daarbij kwamen ze uit bij de Credit Risk Management oplossingen van Altares Dun & Bradstreet.
2 De oplossing
Checken aan de voorkant
Erik Prins: āWe hebben in het recente verleden stappen gezet om een waterdicht systeem te realiseren, waarmee we aan de voorkant inzichtelijk kunnen maken wat het betaalgedrag van een organisatie is. We ontwikkelde aan de hand van de Global Decision Maker van Altares Dun & Bradstreet een op maat gemaakte functionaliteit, waarmee onze gebruikers direct zien in hoeverre een klant of prospect een gezonde cash flow heeft. Je kunt dit vergelijken met een verkeerslichtā, legt Prins uit.āGroen betekent: geen problemen, we kunnen verder met deze klant. Rood staat voor het afwijzen van een bepaalde relatie; is het oranje dan voeren we zelf nader onderzoek uit. Daarbij gebruiken we de uitgebreide rapportage van Dun & Bradstreet. Deze openbare rapportage delen we vervolgens met de klant. Zij kunnen dan weer contact opnemen met Dun & Bradstreet voor het aanleveren van nieuwe stukken en cijfers, indien beschikbaar, waardoor de rating kan stijgen. In alle andere gevallen passen we de voorwaarden aan, zoals het garant staan van de moedermaatschappij en/of het aanpassen van de betalingstermijnen.ā
- Global Decision Maker door het inzetten van een stoplicht
- Eenduidige structuur binnen het aannamebeleid
- Alerts ontvangen door data monitoring
270.000
medewerkers
50
landen actief
16
miljard omzet
Tussen de 80 en 90 procent van de gevallen kleuren groen en kunnen direct worden aangemaakt in het CRM-systeem Salesforce, waarvoor Altares Dun & Bradstreet een standaard API op de plank heeft liggen. Prins benadrukt dat deze manier van werken voor structuur zorgt in het aannamebeleid en dat werkt ook prettig voor sales. Er is nu algemene consensus over de criteria die worden gehanteerd om de betrouwbaarheid van het betaalgedrag van een klant te bepalen; er is geen ruimte voor discussie. En wanneer de marktomstandigheden veranderen, dan vindt in overleg met Altares Dun & Bradstreet een herziening van de criteria plaats. Denk bijvoorbeeld aan de moeilijke situatie waarin omvangrijke retailondernemingen zich bevinden; dit soort data wordt direct vertaald in de Global Decision Maker en in het āstoplicht van Capgeminiā. Prins: āWe checken aan de voorkant, dat is voor iedereen binnen het bedrijf helder. Het aannamebeleid van klanten is op deze manier transparant en professioneel en past dus heel goed bij Capgemini.ā Naast het checken van de relatiegegevens aan het begin van een klantrelatie, blijven de oplossingen van Altares Dun & Bradstreet vervolgens op de achtergrond de kwaliteit van de data monitoren. Mocht er iets veranderen in de status van een partij, dan krijgt Capgemini direct een alert.
3. Het resultaat
Groei optimaliseren
Capgemini is mede door de samenwerking met en de oplossingen van Altares Dun & Bradstreet in staat het evenwicht te bewaren tussen groei realiseren en risicoās vermijden. De database met betrouwbare informatie over meer dan 400 miljoen bedrijven helpt Capgemini dagelijks de juiste beslissingen te nemen.
āMinstens zo belangrijk is het feit dat we dit proces voor het overgrote deel geautomatiseerd hebben. Het kost ons relatief weinig tijd om relaties te screenen en dat geeft een flinke impuls aan onze resultaten; we kunnen immers meteen voor de klant aan de slagā, aldus Prins. En wie denkt dat met deze werkwijze meer klanten teleurgesteld moeten worden, komt bedrogen uit. āDe praktijk leert dat, juist door het inzichtelijk maken van ons aannamebeleid en het delen van de openbare informatie van D&B, klanten dit waarderen en we samen kunnen kijken naar de juiste oplossing zodat we toch samen zaken kunnen doen.ā
āWe hebben destijds voor deze samenwerking gekozen omdat Altares Dun & Bradstreet met ons meedenkt. Ze beschikken over kennis van onze markt, weten exact hoe onze business processen verlopen en zijn dus ook in staat de risicoās die we mogelijk lopen te duiden.ā
De samenwerking met Altares Dun & Bradstreet is bijna vanzelfsprekend, benadrukt Prins. āWe hebben destijds voor deze samenwerking gekozen omdat Altares Dun & Bradstreet met ons meedenkt. Ze beschikken over kennis van onze markt, weten exact hoe onze business processen verlopen en zijn dus ook in staat de risicoās die we mogelijk lopen te duiden. Daar komt bij dat Altares Dun & Bradstreet altijd snel reageert op onze verzoeken om extra informatie, wanneer het stoplicht op oranje springt. Dit deden ze overigens ook proactief, zoals recentelijk toen de gevolgen van COVID-19 duidelijk werden. De data van Altares Dun & Bradstreet, maar zeker ook de mensen erachter, zijn een verlengstuk van Capgemini en dat is wat je zoekt in een partnership.ā
Wat andere klanten zeggen
“Data vormt de ruggengraat van onze business. In essentie kunnen wij niet functioneren zonder betrouwbare en actuele data.ā
“Voordat we met een bedrijf in zee gaan, voeren we altijd een grondige analyse uit en vragen we verschillende bewijsstukken op voor identificatie en verificatieā
Ā āWe vonden vooral de zuiverheid van de data heel erg belangrijk, daar lag de prioriteit.”
‘Als bedrijf met een globale scope is het voor ons belangrijk dat we op basis van wereldwijde, betrouwbare data een stabiele oplossing voorhanden hebben’
‘Elke nieuwe klant willen we checken. Het slaapt voor iedereen veel lekkerder als je weet dat bedrijven waar je nog geld van tegoed hebt, dat ook echt kunnen betalen.’
āOm er zeker van te zijn dat wij overal goede, betrouwbare dealers betrekken, hebben we de expertise van Altares Dun & Bradstreet nodig.ā
‘We kunnen voortaan proactief handelen als het gaat om kredietrisico.’
āWe hadden een andere bedrijfsinformatieleverancier, maar bij het testen bleek dat we met hun gegevens maar 45 procent van onze klanten dekten.’
‘Zaken doen op basis van actuele, complete en correcte data.’
‘Alleen door te automatiseren kunnen wij flinke meters maken.’
‘Verbeterd klantinzicht en optimale dienstverlening’
‘Voor Barco is het belangrijk om je strategie en je beslissingen te ondersteunen met marktdata.’